رئیس نمایندگی وزارت امور خارجه در شمال و شرق کشور گفت: ایران از نظر زیر ساختهای جاده ای و ریلی بهترین مسیر انشعابی در راه ابریشم جدید یا همان طرح 'یک راه، یک کمربند' در قاره آسیاست.

ایران بهترین مسیر انشعابی در راه ابریشم جدید آسیاست

به گزارش قدس آنلاین ؛ غلامعباس ارباب خالص روز یکشنبه در مشهد افزود: چین در سال 1391 شمسی بر اساس طرح 'یک راه ، یک کمربند' مسیری تجاری را در این قاره تدوین کرد که با عبور از شرق، شمال و غرب چین و گذر از کشورهای آسیای مرکزی شامل تاجیکستان، ترکنمستان و قرقیزستان و نیز ایران و ترکیه غرب آسیا را به دریای سیاه و اروپا متصل کند.

وی ادامه داد: ایجاد راه ابریشم و یا کمربند اقتصادی آسیا نیازمند مسیرهای فرعی در شمال و جنوب آن است از طرفی زمان و هزینه دو مولفه مهم در حوزه ترانزیت است که زیر ساختهای مناسب ریلی و جاده ای کشورمان مسیر ایران را به عنوان بهترین مسیر فرعی و دسترسی منطقه ای در کنار جاده ابریشم مطرح کرده است.
رئیس نمایندگی وزارت امور خارجه در شمال و شرق کشور به موقعیت جغرافیایی کشورهایی نظیر روسیه، هند و افغانستان در شمال و جنوب این جاده ابریشم جدید اشاره کرد و گفت: مسیر ترانزیتی پاکستان به راه ابریشم جدید نیازمند عبور از افغانستان است و از آنجا که این دو کشور دارای مسیرهای کوهستانی هستند انتخاب این مسیرها موجب افزایش زمان و هزینه ترانزیت می شود لذا اتصال کمربند اقتصادی آسیا به آبهای آزاد ازمسیر ایران به صرفه تر است.
ارباب خالص افزود: مسیرهای انشعابی شمالی این راه هم در روسیه واقع است که به خاطر محدود بودن به مناطق شمالی این کشور جز ارتباط شهرهای روسیه جایگاه اقتصادی دیگری ندارد و در جنوب نیز مسیر هند برای اتصال راه ابریشم جدید به دریا بسیار طولانی است.
وی ادامه داد: عبور کالای ترانزیتی از مسیر ایران علاوه بر سهولت، این کالاها را به دریای آزاد یعنی خلیج فارس و دریای عمان و کشورهای شبه جزیره عربستان انتقال می دهد و اتصال این مسیر ترانزیتی به بندرگاههای تجاری فعال امارات متحده عربی و عمان از دیگر مزایای مسیر ایران است.
رئیس نمایندگی وزارت امور خارجه در شمال و شرق کشور گفت: همچنین این مسیر، کمربند اقتصادی آسیا را به کشورهای شبه جزیره عربستان و از این طریق به دریای سرخ و کشورهای شرق و مرکز آفریقا متصل خواهد کرد.
ارباب خالص ایران را شاهراه ترانزیت منطقه دانست و افزود: باید بتوان شرایط و قوانین ترانزیت را اصلاح و تسهیل کرد و با استفاده از شیوه های جدید در بندرگاهها و ترمینالها، تخلیه و بارگیری را سرعت بخشید.
وی اضافه کرد: ساده کردن دستورالعملهای ترانزیتی، کاهش محدودیتها و تعرفه های گمرکی در یک برنامه ریزی بلند مدت می تواند کشورهای مختلف را برای استفاده بیشتر از مسیر ترانزیتی کشورمان ترغیب کند و ایران را در صدر مسیرهای تجاری منطقه قرار دهد.
رئیس نمایندگی وزارت امور خارجه در شمال و شرق کشور به مسیر ریلی جدید چابهار- سرخس اشاره کرد و گفت: اهمیت ترانزیت در کشور مورد توجه قرار گرفته است و امیدواریم ساخت این مسیر ریلی جدید در اولویت اقدمات در حال انجام قرار بگیرد و بودجه های استانی و یا ملی آن تامین شود.
ارباب خالص افزود: ترانزیت به عنوان یک صنعت، توسعه زیرساختها، اشتغال زایی و توسعه محدوده جغرافیایی مرتبط با ترانزیت در داخل کشور را موجب می شود و علاوه بر آن بر سایر نقاط از جمله مبدا و مقصد ترانزیت نیز تاثیرگذار است و موجب می شود در جغرافیای کشورهای خارجی و به شعاع حوزه فعالیت ترانزیتی رونق و توسعه اقتصادی انجام شود.
