در سومین سالگرد رحلت تولیت فقید آستان قدس رضوی مرحوم عباس واعظ طبسی، شخصیت های مختلف سیاسی بر شخصیت انقلابی و سبک مدیریت قوی وی تاکید و صحه گذاشتند.

مرحوم آیت الله طبسی نمونه‌ای عالی از سبک مدیریتی در جمهوری اسلامی ایران است

به گزارش قدس آنلاین، مرحوم آیت الله عباس واعظ طبسی در سال ۱۳۱۴ در مشهد به دنیا آمد و پدر وی غلامرضا واعظ طبسی از روحانیون بانفوذ و تأثیرگذار مشهد بود که یک سال پس از تولد فرزندش از دنیا رفت. مرحوم طبسی از همان اولین سال‌های کودکی و پس از تحصیلات ابتدایی، تحصیل در حوزه را آغاز کرد و در نوجوانی وارد حوزه علمیه مشهد شد تا در آنجا دروس مقدمات، سطح و خارج را بگذراند. در همان اوایل جوانی و ۱۶ - ۱۷ سالگی با شهید نواب صفوی و آیت‌الله خامنه‌ای آشنا شد و همین آشنایی سرآغاز مبارزات ایشان با رژیم پهلوی بود. این سه نفر، حلقه اولیه مبارزه با رژیم شاه در مشهد را تشکیل دادند و  مرحوم طبسی در این مبارزات بارها دستیگر واز هرگونه سخنرانی ممنوع شد. فعالیت‌های سیاسی مرحوم واعظ طبسی در فروردین ۱۳۴۲ موجب شد تا در کمیسیون امنیت مشهد دستگیری مجدد ایشان مطرح شود. وی در یک سخنرانی در روز شهادت امام صادق(ع) آمریکا را مورد حمله قرار داده و گفت: «آمریکایی‌ها و اجانب ما را منحرف کرده و زنان و دختران ما را به سوی نیستی می‌کشانند. ما اگر ببینیم خائنین مملکت یا آشوبگران در جایی پیشرفت کرده و قصد اختلال دارند باید کور شویم و از مملکت دفاع کنیم.»

مبارزات مرحوم واعظ طبسی در دهه ۵۰ نیز ادامه داشت. در ۲۶ خرداد ۱۳۵۴ حدود ۲۰۰ تن از طلاب مشهد در مدرسه میرزا جعفر گرد هم آمده و شعارهایی در حمایت از امام(ره) سر دادند. در پی این اقدام طلاب، ساواک با بازداشت ده تن از طلاب تلاش کرد تا این حرکت را خاموش کند. در این میان مرحوم واعظ طبسی به اتهام «تحریک طلاب حوزه مشهد به اعتصاب» دستگیر و به یک سال زندان محکوم شد. وی پس از آزادی بار دیگر در ۲۱ خردادماه سال ۱۳۵۷ به اتهام تهیه و توزیع اعلامیه علیه رژیم شاه، به وسیلهٔ مأموران کمیتهٔ ضد خرابکاری دستگیر شد. او همچنین همراه دیگر علمای مبارز خراسان در انتشار اعلامیه و بیانیه‌های افشاگرانه و ایراد سخنرانی در طول انقلاب شرکت داشت و در اعتراض به ممنوعیت ورود امام خمینی(ره)‌ به کشور همراه با علمای مشهد از ۹‌ بهمن‌ماه سال ۱۳۵۷ در حرم مطهر امام رضا(ع) متحصن شد.

حجت الاسلام والمسلمین محمد هادی عبدخدایی درباره شخصیت   مرحوم آیت‌الله واعظ طبسی می گوید: وی مبارزی نستوه برای انقلاب، مدیری لایق برای نظام و عالمی فرهیخته بودند. چهره ایشان هم پیش از پیروزی انقلاب به صورت یک روحانی انقلابی و مخلص و هم پس از پیروزی انقلاب به شکل مدیری لایق و متعهد در نظام جمهوری اسلامی می‌درخشد.

پس از پیروزی انقلاب اسلامی، امام خمینی (ره)به دلیل شناخت کامل از ویژگی های شخصیتی  مرحوم طبسی ایشان را به سمت تولیت عظمای آستان قدس رضوی منصوب کردند و پس از رحلت امام، این حکم از سوی آیت الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز  تأیید و تمدید شد.

این عالم ربانی علاوه بر خدمت در بارگاه مقدس رضوی و  نماینده ولی فقیه در استان‌های خراسان، در مجمع تشخیص مصلحت نظام و مجلس خبرگان رهبری نیز عضویت و ریاست حوزه علمیه خراسان را بر عهده داشت و آفتاب ۸۰ سال مجاهدت علمی و سیاسی وی  در روز ۱۴ اسفند ماه ۱۳۹۴ برای همیشه غروب کرد و یار امام و رهبری به امام راحل (ره) پیوست.

