۱۷ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۷:۲۴
کد خبر: 647848

بی شک غرب آسیا این روزها شاهد نوعی وزن کشی دیپلماتیک است. از یک سو روس‌ها تلاش می‌کنند از انزواگرایی اخیر در سیاست خارجی آمریکا بهره برده و نفوذ خود در منطقه را گسترش دهند. مسکو همچنین گوشه چشمی هم به بازار جذاب تسلیحاتی و دلارهای نفتی کشورهای عربی دارد. از سوی دیگر ایدئولوژی منفعت محور کاخ سفید به هیچ وجه حاضر نیست بازار منطقه را با کشوری دیگر تقسیم کند.

علیرضا رضاخواه/ 
«سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه روز یکشنبه، دوازدهم اسفندماه سفر منطقه‌ای خود به کشورهای عربی حاشیه خلیج‌فارس را آغاز کرد. هرچند مهم‌ترین دستور کار این سفر موضوع سوریه است، اما تحلیلگران منطقه‌ای گمانه‌های دیگری را نیز مطرح ساخته‌اند؛ گمانه‌هایی که بیش از هر چیز منبعث از  تغییر و تحولات اخیر در عرصه بین‌المللی است. در این میان، برخی پیگیری منافع مسکو در منطقه را مورد توجه قرار داده و گروهی دیگر از رسانه‌ها به اختلاف دیدگاه‌ها درباره سوریه و عملی نشدن توافق‌های سابق میان مسکو و پایتخت‌های عربی پرداختند.
با این حال قدرت نمایی روس‌ها در منطقه خلیج‌فارس به مذاق آمریکایی‌ها خوش نیامده است. از همین رو روز گذشته وزارت خارجه آمریکا از سفر نزدیک به اتفاق وزیر امور خارجه این کشور به لبنان، اراضی اشغالی و کویت خبر داد. هرچند موعد قطعی و یا جزئیاتی درباره این سفر اعلام نشده است، اما می توان حدس زد، سفر پمپئو تلاشی برای خنثی‌سازی اقدامات همتای روس خود خواهد بود.
بی شک غرب آسیا این روزها شاهد نوعی وزن کشی دیپلماتیک است. از یک سو روس‌ها تلاش می‌کنند از انزواگرایی اخیر در سیاست خارجی آمریکا بهره برده و نفوذ خود در منطقه را گسترش دهند. مسکو همچنین گوشه چشمی هم به بازار جذاب تسلیحاتی و دلارهای نفتی کشورهای عربی دارد. از سوی دیگر ایدئولوژی منفعت محور کاخ سفید به هیچ وجه حاضر نیست بازار منطقه را با کشوری دیگر تقسیم کند. نمونه چنین رفتاری را می‌توان در نهایی ساختن قرارداد سامانه موشکی تاد با عربستان و تلاش برای فروش فناوری هسته‌ای به این کشور و یا مخالفت با خرید اس 400 توسط ترکیه دید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.