وی ادامه داد: به واسطه توسعه اقتصادی ناشی از ترانزیت، توسعه نیافتگی، فقر و بیکاری منطقه ای بهبود می یابد و مسائل امنیتی ناشی از این کاستیها حل می شود.
رئیس نمایندگی وزارت امور خارجه در شمال و شرق کشور به راه اندازی خط ریلی سرخس- مشهد - بافق- بندرعباس در چند دهه قبل اشاره کرد و گفت: این خط آهن با اتصال آسیای مرکزی به بندرعباس و درچارچوب توافقهای ترانزیتی دو یا چند جانبه بین کشورهای عضو اکو موجب نقش آفرینی بیشتر ایران در تجارت منطقه ای شد.
ارباب خالص افزود: در ادامه این ارتباطات تجاری در مسیر ریلی سرخس- بندرعباس روابط منطقه ای ایران با کشورهای منطقه تقویت شد و در نهایت، این ارتباطات موجب افزایش تفاهم بین کشورهای نفع برنده از مسیر ترانزیتی یاد شده گردید.
او اضافه کرد: مسیرهای ترانزیتی موجب روی آوردن کشورهای منطقه به ایران برای عبور کالاهای تجاریشان می شود و از طرفی موجب خواهد شد این کشورها به واسطه منافع مشترک با یکدیگر همکاری داشته باشند و یا حتی ممکن است به خاطر این منافع مشترک از برخی اختلافات نیز چشمپوشی کنند و یا به تفاهم برسند و این تفاهمها حتی ممکن است به یک همگرایی منطقه ای منجر شود و آثار سیاسی مشترکی برای کشورها به همراه آورد.
رئیس نمایندگی وزارت امور خارجه در شمال و شرق کشور به طرح چین در ارائه ایده 'یک راه، یک کمربند' اشاره و بیان کرد: هر اقدامی که در کشور انجام می شود متوجه تامین منافع اقتصادی خودمان است و برنامه ریزی در ترانزیت و مشارکت در طرحهایی مانند یک راه، یک کمربند نیز باید درهمین راستا صورت گیرد.
ارباب خالص افزود: چین در فکر احیاء دوباره جاده ابریشم با هدف تجاری و اقتصادی است و در این راستا در سال 1391 خورشیدی اجلاسی با حضور شهرداران این مسیر تجاری تاریخی برگزار کرد که صولت مرتضوی شهردار وقت مشهد نیز در آن حضور یافت.
وی ادامه داد: در این اجلاس چند روزه چند سند همکاری و میثاق نامه امضا شد همچنین بعد از آن اجلاس، اجلاسهای دیگری نیز در آلماتی قزاقستان و آنتالیای ترکیه برگزار شد که با وجود دعوت از شهردار قبلی مشهد متاسفانه قاسم تقی زاده خامسی به دلیل مشکلات کاری و یا عدم وقوف نسبت به اهمیت حضور در این گونه اجلاسها در آنها شرکت نکرد.
رئیس نمایندگی وزارت امور خارجه در شمال و شرق کشور تصریح کرد: یکی از راههایی که می تواند ما را به جایگاه واقعی خود برساند حضور و مشارکت دائم در مجامع تصمیم گیری منطقه ای و بین المللی است و حضور شهرداران در این گونه اجلاسهای منطقه ای بسیار موثر است و عدم حضور در آنها موجب به حاشیه رفتن کشور ما از موضوع این گونه نشستها می شود.
مفهوم کمربند اقتصادی راه ابریشم یا 'یک کمربند، یک جاده' جدید برای نخستین بار در سال 2013 میلادی (1391 خورشیدی) توسط 'شی جین پینگ' رهبر جمهوری خلق چین مطرح شد.
این طرح در قالب سرمایه‌گذاری چین در زیربناهای اقتصادی بیش از 60 کشور جهان و توسعهٔ دو مسیر تجاری 'کمربند اقتصادی راه ابریشم' و 'راه ابریشم دریایی' در حال اجراست.
پکن، سیاست خارجی و اقتصادی خود را با تمرکز بر کشورهای این مسیر تجاری به ویژه منطقۀ آسیای مرکزی پیش می برد تا بتواند در نهایت با تفوق بر مسیرهای تجاری خشکی و آبی اوراسیا، چین را در جایگاه قدرت برتر در اقتصاد جهانی قرار دهد.
منبع : ایرنا

انتهای پیام

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.