حجت الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور در دیدار برهم صالح رئیس جمهور عراق گفت: استفاده از پول‌های ملی، تجارت ما را از ارزهای خارجی بی نیاز می کند

روحانی:در تجارت ایران و عراق از پول‌های ملی استفاده می‌کنیم/صالح: حمایت‌های برادرانه ایران را فراموش نمی‌کنیم

به گزارش قدس آنلاین، حجت الاسلام حسن روحانی روز دوشنبه در دیدار با «برهم صالح» رئیس جمهوری عراق در بغداد، با تقدیر از میهمان نوازی و استقبال گرم دولت عراق از هیأت ایرانی در این سفر و پذیرایی مردم عراق از زائران ایرانی عتبات عالیات، اظهار امیدواری کرد این سفر گام بزرگی در راستای توسعه و تعمیق روابط و همکاری های دو کشور باشد.

رئیس جمهور با بیان اینکه دو دولت و دو ملت ایران و عراق برادری و حسن همجواری را همواره در عرصه های گوناگون برای یکدیگر به اثبات رسانده‌اند، افزود: اراده تمامی ارکان نظام جمهوری اسلامی ایران بر توسعه و استحکام هرچه بیشتر روابط با عراق است.
دکتر روحانی با اشاره به اینکه روابط دولت‌های ایران و عراق ریشه‌های قلبی در تاریخ و فرهنگ مشترک دو ملت دارد، اظهار داشت: مناسبات و همکاری نزدیک تهران-بغداد خواسته مشترک ملتهای ماست.

رئیس جمهور تصریح کرد: دانشمندان و علمای ایران و عراق نیز همواره در کنار یکدیگر بوده‌اند و حوزه‌های علمیه نجف و قم پرورشگاه علما و فضلای بزرگ بوده است.

روحانی توسعه روابط بانکی را پشتوانه محکمی برای توسعه همکاری‌های تجاری و اقتصادی ایران و عراق است، گفت: تقویت بانک‌های مرکزی دو کشور و توسعه همکاری‌های تجاری با استفاده از پول‌های ملی، ما را از ارزهای خارجی بی نیاز خواهد کرد.

رئیس جمهور با اشاره به ضرورت تلاش برای ایجاد تسهیلات لازم در روابط گمرکی، مرزی و استانداردهای کیفی برای توسعه مناسبات اقتصادی و تجاری دو کشور، خاطرنشان کرد: ایران و عراق می توانند روابط و همکاری‌های خود در بخش های مختلف از جمله انرژی، حمل و نقل، ترانزیت کالا، استفاده بهتر از منابع اروند رود، اتصال راه آهن دو کشور به هم برای تسهیل در تردد زائران بویژه در ایام اربعین حسینی(ع) گسترش دهند.

روحانی تقویت بازارچه‌های مرزی و ایجاد شهرک‌های صنعتی در مرزهای دو کشور را در توسعه روابط فی‌مابین تاثیر گذار دانست و گفت: آماده انتقال تجربیات و ارائه خدمات فنی و مهندسی به عراق و تشویق بخش خصوصی ایران برای سرمایه‌گذاری در عراق هستیم.

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه ایران همواره خواستار عراقی امن، مستقل و توسعه یافته است و در این مسیر صادقانه در کنار دولت و ملت عراق ایستاده است، افزود: مبارزه با تروریست‌ها باید تا ریشه کن شدن کامل آنها ادامه یابد و ایران آماده مشارکت فعالانه در بازسازی مناطق آسیب دیده عراق است.

روحانی خاطرنشان کرد: پیام این سفر این است که هیچ بروکراسی و کشور ثالثی نمی‌تواند در روابط دوستانه و برادرانه ایران و عراق تاثیر داشته و مانع اراده رهبران دو کشور برای توسعه و تعمیق مناسبات شود.

«برهم صالح» رئیس جمهور عراق نیز در این دیدار روابط و همکاری‌های ایران و عراق تاریخی و مستحکم دانست و گفت: ملت ایران را خانواده خود و ایران را کشور دوم خود می‌دانیم.
رئیس جمهور با بیان اینکه ایران در مقاطع حساس میزبان بسیاری از مردم عراق بوده و در مسیر مبارزه با تروریسم داعش کمک‌ها و حمایت‌های فراوانی داشته است، افزود: ایران نقش بسیار برجسته ای در شکست داعش داشته و این نشان دهنده روابط عمیق و دوستانه دو کشور است؛ ایران و عراق هیچ انتخابی جز روابط خوب و گسترده ندارند.

برهم صالح با تاکید بر اینکه اراده عراق توسعه روابط و همکاری‌های همه جانبه با جمهوری اسلامی ایران است، خواستار تلاش مسوولان دو کشور برای گسترش مناسبات تهران-بغداد در زمینه های گوناگون از جمله راه آهن، گردشگری، محیط زیست، صنعت، معدن و همکاری های علمی و فرهنگی شد.

رئیس جمهور عراق با بیان اینکه امنیت باید در منطقه مورد توجه همگان بوده و همه کشورها برای ریشه کن کردن تروریسم تلاش کنند، اظهار داشت: هرگز حمایت‌های دولت و ملت ایران از مردم عراق در روزهای سخت را فراموش نخواهیم کرد.

منبع: فارس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.