آمریکا هند را تحت فشار گذاشته تا خرید نفت از دولت ونزوئلا را متوقف کند.

فشار آمریکا به هند برای توقف خرید نفت از ونزوئلا

به گزارش گروه اقتصادی قدس آنلاین، آمریکا هند را تحت فشار گذاشته تا خرید نفت از دولت ونزوئلا را متوقف کند. دولت ترامپ در هفته جاری تهدید کرد تحریم‌های بیشتری وارد میکند تا شاهراه های مالی مادورو قطع شوند . 
الیوت آبرامز، فرستاده ارشد آمریکا در ونزوئلا گفت:« ما می‌گوییم شما نباید به این رژیم کمک کنید. شما باید طرف مردم ونزوئلا باشید» . 
دولت ترامپ همین پیام را به سایر دولت ها هم داده است و بانکها و شرکتهای معامله کننده با مادورو را تهدید کرده است . 
آبرامز رویکرد آمریکا را «مجادله آمیز، متقاعدکننده و مصرانه» دانست . 
این گفتگو با هند در شرایطی انجام می‌شود که آمریکا و متحدانش در منطقه که پشتیبان خوان گوایدو، رهبر مخالفان ونزوئلا هستند تهدید کرده اند تحریم‌های بیشتری را وضع می کنند تا جلوی جریان درآمد دولت مادورو را بگیرند و او را مجبور به برکناری کنند . 
واشنگتن گوایدو را رهبر قانونی ونزوئلا می داند و تحریم هایی بر بخش نفت این کشور وضع کرده و اعلام کرده که سرمایه‌های مقامات بلندپایه دولت ونزوئلا مصادره می‌شوند و ممنوعیت ویزا برایشان در نظر گرفته می شود . 
بازار هند برای اقتصاد ونزوئلا حساس است چون این کشور از نظر تاریخی دومین مشتری بزرگ نفت ونزوئلا است که پول نقد پرداخت می‌کند. قبل از هند آمریکا قرار دارد که از طریق تحریم ها کنترل بیشتر درآمد نفتی ونزوئلا را به گوایدو داده است . 
واشنگتن از هند می‌خواهد همین کار را انجام دهد . 
محموله های نفتی به سمت چین، یک واردکننده بزرگ دیگر نفت ونزوئلا، پولی به همراه ندارد چون باید میلیاردها دلار وامی را که کاراکاس از پکن گرفته پرداخت کنند . 
گفت و گو با هند بر سر ونزوئلا در شرایطی انجام می‌شود که تنش های تجاری بین واشنگتن و دهلی‌نو بالا گرفته و آمریکا به هند فشار می آورد خرید نفت از ایران را هم متوقف کند . 
آمریکا قصد دارد به امتیازات ویژه تجاری هند خاتمه دهد. طبق این امتیازات هند اجازه دارد تا ۵.۶ میلیارد دلار بدون عوارض به آمریکا صادرات داشته باشد . 
مانوئل کوودو، وزیر نفت ونزوئلا در اواسط فوریه در کنفرانسی در دهلی نو شرکت کرد تا صادرات نفت خام کشورش را به هند دو برابر کند و واردات محصولات پالایش شده هند را هم افزایش دهد. وی همچنین گفت که برای مبادلات پایاپای هم آماده است . 
ولی صادرات ونزوئلا به هند از زمان تحریم های آمریکا علیه شرکت نفت دولتی این کشور ، ثابت مانده یعنی محموله های صادراتی به هند برای جبران کاهش خرید آمریکا کافی نیستند . 
ونزوئلا مستقیماً ۲۹۷ هزار بشکه در روز نفت خام در فوریه به هند صادر کرد که شامل بشکه های فرستاده شده به سایر بنادر مثل سنگاپور یا روتردام نمی‌شود. هند ۳۴۲ هزار بشکه در روز نفت خام ونزوئلا را در ژانویه وارد کرد. مقدار واردات این کشور از ونزوئلا در سال گذشته ۳۴۰ هزار بشکه در روز بود . 
این مقدار از ۴۰۰ هزار بشکه در روزی که هند قبلا وارد می کرد کمتر بود و جبران کاهش واردات آمریکا را نمی کرد. آمریکا در فوریه ۱۰۴۸۰۰ بشکه در روز واردات از ونزوئلا داشت که کمتر از ۵۰۰ هزار بشکه در روز قبل از اعمال تحریم‌ها بود . 

منبع: تسنیم

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.