یازدهمین کمیسیون مشترک برجام در سطح مدیران سیاسی و معاونان وزرای خارجه ایران و گروه۱+۴ (آلمان، ‌ انگلیس، فرانسه، روسیه و چین) امروز در حالی در وین آغاز به کارکرد که شرکت‌کنندگان قرار است درباره جزئیات سازوکار مالی جدید اروپا رایزنی کنند.

 نشست کمیسیون مشترک برجام با محوریت سازوکار مالی اروپا در اتریش

به گزارش گروه بین الملل قدس آنلاین، «هلگا اشمید» دبیرکل سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا که ریاست این نشست را بر عهده دارد دقایقی پیش با انتشار پیامی در توییتر، این نشست را اولین جلسه پس از راه‌اندازی سازوکار مالی اروپا وایران خواند وتصریح کرد که اعضاء برجام به اجرای این توافق پایبند هستند.

سید عباس عراقچی معاون وزیر امور خارجه کشورمان هم که ریاست هیات ایرانی را بر عهده دارد پیش از آغاز این نشست در گفت‌وگو با خبرنگاران گفته بود:اعضای برجام (۱+۴) به دنبال ایده‌ها وابتکارات و مکانیسم‌هایی در این مدت بودند که بتوانند خروج آمریکا از این توافق را جبران کنند و راه‌حل‌هایی را برای ادامه همکاری اقتصادی با ایران ایجاد کنند.

وی بابیان اینکه ابتکاراتی انجام‌شده که یکی ازمهم‌ترین آن‌ها سازوکار مالی اروپاست، عنوان کرد که این سازوکار در ابتدای راه خودش است و هنوز نمی‌دانیم چگونه می‌تواند مشکل‌گشا باشد و چگونه کار کند، نیاز است بحث‌های کارشناسی مفصلی داشته باشیم.

معاون سیاسی وزیر خارجه ایران با انتقاد از تأخیر اروپا در عرضه اینستکس تأکید کرد:خواست ما از اروپا این است که خیلی جدی‌تر در این عرصه وارد شوند.

عراقچی که صبح دیروز وارد وین شد همچنین عنوان کرد: مباحث کارشناسی که در حاشیه کمیسیون مشترک داشتیم و جلسات متعددی که در سطح کارشناسی و در سطح خود بنده به‌صورت دوجانبه و چندجانبه برگزارشده است برای این است که تعهداتی که کشورهای عضو برجام برای تأمین خواسته‌های ایران در برجام دارند و انجام همکاری‌های اقتصادی با ایران، این‌ها باید تأمین شود و راهش پیدا شود.

کمیسیون مشترک برجام از ساعت ۹ و ۴۰ دقیقه صبح امروز به وقت محلی وین آغاز شده است. بهروز کمالوندی سخنگوی سازمان انرژی اتمی هم در این نشست حضور دارد.

به گزارش ایرنا، مذاکرات کارشناسی دوجانبه و چندجانبه بین هیات های کارشناسی ایران و سایر طرف‌ها در خصوص موضوع مقابله با اثرات خروج غیرقانونی آمریکا از برجام و بازگشت تحریم‌های این کشور و نحوه عملیاتی کردن تعهدات اعضای باقی‌مانده در برجام دراین‌ارتباط از دوشنبه گذشته آغازشده است.
همچنین نشست کارگروه اجرایی کردن لغو تحریم‌ها که براساس پیوست چهارم برجام تشکیل‌شده است، دیروز در وین برگزار شد.

ایران واتحادیه اروپا بعد ازخروج آمریکا از برجام گفت‌وگوهای فشرده‌ای برای تضمین منافع اقتصادی ایران از برجام داشتند تا اینکه سرانجام وزیران امورخارجه سه کشور اروپایی آلمان، فرانسه و انگلیس یازدهم بهمن‌ماه گذشته اعلام کردند کانال ویژه پرداخت اروپا و ایران تحت عنوان «سازوکار حمایت از مبادلات تجاری ایران و اروپا'(اینستکس - INSTEX) به ثبت رسمی رسیده است.

این سازوکار در گام نخست تجارت کالاهای اساسی (مواد غذایی و دارو) را تحت پوشش قرار می‌دهد، اما به‌تدریج دامنه‌اش گسترش خواهد یافت.
نشست کمیسیون مشترک برجام درحالی در وین برگزار می‌شود که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هفته گذشته برای چهاردهمین بار پایبندی ایران به برجام را مورد تائید قرارداد.

اتحادیه اروپا هم دیروز در بیانیه‌ای ضمن تقدیر از گزارش جدید آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در تائید پایبندی ایران به برجام، رفع تحریم‌های هسته‌ای را بخشی ضروری از این توافق دانست و از خروج آمریکا از آن ابراز تأسف عمیق کرد.

منبع: تسنیم

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.