شاید اگر کسی در ایران پیدا می‌شد و خرج و مخارج نماینده‌های گینس را تقبل می‌کرد، می‌توانست به راحتی کشورمان را به عنوان یکی از رکورد داران کمپین‌ها و پویش‌های بی‌خاصیت و بی‌ثمر در دنیا ثبت کند. پویش‌هایی که نه دردی از مردم دوا می‌کند، نه به ثمر می‌رسد و نتیجه می‌دهد و نه اینکه اصلاً مردم تحویلشان می‌گیرند.

به دست خود درختی می‌نشانم ...

کمالی/ شاید اگر کسی در ایران پیدا می‌‌شد و خرج و مخارج نماینده‌های گینس را تقبل می‌‌کرد، می‌توانست به راحتی کشورمان را به عنوان یکی از رکورد داران کمپین‌ها و پویش‌‌های بی‌خاصیت و بی‌‌ثمر در دنیا ثبت کند. پویش‌هایی که نه دردی از مردم دوا می‌‌کند، نه به ثمر می‌‌رسد و نتیجه می‌‌دهد و نه اینکه اصلاً مردم تحویلشان می‌‌گیرند. از کمپین نه به خرید خودرو و گوشت گرفته تا همین پویش آجیل نمی ‌خریم و نمی ‌خوریم که تازگی‌ها داغ شده است. درست در میان همه این به اصطلاح کمپین‌های بی‌ خاصیت، «کانال ریحانه» که متعلق به دفتر مقام معظم رهبری است پویشی تحت عنوان هرایرانی یک درخت به راه انداخته و از مردم خواسته که در روز درختکاری و هفته منابع طبیعی نهال غرس کنند و از خودشان عکس بگیرند و با این هشتگ به اشتراک بگذارند. کمپینی که با استقبال خوب و بالای مردم روبه‌‌رو شده و به قول یکی از کاربران توییتر: «این پویش مردم را به کار بیهوده‌ای که هیچ نفعی برای آن‌ها ندارد دعوت نمی‌کند بماند، بلکه همان درخت برایشان باقیات‌الصالحات می‌شود و کلی ثواب می‌‌کنند. باشد که بقیه ابداع کنندگان پویش و کمپین یاد بگیرند».

  خودمان با دست خودمان درحال نابود کردن جنگل‌ها   هستیم
یکی از کشورهایی که هرسال از فائو اخطار دریافت می‌‌کند ایران است. آن هم به این خاطر که جنگل‌هایمان سال به سال آب می‌‌رود و همین مراتعی هم که داریم طبق برخی از تعاریف جهانی جنگل محسوب نمی ‌شود. این تهدید به موازات خشک شدن تالاب‌ها و کمبود آب‌های زیرزمینی و خشکسالی می‌رود تا محیط زیست ایران را با بحرانی جدی مواجه کند. مساحت کل جنگل‌های جهان ۳ میلیارد و ۴۵۴ میلیون هکتار است که سهم ایران از این میزان تنها ۱۱ میلیون و ۷۴ هزار و ۵۵۴ هکتار است. طبق آخرین گزارش فائو، متوسط سرانه جنگل‌های جهان رقمی معادل حدود ۶۰۰۰ متر است در حالی که این رقم برای هر ایرانی ۱۶۰۰ متر است. از این فاجعه ‌بارتر این است که در طول 50 سال گذشته، سطح جنگل‌های ایران از ۱۸ میلیون هکتار به ۱۴ میلیون هکتار رسیده است و این رقم همین‌ طور در حال پایین آمدن است. این‌ قدر که مقام معظم رهبری در مراسم‌ روز درختکاری سال 1390 به مسئولان تذکر دادند که نگذارند جنگل‌ها و باغ‌ها تخریب شود: «حالا ما مثلاً یکی دو تا درخت می‌کاریم، مردم هم در سطح شهر و در سطح کشور تعداد زیادی درخت می‌کارند؛ اما باید مراقب باشیم که درخت‌هایی را که موجود است، حفظ کنیم؛ یکی از کارهای مهم این است. انسان متأسفانه گاهی می‌بیند که به آنچه داریم، بی‌توجهی می‌شود؛ درخت‌ها را قطع می‌کنند، باغ‌ها را خراب می‌کنند».

