معاون اول قوه قضائیه گفت: قوه قضائیه در این چهل سال با مسئولان دلسوز خدمات بسیار ارزشمند داشته است، موفقیت‌های چشمگیری داشتیم اما تا نقطه مطلوب فاصله داریم.

اژه‌ای: موفقیت‌های چشمگیری داشتیم اما تا نقطه مطلوب فاصله داریم

به گزارش قدس آنلاین، حجت‌الاسلام محسنی اژه‌ای معاون اول قوه قضاییه پیش از ظهر امروز در مراسم تودیع و معارفه رؤسای سابق و جدید قوه قضاییه گفت: قوه قضاییه در ۴۰ سال گذشته با مسئولینی که همگی عالم، وارسته، دلسوز نظام و خیرخواه انقلاب بودند اداره شده است.

معاون اول قوه قضاییه افزود: این مسئولین با تلاش‌های شبانه‌روزی خود خدمات ارزشمندی به نظام مقدس جمهوری اسلامی ارائه کردند و توانسته‌اند قوه قضاییه را به جایگاه فعلی خود برسانند هرچند تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله داریم.

اژه‌ای افزود: قوه قضاییه در زمان انقلاب و پس از آن در زمان تثبیت انقلاب و در سال‌های بعد در جهت برقراری امنیت نقش بسزایی داشته است و گرفتن حق مظلوم از ظالم و برگرداندن اموال بیت‌المال را سرلوحه کار خود قرار داده است.

وی گفت: در دوره چهارم با ریاست آیت‌الله آملی که عالمی وارسته و عامل بود با مشورت همه خیرخواهان در داخل و خارج حوزه و با همکاری و همیاری همه مسئولان، قوه قضاییه توفیقات خوبی به دست آمد.

اژه‌ای افزود: آملی لاریجانی در بدو ورود به قوه قضاییه کار بسیار خوبی انجام داد که عبارت بود از تلفیق نیروهای جدید با نیروهای قدیمی به این ترتیب که فضلای حوزه علمیه که افراد مستعد بودند به قوه قضاییه آمدند و در کنار نیروهای با تجربه قبلی کار را به پیش بردند.

معاون اول قوه قضاییه گفت: در طول ۱۰ سال گذشته از عمر فعالیت آقای آملی لاریجانی ۲۲ هزار نیروی جوان خوش استعداد و دارای بنیه‌های تحصیلی بالا در قوه قضاییه مشغول به کار شدند که بیش از ۶ هزار نفر آنها قاضی و ۱۶ هزار نفرشان کارمندان دستگاه قضایی بودند که این خود اقدام بزرگی بود.

محسنی اژه‌ای یکی دیگر از اقدامات خوب آیت‌الله آملی را استفاده از فناوری‌های نوین اعلام کرد و گفت: همین امر باعث شد یک توسعه فوق‌العاده و قابل توجه در حوزه قضایی ایجاد شود. با کمک نیروهای متخصص و استفاده از تجربه گذشتگان به حوزه فناوری اطلاعات اهمیت داده شد.

وی گفت: همچنین سندهای پیشرفت و تحول در دوره آیت‌الله آملی لاریجانی نوشته شد و راهبردهای اجرای آن با تعیین مسئولین ذیربط تدوین و بخش عمده‌ای از آن اجرا و بخشی هم در حال اجراست.

وی افزود: همگان از قوه قضاییه این توقع را داشتند که باید نظارت بیشتری بر عملکرد درونی قوه قضاییه به وجود آید که در این خصوص بخش نظارتی قوه قضاییه تقویت شد و معاونتی در همین راستا در دیوان عالی کشور ایجاد شد و به این موضوع افزایش فعالیت و نظارت پیدا و پنهان حفاظت و اطلاعات قوه قضاییه را هم بیافزاید.

معاون اول قوه قضاییه به افزایش پرونده‌ها در ابتدای سال‌های ۸۷ و ۸۸ اشاره کرد و گفت: برای رفع این موضوع ۲ کار باید صورت می‌گرفت. هم قانون باید تغییر کرده و اصلاح می‌شد هم باید با همکاری سایر نهادها راه‌های وقوع جرم بسته می‌شد.

وی گفت: از همین رو معاونت پیشگیری از وقوع جرم با ابتکار آیت‌الله آملی لاریجانی تشکیل شد که اگر این معاونت نبود حتماً شاهد افزایش چند برابری پرونده‌ها بودیم.

محسنی اژه‌ای با اشاره به این مطلب که تلاش شد تبعیضی قائل نشویم و مُرّ قانون در رسیدگی به پرونده‌ها انجام شود، گفت: البته ما اصلاً ادعا نمی‌کنیم که خطایی رخ نداده است.

وی ادامه داد: امروز در ورود به دهه پنجم انقلاب اسلامی و در گام دوم مواجه هستیم با اینکه فردی ریاست قوه قضاییه را پذیرفته که شخصیتی بزرگوار از نظر علمی و تجربی است.

معاون اول قوه قضاییه به برشمردن خصوصیات بارز آیت‌الله رئیسی پرداخت و گفت: ایشان تجربه ۴۰ ساله انقلاب را در وجود خود دارد و به گونه‌ای فرزند حوزه، فرزند انقلاب و فرزند قوه قضاییه است و آنطور که این چند روز فضای کشور را رصد کردم مطلع شدم همه از آمدن ایشان استقبال کرده‌اند و این جزء افتخارات قوه قضاییه محسوب می‌شود.

محسنی اژه‌ای گفت: امروز یک چیز باید در مدیریت دستگاه قضایی مورد توجه قرار گیرد که آن هم بحث مدیریت و تدبیر است. همگان می‌دانند ما پول و نیروی کافی نداریم و کسری‌هایی داریم و حتماً فشارهایی هم به ما وارد می‌شود که در این برهه تحول مورد نظر رهبری و مردم محقق نمی‌شود مگر با مدیریت و تدبیر.

معاون اول قوه قضاییه در بخش پایانی سخنانش با اشاره به اینکه امیدواریم با حضور آقای رئیسی شاهد یک تحول بزرگ در دستگاه قضایی باشیم گفت: به عنوان سربازی کوچک آنچه در توانم باشد برای خدمت به شما مضایقه نخواهم کرد اما به شما می‌گویم حتماً بهتر است که افراد جوان جایگزین بنده و امثال بنده شوند.

منبع: فارس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.