مدیر اتحادیه تعاون روستایی خراسان رضوی گفت: بورس ابزار بسیار مناسبی به لحاظ شفافیت، به دست آوردن قیمت و تأمین مالی محصولات کشاورزی بخصوص زعفران است؛چراکه حجم بالای زعفران در زمان برداشت و نامشخص بودن قیمت زعفران و حضور سودجویان، باعث کاهش بی‌رویه قیمت زعفران در فصل برداشت می‌شود که خوشبختانه بورس کالا این مشکل را حل کرد.

افزایش روند عرضه زعفران در بورس کالا با هدف شفاف کردن معاملات وصادرات منسجم/ رونق معاملات زعفران در بورس کالا به شیوه نقدی و گواهی سپرده

امیر مسعود پژمان پور در گفت وگو با قدس آنلاین با اشاره به اینکه اتحادیه تعاون روستایی بستر ورود زعفران به بورس را مهیا کرده است،گفت:اگر زعفران کشاورز شرایط و استاندارد های ملی را داشته باشد،می تواند زعفران خود را در بورس کالا عرضه کرده  و پس از اینکه مورد تأیید آزمایشگاه قرار گرفت برای محصول گواهی سپرده صادر می شود.

وی اظهار داشت: این گواهی سپرده برای کشاورز یک ارزش افزوده خوبی را ایجاد می کند وقیمت زعفرانی که در این مسیر قرار می گیرد بیشتر از قیمت زعفرانی است که در بازار وجود دارد.

وی افزود: این گواهی غیر از ارزش افزوده قابلیت نقد شوندگی بالایی را برای کشاورز مهیا می کند وکشاورز می تواند بر اساس گواهی سپرده صادر شده به نمایندگی از بورس کالا زعفران خود را روی تابلو بورس قرار داده ومتقاضیان زعفران در هر نقطه از کشور زعفران وی را خریداری کنند.

مدیر اتحادیه تعاون روستایی خراسان رضوی تصریح کرد: روند ورود این محصول به بورس و راه اندازی ابزارهای جدید مالی با هدف شفاف کردن معاملات و همچنین بسترسازی برای صادرات منسجم زعفران، رو به افزایش است.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر قیمت گواهی سپرده نگین زعفران در بورس کالا در حدود 12میلیون تومان است، اظهار داشت:با توجه به افزایش نرخ ارز هنوز قیمت زعفران افزایش زیادی نداشته و پایین است.

قابلیت تضمین بانکی با گواهی سپرده

پژمان پور به مزایای عرضه این محصول در بورس اشاره کرد وگفت: از مزایای عرضه این محصول در بورس، کنار گذاشتن دلالان و واسطه هاست که باعث می شود سود اصلی عاید کشاورزان و تولیدکنندگان شود.

مدیر عامل اتحادیه تعاونی‌های روستایی خراسان رضوی،تصریح کرد: کشاورزان می توانند برگه گواهی سپرده  به راحتی در بازار خرید و فروش انجام دهند و در نهایت محصول خریداری شده را از انبار اتحادیه تحویل بگیرند.

 وی مزیت بعدی این گواهی را استفاده از آن به عنوان تضمین بانک عنوان کرد و گفت: کشاورزان می توانند از برگه گواهی سپرده به عنوان تضمین بانکی استفاده کرده و تسهیلات دریافت کنند.

وی با بیان اینکه در سال های گذشته شاهد آن بودیم که عمده سود حاصل از تولید زعفران به واسطه ها می رسید،ادامه داد: اما از سال جاری با رونق معاملات زعفران در بورس کالا به شیوه نقدی و گواهی سپرده ، شاهد بهبود شرایط کشاورزان و بازار زعفران کشور هستیم.

وی تصریح کرد: با وجود اینکه زمان زیادی از عرضه های فیزیکی، معاملات گواهی سپرده کالایی زعفران در بورس کالا نمی گذرد، اما میزان سودآوری زعفران کاران به مراتب بالاتر از سال های گذشته است.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.