ایام نوروز فرصتی است برای سفرهای داخلی. تفاوتی ندارد مقصدت کجاست هر گوشه ایران دیدنی‌ها و جاذبه‌های گردشگری خاص خود را دارد. از سفر به مشهد پایتخت معنوی کشور گرفته تا جنگل‌های سبز شمال ایران یا دیدار از شاهکارهای معماری اسلامی در اصفهان، بادگیرهای یزد و قنات‌های اسرار آمیز آن تا شیراز، شهر شعر و شاعری و عطر بهار نارنج، همه و همه بهانه‌ای است برای مسافران نوروزی.

نوروز 98 در حوزه گردشگری افزایش قیمت نخواهیم داشت

اعظم طیرانی/ ایام نوروز فرصتی است برای سفرهای داخلی. تفاوتی ندارد مقصدت کجاست هر گوشه ایران دیدنی‌ها و جاذبه‌های گردشگری خاص خود را دارد. از سفر به مشهد پایتخت معنوی کشور گرفته تا جنگل‌های سبز شمال ایران یا دیدار از شاهکارهای معماری اسلامی در اصفهان، بادگیرهای یزد و قنات‌های اسرار آمیز آن تا شیراز، شهر شعر و شاعری و عطر بهار نارنج، همه و همه بهانه‌ای است برای مسافران نوروزی.
ایجاد تسهیلات لازم برای دیدار از جاذبه‌های دیدنی کشورمان می‌تواند خاطره خوشی از سفرهای امسال را رقم بزند؛ اما آیا سازمان متولی گردشگری کشور برای سفر امسال مسافران نوروزی تسهیلات خاصی را تدارک دیده است؟

  افزودن خدمات ارزان به بسته‌های سفر 
ولی تیموری؛ معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری کشور در خصوص کنترل هزینه سفر در نوروز امسال با اشاره به وضعیت اقتصادی کشور می‌گوید: نوروز 98 در حوزه گردشگری افزایش قیمت نخواهیم داشت. البته برخی هزینه‌ها نظیر حمل و نقل بویژه در بخش هوایی وجود دارد که قبلاً با افزایش قیمت مواجه شده‌اند و در حوزه اختیارات سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نیست.
وی با اشاره به سیاست‌هایی که برای ارزان‌سازی سفر اتخاذ شده است، می‌گوید: تلاش کردیم خدمات ارزان به بسته‌های سفر اضافه شود. درحال حاضر یک سفر با خودرو و یا وسایل ریلی به اضافه اقامت در بومگردی بسیار ارزان تمام می‌شود و همه اقشار با هر سطح درآمدی می‌توانند از آن استفاده کنند. ضمن آنکه با توجه به خدمت‌دهی هتل‌های پنج ستاره، طیف متنوعی از قیمت‌ها وجود دارد، که مردم با هر سطح درآمدی می‌توانند از آن‌ها استفاده کنند. البته ارزانی بومگردی‌ها به معنی عرضه خدمات بی‌کیفیت نیست، بلکه این اقامتگاه‌ها با کاهش حاشیه سود خود و نرخ پایین، خدمات مطلوبی را ارائه می‌دهند. 

 سفرهای نوروزی و ناهماهنگی بین عرضه و تقاضا
وی در این خصوص می‌گوید: موضوع اقامت و استفاده از مراکز اقامتی قانونی و مناسب، همیشه یکی از موارد مورد توجه در تعطیلات بویژه پیک سفر مطرح می‌شود، چرا که در کشور ما این موضوع حساسیت خاصی دارد از این منظر که تعطیلات نوروز ایام پر رونقی برای گردشگری داخلی است و بیشتر مردم کشورمان سعی می‌کنند از این تعطیلات برای سفر استفاده کنند. ضمن آنکه این ایام مصادف است با فصل گردشگری بین‌المللی به همین دلیل در برخی از شهر‌ها عرضه و تقاضا با هم برابر نیست و نیازمند اطلاع رسانی بیشتر است تا مردم کشورمان علاوه بر اقامت خوب در شهرهای مورد نظر هزینه اضافه و در واقع غیرقانونی پرداخت نکنند.
دکتر تیموری ادامه می‌دهد: برای نوروز 98 نیز مانند سال‌های قبل در قالب ستادهای ملی هماهنگی خدمات سفر در سطح ملی و ستادهای اجرایی خدمات سفر در سطح استانی برنامه‌ریزی و هماهنگی لازم انجام شده است.
وی در خصوص کنترل هزینه سفر در نوروز می‌گوید: تنها حوزه‌ای که از شرایط اقتصادی موجود سوءاستفاده نکرده و با وجود گرانی‌ها و تحمیل برخی هزینه‌ها، هیچ گونه افزایش قیمتی نداشته است خدمات سفر و گردشگری بوده که به این خاطر باید از همکاری بخش خصوصی تشکر کرد.