  هر ایرانی یک درخت...
درست است که ایران کشوری چهارفصل است و برخی مناطقش پُرباران، اما با این همه ما جزو کشورهای کویری و خشک دنیا محسوب می‌شویم و هرسال باید ریسک خشکسالی را به جان بخریم. راحت‌ترین کار ممکن هم برای جلوگیری از تغییر اقلیم و بدتر شدن اوضاع فعلی ‌مان حفظ پوشش گیاهی و کاشت درخت جدید است.«کانال ریحانه» نیز به مناسبت فرا رسیدن پانزدهم اسفند ماه (روز درختکاری) طرح نگاره‌ای از رهبر معظم انقلاب در حال آبیاری درخت کاشته شده را به اشتراک گذاشت.
 این کانال با بازخوانی قسمتی از سخنان رهبر انقلاب که: «هر ایرانی یک درخت که گفته می‌شود و در زبان‌ها هست، شعار خوبی است. سعی کنند در این ایام -که ایام درختکاری و فصل درختکاری است- هر چه می‌توانند کاشت درخت را افزایش بدهند.» به استقبال هفته منابع طبیعی رفت و مخاطبان خود را به چالش فرهنگی جدیدی دعوت کرد. چالشی که هشتگش به سرعت ترند شد و کلی عکس و متن درباره درختکاری و اهمیتش در فضای مجازی به اشتراک گذاشته شد. این یعنی به قول معروف تیری که از چله کمان رها شده به هدف خورده و جای درستی نشسته است: «نجات یک درخت نجات یک زندگی ‌است. اگه نمی‌تونیم درختی بکاریم، با یک انتخاب درست می‌تونیم از قطع شدن درخت‌ها جلوگیری کنیم».
«یکی از فواید درخت اینه که در جلوگیری از سیلاب نقش مهمی داره و جلوی فرسایش خاک رو می‌گیره».
«می‌دونستین جنگل‌های هیرکانی حدود 40 میلیون سال قدمت داره و از آخرین دوره عصر یخبندان نجات پیدا کرد اما الان از دست ما آدما در خطره؟!!!»
«اگه نمی‌تونیم جلوی تخریب محیط زیست رو بگیریم حداقل با کاشت درخت می‌تونیم یک قدم برای حفظ طبیعت برداریم».

  نه به درخت غیر مثمر!
اما خیلی از کاربران با هشتگ هر ایرانی یک درخت، دست به کار جالبی زدند و علیه کاشت درخت کاج و کهور آمریکایی که نه میوه دارند و نه به حال و هوا و شرایط اقلیمی ایران می‌خورند، شوریدند. 
موضوعی که مقام معظم رهبری هم دوسال پیش دست روی آن گذاشتند و در حاشیه مراسم درختکاری فرمودند: «من هر سال غالباً درخت‌های کاج و سرو و این‌ها می‌‌کاشتم یا چنار؛ که درخت چنار خیلی لازم، مفید و مهم است؛ لکن یک نفری در این یادداشت‌های مردمی که به صورت روزانه مطالعه می‌کنم نوشته بود که چرا درخت میوه نمی‌کارید؛ بنابراین امسال ما میوه کاشتیم، یکی سیب یکی گیلاس؛ امیدواریم که ان شاء الله به بار بنشیند، میوه بدهد و از میوه‌اش استفاده شود». 
کاربران توییتر هم با استدلال‌های قرآنی و علمی تمام تلاششان را کردند که دست‌ کم امسال کسی سراغ کاشت درخت کاج در روز درختکاری نرود:«تقریباً همه روایات مربوط به درختکاری این مطلب را می‌رساند که درخت مطلوب و مستحب درخت میوه است، حتی در جایی از قرآن عذاب قوم سبأ، درختان بی ‌ثمر شمرده شده است! الکی کاج و اکالیپتوس نکارید!»  « می‌دونستید کاج دو روز یه بار نیاز به آب داره و نخل ۱۶ روز یه بار؟ هشتگ نه به کاج رو هم قبول ندارید، با هشتگ نه به اسراف جلوی کاج رو بگیرید!. بابا به خدا آب هست ولی کم است!»
« محققان دانشگاه carnegie پنسیلوانیا آمریکا طی تحقیقات خود درخت کاج را یکی از عوامل آلودگی هوا می‌دانند و کشت انبوه آن را مضر به حال انسان می‌دانند. حالا هی برید درخت کاج بکارید !!!»
« پیامبر اکرم (صلی‌الله علیه و آله): آنکه درخت میوه‌ای بکارد،خداوند به تعداد میوه‌های آن، به او ثواب می‌دهد. وسائل الشیعه ج۱۳ در روز درختکاری درخت بکاریم اما درختکاری مثمر».
«اروپایی‌ها به جنگل کاج، قبرستان سبز می‌گویند!»
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.