غالب قندیل اقدام آمریکا در ادغام کنسولگری خود با سفارت این کشور در سرزمین های اشغالی را جزئی از فزآیند انتقال سفارت واشنگتن از تل آویو به قدس شریف دانست.

ادغام کنسولگری و سفارت آمریکا در قدس اشغالی و آینده برقراری صلح در خاورمیانه

به گزارش گروه بین الملل قدس آنلاین، وزارت امور خارجه آمریکا روز دوشنبه اعلام کرد که کنسولگری و سفارت خانه این کشور در قدس اشغالی در هم ادغام شده اند.

یک مسئول آمریکایی نیز اعلام کرد تصمیم آمریکا برای کاهش سطح نمایندگی دیپلماتیک خود در فلسطین با ادغام کنسولگری و سفارت این کشور در قدس و فلسطین اشغالی، اجرا خواهد شد.

از زمان امضای توافق اسلو در دهه نود قرن گذشته، کنسولگری آمریکا در قدس، کار سفارت آمریکا را در تشکیلات خودگردان فلسطین انجام می‌داد.

مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا، ماه اکتبر گذشته و زمان اعلام ادغام کنسولگری با سفارت این کشور گفته بود هدف از انتقال سفارت، «بهبود» فعالیت دیپلماتیک است. در مقابل آن، فلسطینیان این تصمیم را گام جدید دولت دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، علیه خود دانستند.

"غالب قندیل" تحلیلگر لبنانی مسائل بین الملل در گفتگو با خبرنگار گروه بین الملل قدس آنلاین، در ارتباط با هدف آمریکا از این اقدام و نقش آن در برقراری صلح در خاورمیانه گفت: اقدام آمریکا در ادغام کنسولگری و سفارت خود در قدس اشغالی یک اقدام کاملا جانبدارانه برای رژیم صهیونیستی است و شایستگی آن در ایفای نقش برای صلح در خاورمیانه را از آن سلب می کند.

غالب قندیل تاکید کرد: آمریکا به هیچ وجه خواهان صلح در خاورمیانه نیست بلکه آن یک قدرت استعماری و سلطه جو و متحد استراتژیک رژیم صهیونیستی است؛ بنابراین این اقدام جزئی از فرآیند انتقال سفارت واشنگتن از تل آویو به قدس اشغالی و به رسمیت شناختن آن به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی بوده و دیگر توجیهاتی که از جانب امریکا در این خصوص مطرح می شود بی اساس و غیرواقعی است.

کارشناس مسائل بین الملل در پاسخ به این سوال که چه عاملی باعث شده آمریکا تا این حد به خود اجازه دهد تا به مقدسات اسلامی اهانت کند و اینکه علت سکوت کشورهای عربی مقابل آن چیست، گفت: تصمیمات در کشورهای عربی توسط رژیم های مزدوری اتخاذ می شود که تابع ایالات متحده آمریکا و صهیونیسم جهانی هستند و این مسئله در نشست "ورشو" پایتخت لهستان با حضور سران برخی از کشورهای عربی درکنار بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی تجسم یافت.

وی ادامه داد: آنچه در نشست اخیر پارلمان های عربی در اردن در جهت ترویج عادی سازی روابط با دشمن صهیونیستی به سرکردگی عربستان سعودی و امارات اتفاق افتاد مؤید آن است و تاکید می کند که این کشورها دستورات و سیاست های آمریکا را اجرا می کنند.

غالب قندیل در عین حال تاکید کرد برخی کشورهای عربی هنوز وجود دارند که از مسئله فلسطین و مقاومت حمایت می کنند و با اشاره به تاکید بیانیه پایانی نشست پارلمان های عربی بر ضرورت توقف عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی علی رغم مخالفت عربستان و امارات گفت: لبنان، سوریه، کویت، الجزائر و... مخالفت خود با عادی سازی را اعلام کردند و بیانیه پایانی نیز بر همین اساس تنظیم شد. به گونه ای که "نبیه بری" رئیس پارلمان لبنان صریحا با موضوع عادی سازی مخالفت کرد و موضع رئیس پارلمان کویت نیز همسو با موضع لبنان و سوریه بود.

این کارشناس لبنانی در پاسخ به این سوال که آیا عادی سازی روابط با توجه به این بیانیه متوقف خواهد شد و یا ادامه می یابد، گفت: روند عادی سازی متوقف نخواهد شد؛ زیرا کشورهایی که به دنبال آن هستند، از آمریکا دستور می گیرند و تابع سیاست های آن هستند، ولی اهمیت این بیانیه در آن است که قانونی بودن عادی سازی را منتفی می کند و به مقاومت در قبال آن فرا می خواند. در واقع آن آغازی یک تحول جدید ناشی از پیروزی های محور مقاومت در منطقه است.

وی در ادامه به سفر اخیر "جرارد کوشنر" داماد و مشاور یهودی رئیس جمهور آمریکا به منطقه و دیدار او با برخی از مقامات کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس به منظور هماهنگی در مورد موضوع موسوم به "معامله قرن" پرداخت و تصریح کرد: به نظر من آنچه از آن با عنوان "معامله قرن" یاد می شود در همان مراحل آغازین به دلیل مخالفت قاطعانه فلسطین با آن شکست خورده است؛ هدف این معامله از بین بردن مسئله فلسطین مبتنی بر سلب تمام حقوق فلسطینی هاست که آغاز آن به رسمیت شناختن قدس شریف به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی بوده است.

غالب قندیل با اشاره به برخی بندهای منتشر شده معامله قرن مبنی بر سرمایه گذاری میلیاردی در نوار غزه و کرانه باختری، گفت: براساس تجربه های گذشته به طور قطع ملت فلسطین ذره ای از حقوق خود دست نخواهد کشید و محور مقاومت آنقدر با قدرت ظاهر شده است که تطمیع مالی و هرگونه طرح های توطئه آمیز دشمن نمی تواند شعله فروزان آن را خاموش کند. این چیزی است که تاریخ از زمان آغاز اشغالگری صهیونیسم و روز "نکبت" آن را ثابت و تاکید کرده است که مقاومت زنده، پویا و مصمم است.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.