همزمان با روزهای پایانی سال و ایام عید نوروز برخی افراد سود جو با ایجاد سالن های مطالعه غیر قانونی و غیر مجاز اقدام به دریافت مبالغ کلان از خانواده ها می کنند.

خانواده های کنکوری مراقب سالن های مطالعه غیر مجاز باشند

به گزارش قدس آنلاین، همزمان با فرا رسیدن روزهای پایانی سال و ایام عید نوروز یکی از مواردی که به عنوان دغدغه ای برای خانواده هایی که دارای دانش آموز کنکوری هستند مطرح می شود، فراهم کردن شرایط مناسب برای مطالعه فرزندانشان است تا در فرصت باقی مانده تا کنکور برنامه مطالعه آنها دچار اشکال نشود. یکی از مواردی که در طی سال های گذشته برای پاسخگویی به این نیاز خانواده ها شکل گرفته است تشکیل سالن های مطالعه است که به صورت خصوصی و توسط افراد و یا مراکز آموزشی مشغول در حوزه کنکور به صورت قارچ گونه در مناطق مختلف سطح شهر و اغلب بدون هیچ گونه مجوز خاصی فعالیت و اقدام به پذیرش دانش آموزان با هزینه های سرسام اور می کنند. نکته جالب تر این است که این سالن های مطالعه اغلب توسط اساتید مطرح دانشگاهی در حوزه کنکور ایجاد می شوند و این افراد در کلاس های تدریس خود با تبلیغات کذایی ، دانش اموزان را ترغیب می کنند که در این سالن های مطالعه شرکت کنند. اغلب این سالن های مطالعه بدون هیچ گونه نام و نشان وتابلو خاصی و صرفا بر اساس تبلیغات کاغذی و تبلیغات در مراکز آموزشی و کلاس های خصوصی فعالیت می کنند که نظارت بر انها را بسیار سخت می کند. از طرفی برخی اساتید دانشگاهی با اجاره سالن ها و راهروهای دانشگاه ها و مراکز آموزشی زمینه هرگونه نظارت بر این سالن های مطالعه را مسدود می کنند. جالب تر آنکه برخی دانش آموزان به طور شبانه روزی در این سالن های مطالعه حضور پیدا می کنند که خود زمینه ساز آسیب های اجتماعی فراوانی می باشد.
برخی سالن های مطالعه فرصت طلایی نوروز را هدر می دهند
یکی از دانش آموزانی که سال گذشته در این سالن های مطالعه شرکت داشته است به قدس آنلاین گفت: از طریق یکی از مراکز مشاوره کنکور، تبلیغات این سالن مطالعه در اختیارم قرار گرفت و هنگامی که با مسئول آن تماس گرفتم با تعریف و تمجید های مختلف باعث شد که جهت شرکت در این سالن های مطالعه ترغیب شوم .
خانم سالاری که علی رغم حضور در این سالن های مطالعه و پرداخت هزینه نجومی برای مدت ۲۰روز ، هنوز پشت کنکوری است ، در ادامه افزود: اما هنگام مراجعه  به این سالن مطالعه و شروع اولین روز، تنها با یک فضای راهرو ۵۰متری مواجه شدم که صندلی های چوبی و قدیمی فراوانی کنارهم چیده شده بودند که هیچ تناسبی با یک سالن مطالعه استاندارد و تصاویری که در ابتدا به ما نشان داده بودند نداشت.
وی تصریح کرد: مسئولان این سالن در پاسخ به انصراف و برگشت وجه داده شده نیز عنوان کردند که تنها ۳۰ درصد وجه قابل برگشت می باشد، از این رو مجبور شدم این فضا را که فاقد هرگونه استاندارد مطالعه بود را تحمل کنم که  باعث بهره وری پایین من از فرصت طلایی مطالعه در نوروز شد. 
 خانواده ها درباره این سالن های مطالعه حساس باشند
برای پیگیری موضوع و نحوه فعالیت و نظارت بر این سالن های مطالعه ابتدا به سراغ ،  مدیرکل آموزش و پرورش استان خراسان رضوی رفتیم .
اما قاسمعلی خدابنده در این باره اظهار داشت: مجوز فعالیت این سالن های مطالعه در اختیار آموزش و پرورش نبوده  و بر عهده سازمان کتابخانه ها  می باشد.
وی در ادامه به قدس آنلاین افزود: اما توصیه ما به خانواده ها این است که درباره این سالن های مطالعه که اغلب در روزهای پایانی سال و ایام عید نوروز تبلیغات گسترده ای رابرای جذب دانش آموزان ، بویژه دانش آموزان کنکوری  با هزینه های هنگفت انجام می دهند حساسیت های لازم را داشته باشند.
وی تصریح کرد: اگر خانواده ها قصد فرستادن فرزندان خود به این سالن ها را دارند، ابتدا از مجوزهای آنها به طور کامل اطمینان حاصل کنند ، زیرا این سالن ها در بازه های زمانی همچون پایان سال و ایام عید نوروز به صورت قارچ گونه و فاقد مجوز شروع به تبیلغات گسترده می کنند.
تمام سالن های مطالعه فاقد مجوز قانونی هستند
اما در ادامه پیگیری موضوع، مدیرکل نهاد کتاب‌خانه‌های عمومی  استان خراسان رضوی به خبرنگار ما  گفت: صدور مجوز برای سالن های مطالعه بر عهده این سازمان می باشد.
حجت الاسلام و المسلمین علی اکبر سبزیان اظهار داشت: در حال حاضر تمام سالن های مطالعه در استان خراسان رضوی فاقد مجوز قانونی هستند وافرادی که در جهت ایجاد این سالن ها قصد  فعالیت دارند، ابتدا برای دریافت مجوز باید به سازمان کتاب‌خانه‌های عمومی  استان خراسان رضوی مراجعه کنند تا اگر مکان این سالن ها مورد تایید قرار گرفت و بر اساس استاندارد های لازم برای مطالعه بود ، مجوز قانونی برای آنها صادر شود.

وی تصریح کرد: به سالن های مطالعه مورد تایید ، پروانه هایی داده خواهد شد که بر مبنای ان نوع و ساعت فعالیت و میزان هزینه دریافتی از افراد بر مبنای آن مشخص می باشد و خانواده هایی که قصد ثبت نام فرزندان خود در این سالن ها رادارند حتما ابتدا نسبت به اینکه این سالن ها دارای مجوز قانونی می باشند مطمئن شوند و مطابق با مجوز سالن، هزینه را پرداخت کنند.

حجت الاسلام سبزیان  با بیان اینکه  مسئولان سالن های مطالعه  باید مجوز قانونی خود را در معرض دید عموم قرار داده و در مکان مناسبی نصب کنند، افزود: نظارت بر این سالن های مطالعه به طور محسوس و نامحسوس انجام می شود و افرادی که به صورت پنهانی و یا بدون مجوز در مکان های خاص اقدام به ایجاد این سالن ها می کنند از روش های مختلف مورد شناسایی قرار خواهند گرفت و مطابق قانون برخوردهای لازم با آنها صورت خواهد گرفت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.