رئیس کمیسیون سیاست خارجی پارلمان اروپا سناریوی باقی‌ماندن انگلیس در اتحادیه اروپا را محتمل دانسته شرکت این کشور در انتخابات پارلمانی آینده اروپا در صورت تعویق تاریخ برگزیت را رد کرد.

 مقام پارلمان اروپا از احتمال باقی‌ماندن انگلیس در اتحادیه اروپا خبر داد

به گزارش گروه بین الملل قدس آنلاین، "المار بروک"، رئیس کمیسیون سیاست خارجی پارلمان اروپا و هماهنگ کننده برگزیت فراکسیون محافظه‌کاران در این پارلمان در مصاحبه‌ای با روزنامه "پاسایر نویه پرسه" آلمان درباره انتظارش از رأی‌گیری مجدد پارلمان انگلیس درباره توافق برگزیت گفت: یک شانس وجود دارد که در روز سه‌شنبه موافقتی با توافق برگزیت در پارلمان انگلیس شکل گیرد. من یک فرصت واقع‌بینانه‌ای برای این امر می‌بینم. اما اگر امور خوب پیش نرود همه چیز باز است. پس از آن در روز چهارشنبه در این باره تصمیم‌گیری می‌شود که آیا یک برگزیت سخت می‌تواند شکل گیرد، این البته می‌تواند حداکثر تا پایان ژوئن اتفاق بیفتد، در غیر این صورت انگلیس باید در انتخابات پارلمانی اروپا شرکت کند. اگر انگلیسی‌ها می‌خواهند از اتحادیه اروپا خارج شوند نباید این امکان را داشته باشند که درباره ساختار آینده اتحادیه اروپا تصمیم‌گیری کنند.

المار بروک سناریوی باقی ماندن انگلیس در اتحادیه اروپا را هم محتمل دانسته در این باره گفت: بر اساس ارزیابی اخیر دادگاه اروپایی انگلیسی‌ها می‌توانند درخواست خروج را تا آخرین لحظات لغو کنند و  بعد از آن همه چیز مانند قبل می‌شود.

وی همچنین گفت که تمدید تاریخ برگزیت هم مسئله‌ای است که انگلیس به ‌تنهایی نمی تواند به آن دست یابد. شورای اروپایی باید به اتفاق آراء در این باره تصمیم گیری کند. اما انگلیسی ها به صورت یکجانبه می توانند برگزیت را متوقف کرده و این درخواست را رد کنند. بهر حال یک برگزیت سخت بخصوص برای انگلیس یک فاجعه است. همه چیز ممکن است.

المار بروک در ادامه گفت: مسئولین در لندن باید بالاخره با هم صحبت کنند. خانم ترزا می باید با رهبر اپوزیسیون صحبت کند و بالاخره راه حلی برای این توافق بیابد. کلید حل این بحران در دست خود انگلیسی ها است. البته ظاهرا بسیاری از تاکتیک های حزبی به وضوح مهم تر از رفاه این کشور و اروپا است.

 پارلمان انگلیس در ژانویه با توافق برگزیت انجام‌گرفته بین لندن و بروکسل مخالفت کرد. ترزا می، نخست وزیر انگلیس می‌خواهد روز سه شنبه بار دیگر این توافق را در پارلمان انگلیس به‌رأی بگذارد. این رأی‌گیری تنها  حدود دو هفته مانده تا تاریخ مقرر برای خروج انگلیس از اتحادیه اروپا انجام می‌شود. همچنین روزهای چهارشنبه و پنج‌شنبه آینده رأی‌گیری‌های مهمی در پارلمان انگلیس در این باره انجام می‌شود.

چندی پیش پارلمان بریتانیا به برنامه سه‌مرحله‌ای ترزا می، نخست وزیر این کشور رأی مثبت داد. این برنامه سه‌مرحله‌ای زمینه‌های به تعویق انداختن مهلت خروج از اتحادیه اروپا را فراهم می‌کند.

ترزا می، هم با توجه به شرایط آشفته برگزیت برای اولین بار درباره تعویق تاریخ برگزیت به‌مدت ۳ ماه اعلام آمادگی کرد.

کشورهای عضو اتحادیه اروپا نیز منتظر تصمیم نهایی پارلمان بریتانیا هستند.

برنامه ترزا می شامل سه مرحله می‌شود؛ مرحله نخست تا روز ۱۲ مارس سال جاری ادامه دارد. بر این اساس، اگر نخست‌وزیر بریتانیا تا این تاریخ موفق به کسب اکثریت رأی نمایندگان در مورد قرارداد خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا نشود، مرحله دوم روز ۱۳ مارس آغاز می‌شود.

در مرحله دوم نمایندگان پارلمان انگلیس بر سر خروج بدون توافق از اتحادیه اروپا رأی‌گیری می‌کنند. اگر اکثریت نمایندگان مخالف خروج بدون توافق کشورشان باشند، آنگاه مرحله سوم از روز ۱۴ مارس آغاز می‌شود.

در مرحله سوم، نمایندگان درباره به تعویق انداختن مهلت خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا رأی‌گیری خواهند کرد.

منبع: تسنیم

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.