اگرچه مسؤولان می‌گویند ترمز قطار گرانی تاحدی کشیده شده اما هنوز هم تورم افسارگسیخته مردم را آزار می‌دهد زیرا رکود اقتصادی ، کم و بیش بر بازار حاکم است.

قیمت‌ها بالا نیست مردم توان خرید ندارند

به گزارش قدس آنلاین، وقت خداحافظی با زمستان فرا رسیده و عید نوروز با رسم‌ورسوم باستانی‌اش در راه است. خیابان‌ها رنگ‌و بوی دیگر گرفته‌اند. بازار خوابیده تکانی خورده، ویترین مغازه‌ها نو شده، عطر سنبل فضا را پر کرده است و مردم برای استقبال از بهار و عید نوروز، خود را آماده می‌کنند.

یکی از سنت‌های به جا مانده از گذشته، خرید شب عید است. ایرانی‌ها خاطرات زیبایی از بازار شب عید در ذهن دارند و هر ساله از اواخر بهمن تا روز اول بهار شاهد خریدهای عید و شور و شوق در بازار هستیم. اما امسال با سال‌های گذشته کمی تفاوت دارد. نوسانات ارز و افزایش بی‌رویه برخی کالاها باعث کاهش قدرت خرید مردم شده است.

اگر چه مراکز خرید و بازارها مملو از جمعیتی است که برای خرید مایحتاج خود مراجعه می‌کنند اما مردم با وسواس قیمت‌ها را مقایسه می‌کنند و بیشتر به فکر وضعیت اقتصادی‌شان هستند که در بیشتر موارد حضور آنها به تماشا می‌گذرد و در خرید نتیجه‌ای حاصل نمی‌شود، این را می ‌توان از دست‌های خالی‌شان فهمید.

به میان مردم می‌روم و با آنها گفت‌وگو می‌کنم. بانویی با دستانی پینه بسته، خسته و با اخمی در چهره در حال حرکت است و زیر لب زمزمه ‌هایی  دارد. نزدیکش می‌شوم و از او درباره بازار می‌پرسم، با دلی اندوهگین لب به سخن باز می‌کند و می‌گوید: همه چیز چندین برابر گران شده است. در لحظه تحویل سال فرزندان و نوه‌هایم به دور من می آیند، باید برای عید  و پذیرایی از آنها آماده شوم اما توان خرید ندارم، نمی‌دانم باید چکار بکنم .

بیشتر که می‌اندیشم می‌بینم این پیرزن سرد و گرم روزگارچشیده، درست می‌گوید شاید در طول سال بتوان برخی مسائل اقتصادی را نادیده گرفت اما با آمدن نوروز و افزایش آمار بازدیدها، مردم مجبورند به فکر خرید باشند.

همچنان به مشاهده مردم در بازار در حرکتم ، مردی همراه با همسر و فرزندانش مشغول قیمت‌کردن اجناس و گذر از آنها هستند نزدیکشان می‌شوم و از قیمت‌ها می‌پرسم؛ می‌گویند: کیفیت و قیمت کالاها بد نیست اما قدرت خرید به مقدار کافی نداریم و باید آنقدر بگردیم تا متناسب با پول مان خرید کنیم، اگر مردم درآمد کافی داشته باشند قدرت خرید خوبی پیدا می‌کنند.

در میانه بازار، از خانمی که به همراه کودک خردسالش برای خرید آمده بود وضعیت بازار و قیمت‌ها را پرسیدم، گفت: قیمت‌ها تقریبا مناسب است و تنوع اجناس به قدری هست که می توانم خریدهایم را انجام دهم.

در خصوص قیمت‌ها هم شکایتی نداشت اما مثل بقیه از میزان کم قدرت خرید خودش ناراحت بود و می‌گفت: اگر تعادلی بین درآمدها و قیمت‌ها باشد همه چیز عالی است.

همه چیز هست پول نیست

اگر چه قیمت‌ها چندین برابر شده اند اما مردم از دستمزدهای کم و پایین بودن قدرت خرید خود بیشتر از گرانی‌ها گلایه دارند. نبود تعادل بین درآمد و قیمت اجناس بیشترین نگرانی را در مردم ایجاد کرده است این را می‌توان از حضور حداکثری در بازار و حداقلی در خرید مشاهده کرد.

از همه مهم‌تر اینکه در میان سبد یا سفره عید خانوارهای ایرانی، آجیل نقشی پر رنگ ایفاء کرده است. البته تا حدودی با سیگنال‌هایی که از بازار خشکبار در شب یلدا دریافت می‌شد، وضعیت نامساعد بازار آجیل و خشکبار در شب عید قابل پیش بینی بود.

اگرچه قیمت‌های فعلی به نسبت نرخ گذاری‌هایی که در بازار خشکبار شاهد آن بودیم، کاهش یافته و به نوعی تعدیل پیدا کرده است، اما کاهش قدرت خرید مردم، به مراتب شدیدتر از میزان کاهش قیمت‌هاست و همین نابرابری، شرایطی را رقم زده است که رضایت توزیع‌کننده و مصرف‌کننده  آن‌چنان که باید جلب نشود.

