رئیس کمیسیون آب، کشاورزی و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی گفت: توسعه پایدار بدون حل مشکل آب میسر نیست و حل این مشکل نیز از طریق دولت به تنهایی امکان ندارد.

حل مشکل آب از طریق دولت به تنهایی امکان پذیر نیست

به گزارش قدس آنلاین، احمد علی کیخا در اولین نشست مجمع عمومی خیرین آب و جهادگران افتخاری حفظ، احیا و نجات منابع آب در نیشابور افزود: ورود مردم و خیرین این شهرستان به حوزه آب برای حل این معضل بسیار مهم و ارزشمند است.

وی اظهار داشت: همه دستگاههای اجرایی باید در کنار این مجمع همکاری همه جانبه داشته و پیشنهاد می کنم رئیس کمیسیون کشاورزی به عنوان عضو افتخاری در این مجمع حضور داشته باشد.

کیخا گفت: برای تکمیل و اجرای ۳۳۷ طرح موجود در بخش وزارت نیرو ۱۵۰ هزار میلیارد تومان مورد نیاز است در حالی که کل اعتبارات سالیانه در این بخش بیش از چهار هزار میلیارد تومان نیست.

وی با بیان اینکه در توسعه کشاورزی مسیر را اشتباه رفته ایم افزود: مدیران و مردم باید تصمیمات سختی در این زمینه بگیرند اما برخوردهای پوپولیستی مانع از اجرای برنامه های درست می شود.

** دولتی کردن آب زیبنده تمدن ایران نبود

مشاور وزیر و مجری سیستم‌ های آبیاری نوین وزارت جهاد کشاورزی نیز در این نشست گفت: هشت درصد آب کشاورزی در تمام شرایط از قنات ها تامین می شود و ۱۴ درصد تولید محصولات کشاورزی به قنات بستگی دارد.

عباس زارع افزود: در سال ۱۳۴۷ با تصویب قانون ملی کردن آب که دولتی کردن آن را به همراه داشت کاری کردیم که زیبنده تمدن ایران نبود.

وی اظهار داشت: سال ۸۴ انجمن آب در خراسان رضوی در حال شکل گرفتن بود اما به دلیل اینکه مقامات دولتی وقت می خواستند این انجمن زیر سایه آنان باشد، شکل نگرفت و در قزوین نیز همین اتفاق افتاد.

زارع گفت: پیشنهاد من به مردم نیشابور این است که فارغ از دولت این کار را انجام دهند.

نماینده مردم شهرستان های نیشابور و فیروزه در مجلس شورای اسلامی هم گفت: تشکیل مجمع خیرین آب برای اولین بار در کشور الگوی مناسبی برای همه شهرستان هاست.

حمید گرمابی افزود: در حال حاضر که دولت با مشکلات متعدد روبروست و در جنگ اقتصادی با دشمن به سر می بریم با تشکیل این مجمع شاهد رونق دوباره روستاها و مهاجرت معکوس خواهیم بود.

وی اظهار داشت: امروز مهمترین مشکل کشور معضل آب است که در گذشته در این حوزه غفلت شده و حل آن نیازمند همت همگانی است.

گرمایی ادامه داد: ستون اصلی این حرکت مردم و کشاورزان بوده و خیرین که امروز پا به میدان گذاشته اند پیشقراولان این حرکت شده اند.

** حلقه گمشده حفظ منابع آب، خیرین هستند

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای خراسان رضوی نیز گفت: حلقه گمشده در حفظ منابع آب خیرین هستند و امروز با تشکیل این مجمع شاهد حضور موثر خیرین هستیم.

محمد علایی افزود: قناتها از شاخصه های تمدن کاریزی هستند که شهرستان نیشابور در این زمینه سرآمد است.

وی اظهار داشت: در دشت نیشابور سالانه ۱۳۲ میلیون متر مکعب آب بیش از اندازه برداشت شده و موجب نشست ۱۰ تا ۲۵ سانتیمتری سطح زمین شده است.

** تغییر اقلیم و خشکسالی به معنای کاهش بارش نیست

معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان رضوی هم گفت: تغییر اقلیم و خشکسالی به این معنا نیست که میزان بارش کم شده بلکه نوع بارش ها تغییر کرده است.

محمود روشندل افزود: در گذشته میزان بارش برف بیشتر بود که مانند آبخیزداری عمل می کرد ولی امروز شاهد بارش های سیل آسا هستیم و اجرای طرح های آبخیزداری و آبخوان داری موجب ذخیره و مدیریت این سیلابها می شود.

وی اظهار داشت: آبخیزداری بیشتر جنبه پیشگیری دارد و باعث کاهش ۵۰ تا ۶۰ درصدی سیل و افزایش بازدهی قنوات است و تا ۴۰ درصد موجب کاهش فرسایش خاک می گردد.

روشندل گفت: شهرستان نیشابور دارای ۳۶۰ هزار هکتار عرصه های منابع طبیعی با قابلیت اجرای طرح های آبخیزداری است که از این میزان در ۶۷ هزار هکتار و در قالب ۹ حوزه عملیات آبخیزداری انجام شده است.

** اعتبارات لازم برای لایروبی قنوات وجود ندارد

مدیر جهاد کشاورزی نیشابور هم گفت: در این شهرستان ۳۰ درصد زیرساختها برای آبیاری نوین فراهم شده و در این چارچوب آبخیزداری، آبخوان داری و لایروبی قنوات در دستور کار قرار دارد.

محمد علی فرهمند راد افزود: بخش مهمی از آب مورد نیاز برای تولیدات کشاورزی نیشابور از طریق ۵۰۴ رشته قنات تامین می شود که هر ۲ سال نیازمند لایروبی است و اعتبارات لازم برای لایروبی قنوات نداریم.

وی اظهار داشت: در شهرستان نیشابور چهار هزار کیلومتر مسیر انتقال آب وجود دارد که ۴۰ درصد آن لوله گذاری شده و بخش مهمی از هدر رفت آب را تشکیل می دهد که با لوله گذاری ۲ هزار و ۳۵۰ کیلومتر از این مسیر، معادل ۱۸۶ حلقه چاه با آبدهی ۲۵ لیتر در ثانیه و سه هزار و ۸۵۰ ساعت کار صرفه جویی می شود.

فرهمند راد گفت: امروز خیرین بیش از سرمایه گذاری در حوزه مدرسه سازی باید به بخش آب توجه کنند و این آمادگی در شهرستان نیشابور بوجود آمده است.

منبع: ایرنا

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.