مرحوم آیت الله واعظ طبسی پس از پیروزی انقلاب و پذیرش تولیت آستان قدس رضوی در حوزه های علمی و فرهنگی خدمات کم نظیری را در آستان قدس رضوی و به صورت سراسری در نقاط مختلف کشور ارائه کردند.

حجت الاسلام عبدخدایی درباره سبک مدیریتی مرحوم طبسی تصریح می کند: کافی است وضعیت آستان قدس رضوی را پیش از انقلاب و پس از پیروزی آن ملاحظه کرده و مورد سنجش قرار قرارداد. از حیث  وسعت فضای حرم مطهر و توسعه چشمگیرصحن‌ها و رواق‌ها و گسترش فعالیت های مختلف آستان و هم چنین مؤسساتی که تاسیس شده اند همه قابل تقدیر می باشد و  اگر این‌ فعالیت های جهادی که برگرفته از سبک مدیریتی قوی مرحوم طبسی است  انجام نمی شد در حال حاضر امکان حضور ۲۵تا ۳۰  میلیون زائر در شهر مقدس مشهد ممکن نبود.

دکتر علی اکبر ولایتی ، مشاور مقام معظم رهبری نیز در باره مرحوم آیت الله واعظ طبسی معتقد است که وی مدیری آگاه، هوشیار و بسیار به روز بودند.

 وی در گفتگو با مشرق می افزاید : ساده زیستی وی محصول زهد و تقوایی بود  که در ایشان وجود داشت و یا بهتر است بگویم زهد و تقوی از بارزترین خصوصیات اخلاقی بزرگ مردی بود که در جایگاه والایی از مدیریت قرار داشتند و  زندگی ساده ایشان بیانگر نمونه ای عالی از زندگی یکی از عالی ترین سطوح مدیریتی در جمهوری اسلامی ایران است.

 ولایتی تصریح می کند: بازسازی ها و توسعه حرم مطهر ،  توسعه کتابخانه آستان قدس، مراکز علمی، پژوهشی، فرهنگی و درمانی تا توسعه حوزه های هنری و خدماتی، همچنین توسعه فرهنگی در مناطق شیعه نشین جهان و ارتباط با کشورهای اسلامی از جمله فعالیت هایی است که  ایشان با علاقمندی و جدیت دنبال می کردند بنابراین می توان گفت در مدیریت ایشان نگاه بین المللی هم وجود داشت.

حجت الاسلام غلامرضا مصباحی مقدم نیز با اشاره به شخصیت اخلاقی مرحوم واعظ طبسی ، وی را بسیار متخلق خوانده و الگویی برای طلاب می‌داند و می‌گوید: اگرچه به‌ واسطه وضعیت مالی جدش ازنظر زندگی بی‌نیاز بودند ولی ساده زیستی و مشی طلبگی را مبنای زندگی خود قرار داده بودند.

مصباحی مقدم از مهم‌ترین اقدامات آیت‌الله واعظ طبسی در مدیریت آستان قدس رضوی را  احیای موقوفات و زمین‌های بسیار وسیع آستان قدس رضوی که به‌عنوان استیجاری در اختیار مردم قرارگرفته است ، تصریح کرده و می افزاید: آستان قدس با بهره‌ وری بالای اقتصادی دارای گستردگی وسیعی می باشد  و مدیریت قوی مرحوم واعظ طبسی در این موضوع مشهود بود.

امیرحسین قاضی‌زاده، عضو هیئت‌ رئیسه مجلس دهم و نماینده مشهد در مجلس شورای اسلامی نیز در گفتگو با قدس آنلاین بیان داشت: آیت‌الله طبسی یکی از مؤثرترین افراد در تأسیس انقلاب در خراسان، چهره ملی و مورد اعتماد امام و مقام معظم رهبری بودند.

وی تصریح کرد:  مرحوم آیت‌الله طبسی مدیری با ثبات بودند که در حوزه حرم، کارهای فرهنگی خوب و مناسبی انجام دادند به‌گونه‌ای که افرادی که به حرم مشرف می‌شوند از فضای معنوی حرم به‌خوبی استفاده می‌کردند.

ایمان شمسایی مدیرمسئول موسسه فرهنگی  قدس نیز مرحوم آیت‌الله واعظ طبسی را مردی انقلابی عنوان کرد که تا آخرین لحظه به انقلاب و ارزش‌های دین پایبند بود.

وی در ادامه افزود: آیت‌الله واعظ طبسی هیچ‌گاه بر سر اصول انقلاب معامله نمی‌کرد و باوجود تمام رفاقت‌ها و علاقه‌ای که به افراد مختلف داشت اما بی‌پروا و صریح در مقابل کج‌روی‌ها ایستادگی می کرد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.