قزوین_ ابوالفضل فتح اللهی گفت: نمایندگان مجلس شورای اسلامی انتظار داریم در این فشارهای اقتصادی، کارگران را در مضایق بیشتری قرار ندهند و برای کمک و حمایت خانواده های کارگران قدمی بردارند.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در مسیر حمایت از خانواده های کارگران قدم بردارند

به گزارش خبرنگار قدس آنلاین، ابوالفضل فتح الهی رئیس کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران ایران ظهر امروز در نشست خبری با رسانه های استان قزوین اظهار داشت: یکی از طرح های ارائه شده از دولت به مجلس شورای اسلامی، طرح اصلاحات پراسنج قانون تامین اجتماعی است که با اهداف مختلفی از جمله جلوگیری از افزایش مخارج سازمان تامین اجتماعی، ایجاد ثبات پایدار در این صندوق و جلوگیری از کاهش منابع و توان بالقوه سازمان برای ارایه خدمات به بیمه شدگان سازمان دنبال می شود.

وی افزود: اصلاحات پراسنج با امضای 38 نفر از نمایندگان مجلس شورای اسلامی از سوی سازمان تامین اجتماعی ارایه شد که البته این نمایندگان بعد از مدتی از امضای خود منصرف شدند.


رییس کانون انجمن های صنفی کارگران استان قزوین گفت: در این طرح، موارد مختلفی از جمله ماده پنج قانون بیمه کارگران ساختمانی، قانون بازنشستگی در مشاغل سخت و زیان آور،قانون معافیت از پرداخت حق بیمه سهم کارفرمایی، حداقل سابقه پرداخت حق بیمه جهت بازنشستگی و موارد دیگر اصلاح و بازنگری شده است.

فتح الهی یادآور شد: یکی از مهمترین دلایل ارایه کنندگان طرح این است که امید به زندگی در کشور به 70 سال افزایش یافته است اما جامعه کارگری به آمار و ارقام ذکر شده در این زمینه اعتماد کامل ندارد؛  در این طرح متوسط حقوق و دستمزد برای محاسبه مستمری بازنشستگی از میانگین ضرایب دستمزدی 2 سال آخر به پنج سال آخر بیمه‌پردازی افزایش یافته است که منجر به کاهش حقوق مستمری بگیر در دوران بازنشستگی می شود.

وی اضافه کرد: این طرح بخش های دیگری را به خود اختصاص می دهد؛ برای نمونه در این طرح برخی از شرایط بازنشستگی پیش از موعد که به صورت 20 سال وضع شده بود حذف شده و بسیار مشکل است که کارگران با 20 سال بازنشسته شوند.

رئیس کانون انجمن های صنفی کارگران استان قزوین ادامه داد: در گذشته مسئولیت بررسی و تایید مشاغل سخت و زیان آور براساس قانون بر عهده ادارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی بود، در حالی که در این طرح، مسئولیت این کمیته به سازمان تامین اجتماعی سپرده شده است که این امر می تواند موجب شود که به دلیل بار مالی برای سازمان عده کمی بازنشسته شوند. 

فتح الهی تصریح کرد: انتظار داریم شورای عالی تامین اجتماعی که در دوره های گذشته حذف شده است احیا شود تا طرحی بدون نظر نمایندگان کارگران و کارفرمایان به مجلس شورای اسلامی ارسال نشود.


وی ادامه داد: کارگران به عنوان صاحبان اصلی صندوق تامین اجتماعی هستند و در حال حاضر، 18 هزار میلیارد تومان صنایع و واحدهای تولیدی و 181 هزار میلیارد تومان دستگاه های دولتی به سازمان تامین اجتماعی بدهکار هستند که از دستگاه ها از جمله دولت و صنایع دیون انتظار می رود این پرداختی ها هرچه سریع تر صورت گیرد.


رییس کانون انجمن های صنفی کارگران استان قزوین گفت: از نمایندگان مجلس شورای اسلامی انتظار داریم در این فشارهای اقتصادی، کارگران را در مضایق بیشتری قرار ندهند و برای کمک و حمایت خانواده های کارگران قدمی بردارند.

نماینده کارگران در شورای عالی کار مطرح کرد: جلسات متعدد برای تعیین دستمزد کارگران برگزار شده است اما در آخرین جلسه، جمع بندی نهایی در این زمینه حاصل نشد و امیدواریم هرچه سریعتر تا پایان سال به نتیجه نهایی در این خصوص برسیم.

انتهای پیام/
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.