 امکاناتی که مورد بی‌توجهی قرار می‌گیرند!
دکتر تیموری می‌گوید: معمولاً بخشی از امکانات اقامتی به دلیل نبود اطلاع‌رسانی در حاشیه قرار می‌گیرد و متأسفانه در شرایطی که ما نیازمند استفاده از این ظرفیت هستیم مورد بی‌توجهی قرار می‌گیرد؛ بنابراین لازم است اطلاع رسانی کنیم ظرفیت‌های موجود کجاها هستند تا با قرار گرفتن این اطلاعات در پورتال‌های سازمان‌ها و اداره‌های کل استان‌ها در دسترس عموم (اعم از استانی و ملی) قرار گیرد ضمن آنکه فهرست اقامتگاه‌ها همراه با تعرفه‌ها عنوان می‌شود و در سامانه نظارت بر خدمات قید می‌شود و شماره 09629 نیز سامانه تلفنی این سازمان است. 
به گفته وی، هنگامی که ما صحبت از هتل می‌کنیم، مردم تصور می‌کنند منظور هتل پنج و یا چهار ستاره است و با برآوردی که می‌کنند تصور می‌شود هزینه اقامت در هتل‌های مذکور بالاست، البته طبیعی است که هتل‌های پنج ستاره با توجه به اینکه لوکس‌ترین خدمات اقامتی را ارائه می‌دهد گران باشد و توان خانوار متوسط به پایین ما با این هزینه‌ها نخواند به همین دلیل علاوه بر اقامتگاه‌های بومگردی، هتل آپارتمان‌ها و میهمانپذیرهای درجه یک، دو و سه و همچنین هتل‌های یک، دو و سه ستاره نیز در شهرهای مختلف ایجاد شده است که علاوه بر دارا بودن حداقل‌های مورد نیاز برای یک اقامت رسمی و مورد تأیید به لحاظ هزینه نیز مقرون به صرفه اقتصادی هستند. 

 ممنوعیت استفاده از مدارس
دکتر تیموری ادامه می‌دهد: ارزانی بومگردی‌ها و اقامتگاه‌های یاد شده به معنای عرضه خدمات بی‌کیفیت نیست، بلکه این اقامتگاه‌ها با کاهش حاشیه سود خود و نرخ پایین، خدمات مطلوبی را ارائه می‌دهند.
وی با اشاره به همکاری آموزش و پرورش با سازمان میراث فرهنگی و گردشگری می‌گوید: قرار است تا حد امکان فرهنگیان را نیز به مراکز اقامتی هدایت کنند، چرا که مدرسه محل تحصیل است و در شأن اقامت فرهنگیان نیست، ضمن آنکه باید بکوشیم بستر سفر در جریان رسمی و قانونی خود قرار گیرد تا زیرساخت‌های اقتصادی در این حوزه توسعه یابد که به طور حتم لازمه آن فرهنگ‌سازی و حمایت همه نهادها و سازمان‌هاست. 
وی تصریح می‌کند: ممنوعیت استفاده از مدارس به طور کامل مورد تأکید قرار نگرفته و اگر در منطقه‌ای استانداران و فرمانداران به دلیل کامل شدن ظرفیت اقامتگاه‌ها تصمیم گرفتند از این ظرفیت استفاده کنند مانعی وجود نداشته باشد.

 تغییر الگوی سفر 
دکتر تیموری ادامه می‌دهد: هم اکنون علاوه بر سازمان میراث فرهنگی و گردشگری کشور 22 دستگاه در نوروز فعال هستند و در کنار مردم به گزارش‌ها و شکایت‌های احتمالی آن‌ها رسیدگی می‌کنند و تلاش می‌کنیم تسهیلاتی را که برای سفر مردم در نظر گرفته‌ایم به سمت ایام غیر پیک سفر هدایت کنیم تا مردم بتوانند با استفاده از بسته‌های سفر در ایام غیر پیک سفر از خدمات بهره‌مند شوند. در حال حاضر نیز برخی از دفترهای مسافرتی در قالب تورهای آسان به صورت اقساطی خدماتی ارائه می‌کنند تا مردم بتوانند هزینه‌های سفر را ساده‌تر پرداخت کنند. 
وی در خصوص کارت سفر نیز می‌گوید: ارائه کارت سفر توافقی بود که از سوی نهاد‌ها و دستگاه‌های مختلف به منظور ارائه تسهیلات برای کارکنان خودشان با بانک‌ها انجام می‌شد، که افراد در صورت دارا بودن ضامن می‌توانستند از این تسهیلات بهره‌مند و در نهایت موجب ترویج سفرهای فردی شود؛ این موضوع با سیاست‌های موجود در تعارض است و ما در تلاش هستیم مردم بتوانند به سمت سفرهای برنامه ریزی شده هدایت شوند تا سازمان میراث فرهنگی و گردشگری امکان مدیریت و سیاست‌گذاری داشته باشد؛ بنابراین تسهیلات در اختیار آژانس‌ها قرار خواهد گرفت. 
وی با استفاده از تجربه سایر کشورها نیز می‌گوید: با اینکه هر جامعه‌ای فرهنگ خود را دارد ما از مدل‌های موفق سایر کشورها نیز الگوبرداری می‌کنیم که نخستین ساز و کار تغییر نحوه سفر از سفرهای فردی به سفرهای گروهی در قالب تورهای برنامه‌ریزی شده است که این مهم لازمه توسعه گردشگری و مشارکت جوامع محلی می‌باشد.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.