برپایی نمایشگاه بهاره در شهرها، توزیع اقلام اساسی دولتی و… از جمله اقداماتی است، که دولت‌ها برای کنترل بازار شب عید انجام می‌دهند، تا افزایش چند برابری متقاضیان سبب افزایش قیمت‌ها نشود، اما این اقدامات هیچ گاه پاسخگوی نیازهای متقاضیان در ایام آخر سال نبوده است.

به سراغ مغازه‌داران می‌روم و درباره بازار شب عید و میزان فروش‌شان‌می‌پرسم. یکی از مغازه‌داران در این خصوص می‌گوید: در چند ماه گذشته شاهد افزایش قیمت دلار بوده‌ایم و دیگر مایحتاج مردم نیز به بهانه این افزایش ، روند صعودی پیدا کرده است.

آقای سماوات فروشنده آجیل در یکی از مراکز خرید مشهد است. او می‌گوید: طبیعتا در شرایط رکود اقتصادی و کاهش قابل توجه قدرت خرید مردم، انتظار خرید خشکبار و در الویت قرار گرفتن این محصول در سبد خرید خانوارها، خوشبینانه به نظر می‌رسد؛ در میان اقلام مصرفی، محصولاتی همچون برنج، گوشت، مرغ و حبوبات در صدر فهرست خریدها قرار دارد و خریدهایی همچون آجیل، در مرحله بعدی اولویت خرید قرار خواهد گرفت.

 برای بررسی بیشتر این بار به سراغ محمود بنانژاد رئیس اتاق اصناف مشهد رفتم تا با وی در زمینه نارضایتی‌هایی که مردم، صاحبان صنوف و کسبه دارند، گفت‌وگو کنم.

وی در پاسخ به این سوال که آیا کالاهای اساسی در بازار موجود است و یا در این زمینه کمبودی نیز وجود دارد، گفت: خیر، انصافاً تا به حال کمبودی در بازار مشاهده نکردم، همه کالاها به میزان مورد نیاز برای عرضه در فروشگاه‌ها و مغازه‌ها وجود دارد و تنها گلایه مردم که به حق است، از قیمت‌های افسار گسیخته است.

 رئیس اتاق اصناف مشهد با اشاره به اینکه کشور در حال حاضر با یک جنگ اقتصادی مواجه است، گفت: در سطح کشور ۳ میلیون و در خراسان رضوی حدود ۲۲۰ هزار واحد صنفی فعالیت دارد که زمینه اشتغال، گردش مالی و کالایی را فراهم کرده است.

بنانژاد با بیان اینکه امروزه در بسیاری از کالاها شاهد افزایش ۳۰ تا ۴۰ درصدی قیمت هستیم متذکر شد: در آستانه نوروز نظارت بر بازار توسط اتاق اصناف بیشتر شده است، تلاش ما سهولت مردم در بازار شب عید است.

وی با تاکید براینکه برای کنترل بازار اقدام به برگزاری نمایشگاه بهاره و عرضه اقلام اساسی مردم با قیمت مصوب کردیم افزود: امسال وضعیت برگزاری نمایشگاه‌های بهاره متفاوت با سال‌های گذشته بود که دلیل آن به مواجه شدن بازار با دوران رکود و نیز کاهش کسب و کار و درآمد اصناف  برمی‌گردد.

رئیس اتاق اصناف مشهد ادامه داد: در حوزه بازرسی و نظارت ۱۵۳ هزار مورد بازرسی از واحدهای صنفی صورت گرفته که از این تعداد ۱۴ هزار و ۷۷۵ فقره فرم تخلف به‌سازمان تعزیرات حکومتی با ارزش ریالی ۱۰ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان ارسال شده است.

بنانژاد تصریح کرد: بازرسان اتاق اصناف همچنین برقیمت‌گذاری محصولات عرضه شده در بازار نظارت ستادی و اجرایی دارند.

همیشه ایام عید بهترین فرصت برای خرید مردم و فروش کالا در مغازه‌ها است، اما با وجود نزدیک شدن به سال نو، هنوز نه مردم راضی بودند و نه بازاریان. متاسفانه قدرت خرید مردم به اندازه‌ای پایین آمده که قدرت خرید متوسط نیازهای خود را هم ندارند! انگار جای پای رکود به حدی دراقتصاد کشور محکم شده که این روزها حتی خود را برای سال جدید و استقبال از آن آماده می کند. اما از مشکلات و گله ها که بگذریم، با وجود جیب‌های نه چندان پر مردم اما اکثر آنان با شور و شوق در خیابان‌های شهر حضور دارند. شوق هیجان قبل عید در چشمان مردم هنوز برق می‌زند. آنها امیدوارند... امیدوار به پایان سختی‌ها و رسیدن بهاری با عطر و بویی تازه.

منبع:فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.