رئیس اتحادیه صنف قماش‌فروشان مشهد گفت: عملا بازارهای محلی بر فروش فروشگاه‌های ما در سطح شهر تاثیری ندارد.

 یکشنبه بازار، آتش به جان بازار پارچه‌فروشان انداخته است؟
به گزارش قدس آنلاین، مجید شادمهر در خصوص ارائه گسترده پارچه‌ یکشنبه‌بازار، با بیان اینکه پارچه‌های یکشنبه‌بازار به هیچ عنوان نه از نظر اتحادیه و نه از نظر مسائل بهداشتی مورد تایید نیست، اظهار کرد: مهم‌تر اینکه اغلب جنسی می‌تواند از طریق مبادی رسمی و گمرک وارد شود که تاییدشده و استاندارد باشد و این اجناس به این دلیل که استاندارد و تاییدشده نیست، اغلب به صورت قاچاق وارد کشور می‌شود و به دلیل قاچاق بودن، یک سری آلودگی‌ها به این پارچه‌ها اضافه می‌شود، بنابراین تعداد اندکی از افراد جامعه که بضاعت کمی دارند، آن را می‌خرند.
وی با بیان اینکه این بازارها عملا بر فروش فروشگاه‌های ما تاثیری نمی‌گذارد، عنوان کرد: فروشگاه‌های درجه یک ما و فروشگاه‌هایی که در سطح شهر مطرح هستند، اجناس درجه یک و ایده‌آلی دارند و اجناس یکشنبه‌بازار مشکلی از نظر رقابت با فروش این فروشگاه‌ها به وجود نمی‌آورند، زیرا از نظر سطح کاری و نوع مواد بسیار متفاوت هستند. در حال حاضر با توجه به قیمتی که افراد برای خیاط پرداخت می‌کنند پارچه چه درجه یک و چه درجه دو و سه باشد، خیاط همان میزان مبلغ را بابت دوخت دریافت می‌کند و مسلما جنسی که مرغوب و از نظر قیمتی گران‌تر باشد، چند سال قابل استفاده است.
شادمهر افزود: اتحادیه چندین بار به شهرداری و سازمان صنعت و معدن گزارش داده پارچه‌های نامرغوبی که داخل مجموعه یکشنبه‌بازار عرضه می‌شود، از نوع پارچه‌های خارجی است، در یکشنبه‌بازار هم پارچه ایرانی و هم خارجی وجود دارد. پارچه ایرانی اغلب تولید خود ما بوده و شرکت آن معلوم است، اگر اشکال و ایرادی داشته باشد، قابل اعتراض بوده و عموما از نظر میکروبی قابل قبول است و مشکل حاد پوستی و بهداشتی ندارد.
رئیس اتحادیه صنف قماش‌فروشان مشهد ادامه داد: ما در خصوص جنس‌های خارجی چندین بار اعلام کردیم که چند مشکل دارند. اول اینکه ممکن است به دلیل آلودگی‌ها موجب بیماری افراد شود، دوم اینکه اجناس همه به صورت قاچاق وارد می‌شوند و جنس قاچاق که وارد مجموعه اجناس یک کشور شود، ناخودآگاه موجب می‌شود که محصولات داخلی نتوانند با آن رقابت کنند و به تولیدات داخلی ما ضربه می‌زند و سومین مشکل این است که اغلب افرادی که این اجناس را در یکشنبه‌بازار عرضه می‌کنند، افغانستانی هستند که ما این موضوع را به شهرداری و سازمان صنعت و معدن اعلام کردیم.
وی با اشاره به اینکه در این زمینه نظارتی در بازار شهرداری بر این افراد نیست، تصریح کرد: باید از ورود این افراد جلوگیری شود اما متاسفانه به دلیل منافعی که برای شهرداری دارد، در ظاهر اعلام موافقت می‌کند اما با ما همکاری نمی‌کند. اگر بازدیدی نیز انجام شود، افغانستانی در آن زمان وارد نمی‌شوند و به محض ترک محل توسط ماموران، در محل حاضر می‌شوند و جنس‌های آلوده خود را به مجموعه می‌آورند.
شادمهر بیان کرد: تاکنون شهرداری با سازمان صنعت و معدن و اتحادیه پارچه‌فروشان آنگونه که باید همکاری نکرده، البته تمهیدات و مقدماتی انجام شده که از طرف اداره مبارزه با قاچاق بوده که تمام موارد شناسایی و اجناس قاچاق توقیف می‌شود اما به این دلیل که همکاری شهرداری در این خصوص تاکنون کم بوده، کار به کندی پیش می‌رود. بیشتر این غرفه‌ها تحت نظارت ما نیست.
رئیس اتحادیه صنف قماش‌فروشان مشهد گفت: مراجعاتی به اتحادیه وجود دارد مبنی بر اینکه جنس خریداری شده، ایراداتی داشته و افرادی به اتحادیه شکایت کردند که این پارچه را خریدیم، مشکل داشتیم و در مراجعه مجدد به یکشنبه‌بازار موفق نشدیم تعویض کنیم.
وی اضافه کرد: عرضه جنس‌های قاچاق در آنجا موجب سردرگمی و مشکلاتی برای مردم شده که امیدوارم با تمهیداتی که اندیشیده شده و تلاش و همتی که دایره مبارزه با قاچاق سازمان صنعت و معدن مبذول داشته، به تدریج کاری کنیم تا مکان‌هایی که به عنوان بازارهای محلی یا یکشنبه و دوشنبه‌بازارها معرفی شوند، بیشتر محصولات داخلی را عرضه کنند که با این کار تولید ملی تقویت شود و جنس‌هایی که دارای مشکلاتی چون آلودگی‌های میکروبی و قاچاق هستند، در مجموع سطح شهر عرضه نشود.

منبع: ایسنا
انتهای پیام /

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.