جبار کوچکی نژاد گفت: درحالیکه اروپایی‌ها می‌گویند اینستکس را تنها در چارچوب تحریم‌های آمریکا اجرا می‌کنند، دولت باید در سیاست‌های خود درخصوص امید به اروپا و منتظر ماندن برای اقدام عملی آنان تجدید نظر کند. با توجه به بیانات رهبری، مسئولان نباید بیش از این کشور را معطل اروپا نگه ندارند.

ارائه اینستکس با هدف تنفس مصنوعی موقت به برجام بود/ باید برجام را در ذهن مردم دفن کرد

جبار کوچکی نژاد نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خبرنگار «قدس آنلاین» با انتقاد از عملکرد اروپا در اینستکس و بیان اینکه مسئولان و دولتمردان نباید منتظر اروپایی ها برای حفظ و عمل به تعهدات برجامی خود باشند، اظهار داشت: افرادی که گرایش به سمت غربی ها دارند، مطمئن باشند اروپایی ها هیچ کاری را به نفع منافع و مصالح جمهوری  اسلامی انجام نخواهند داد. چنانچه اروپایی ها درباره برجام نیز با آمریکا توافق کردند که آمریکا از توافق خارج شود و از سوی دیگر اروپایی ها وقت کشی کرده و ما را همچنان در برجام معطل نگه دارند تا به تعهدات خود عمل نکنند.

کوچکی نژاد تصریح کرد: اروپایی ها پس از ماه ها تعلل برای برقراری روابط اقتصادی با ایران، اخیرا مدعی شدند ساز و کار مالی اینستکس را ارائه می کنند تا با آن تحریم های ضد کشورمان بی اثر شود و برجام بطور موقت تنفس مصنوعی داشته باشد اما شاهدید که در نهایت این ساز و کار مالی تنها در قالب اینستکس که توافقنامه ای درباره غذا و داروست مطرح شد.

عضو فراکسیون نمایندگان ولایی ادامه داد: اینستکس قرار بود موارد گسترده تری را شامل شود اما متاسفانه اینگونه نبود، درحالیکه کشورمان در حوزه مواد غذایی و دارو می تواند این اقلام را در داخل تولید کند و نیازی به دریافت این بسته مالی از سوی اروپا نیست. دولت می تواند بخش کشاورزی را توسعه دهد تا نیازی به واردات محصولات غذایی و کشاورزی و زیر بار رفتن محدودیت های بیشتر نباشد.

نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی افزود: این بسته مالی در شرایطی با آب و تاب از سوی دولتمردان مورد استقبال گرفته که اروپایی ها مطرح کردند اینستکس را تنها در چارچوب تحریم های آمریکا اجرا می کنند، بدین صورت که اروپا تنها می تواند در زمینه هایی که جزو تحریم های آمریکایی ها محسوب نمی شود با کشورمان همکاری کند.

وی گفت: اینستکس نتیجه موثری برای اقتصاد کشور نخواهد داشت، جز اینکه خدعه و فریب تازه ای است که اروپایی ها با کمک آمریکا آنرا جلوی پای کشورمان گذاشته اند. شاید برخی مسئولان دولتی از ارائه این بسته خوشحال باشند اما معتقدم اروپایی ها با این اقدام برنامه ای جز معطل کردن مسئولان کشور ندارند. دولت باید در سیاست های خود درخصوص امید به اروپا و منتظر ماندن برای اقدام عملی از سوی آنان تجدید نظر کرده و تصمیم قاطعانه ای بگیرد زیرا دیگر برجام اثری ندارد و باید آنرا در ذهن مردم ایران دفن کرد.

کوچکی نژاد اظهار داشت: دولت باید با توجه به بیانات رهبری، کشور را بیش از این معطل اروپایی ها نکند و برنامه هایی را در جهت پیشرفت کشور و اقتصاد مقاومتی در دستور کار قرار دهد تا کشور را از این وضعیت نابسامان نجات دهد. عملا برجامی وجود ندارد و غربی ها تنها پوسته برجام را حفظ کرده اند تا از طریق آن ایران را امیدوار نگه دارند و امتیازات بیشتری بگیرند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.