انجمن اسلامی دانشجویان مستقل فنی دانشگاه تهران با ارسال نامه‌ای به رئیس‌جمهور، اصلاح نظام تعرفه‌گذاری صنعت برق و توزیع عادلانه‌ یارانه انرژی را امری ضروری دانسته که لازم است هیئت دولت در اسرع وقت به آن ورود کند.

هشدار دانشجویان به رئیس‌جمهور؛ اقدام عاجل نکنید تابستان ۹۸ خاموشی خواهیم داشت

به گزارش گروه اقتصادی قدس آنلاین، انجمن اسلامی دانشجویان مستقل فنی دانشگاه تهران با ارسال نامه‌ای به رئیس جمهور خواستار اصلاح هرچه سریعتر نظام تعرفه‌گذاری صنعت برق شد.

متن این نامه سرگشاده بدین شرح است:

"ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران، جناب آقای دکتر حسن روحانی

سلام علیکم

همان‌طور که مستحضر هستید، خاموشی‌های تابستان امسال علاوه بر تحمیل مشقت‌های فراوان به عموم مردم در هوای گرم تابستان، خسارت‌های فراوانی را نیز بر صنایع کشور وارد آورد. در سال‌های اخیر وضعیت مصرف برق در فصل تابستان به­‌گونه­‌ای شده است که کارشناسان معتقدند برای تأمین تقاضای مصرفی در فصل تابستان، ساخت نیروگاه توجیه اقتصادی نداشته زیرا تنها در ایام خاصی از سال مورد استفاده قرار می­‌گیرند؛ در نتیجه زمانی ساخت نیروگاه توجیه اقتصادی خواهد داشت که قیمت برق آن تا بیش از ۱۰ برابر ایام عادی سال شود که عملاً این امر غیرممکن و نتیجه آن فشار بیشتر بر مردم است، به همین دلیل، هیچ گریزی از مدیریت مصرف در فصل تابستان نخواهد بود.

همچنین بررسی‌ها نشان می‌­دهد که مصرف برق عموم مردم نیز در حد الگو بوده اما ۲۰% از مشترکین هستند که با مصارف بی‌­رویه خود در فصل تابستان بحران‌ساز می‌­شوند، به‌طوری­ که مصرف برق این مشترکین در مناطق عادی بیش از ۴۰% از کل مصرف برق و در استان‌های جنوبی بیش از ۵۰% کل مصرف برق است.

در نامه قبلی به جناب‌عالی اشاره کردیم که نظام تعرفه­‌گذاری برق در کشور به­‌گونه­‌ای است که مشترکین پرمصرف علی‌رغم برخورداری از تمکن مالی، به‌طور نسبی بیش از ۲ برابر سایر مشترکین از یارانه برق بهره‌مند می‌شوند، در نتیجه این مشترکین نه‌تنها هیچ انگیزه‌ای برای کنترل و کاهش مصرف برق خود ندارند، بلکه با مصارف بی­‌رویه بحران­‌ساز هم می‌شوند، در حالی که در بسیاری از کشورهای دنیا، تنها قیمت برق مشترکین داخل الگو یارانه­‌ای بوده و مصارف مازاد و بلکه کل مصرف ایشان به‌نرخ واقعی محاسبه می‌­شود.

ریاست محترم جمهور، نیک مستحضرید که علی‌رغم بارندگی‌­های مناسب در سال جاری، وضعیت نیروگاه­‌های کشور و رشد مصرف برق نشان می­‌دهد که بحران برق در سال آینده قطعی خواهد بود و به همین دلیل بایستی از همین امروز به‌فکر جلوگیری از بحران بود، به همین دلیل انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشکده فنی دانشگاه تهران پیشنهاد می­‌کند تا مصارف مازاد بر الگوی مصرف برق مشترکین پرمصرف به نرخ تجدیدپذیر افزایش پیدا کند، در این صورت یا ایشان مصارف خود را کاهش داده و مانند سایر مردم در حد الگو، برق مصرف می­‌کنند و یا اینکه از طریق درآمد کسب شده، برق مازاد این مشترکین از طریق نیروگاه‌­های تجدیدپذیر تأمین خواهد شد، حتی این مشترکین می‌­توانند اقدام به نصب پنل­‌های خورشیدی هم بکنند که در این صورت علاوه بر کمک­‌رسانی به تأمین برق شبکه، قابلیت این را دارند تا برق مازاد بر مصارف خود را به‌نرخ بالایی به وزارت نیرو بفروشند.

مسئولان وزارت نیرو قول داده بودند که این طرح تا اواخر آذر، تصویب و ابلاغ شود اما سال جاری در آستانه اتمام است و وعده مسئولان هنوز محقق نشده است، لذا انجمن اسلامی دانشجویان مستقل فنی دانشگاه تهران با توجه به نظرات کارشناسان حوزه برق، اصلاح نظام تعرفه‌گذاری صنعت برق و توزیع عادلانه‌ یارانه انرژی را امری ضروری دانسته، که لازم است هیئت دولت در اسرع وقت اقدامات لازم را در راستای پیاده‌سازی آن را انجام دهد. لازم به ذکر است در صورت برخورد سلیقه‌ای با این موضوع و مخالفت و عدم تصویب طرح اصلاح نظام تعرفه‌گذاری برق، مسئولیت بروز خاموشی در تابستان ۹۸ برعهده شخص شماست.

و من الله توفیق

انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشکده فنی دانشگاه تهران"

منبع: تسنیم

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.