صوفیان، فرقه‌ای از فرق اسلامی هستند که بیشترین نزدیکی را با تشیع دارند. برخی در تعریف تصوف گفته اند که روشی از درویشی یا عرفان و نوعی طریقت و روش زاهدانه مبتنی بر آداب و سلوک و بر اساس شرع جهت تزکیه نفس و اعراض از دنیا برای وصول به حق و استکمال نفس است.

حرم امام رضا مرکز دیپلماسی معنوی جهان اسلام

زارع/ صوفیان، فرقه‌ای از فرق اسلامی هستند که بیشترین نزدیکی را با تشیع دارند. برخی در تعریف تصوف گفته اند که روشی از درویشی یا عرفان و نوعی طریقت و روش زاهدانه مبتنی بر آداب و سلوک و بر اساس شرع جهت تزکیه نفس و اعراض از دنیا برای وصول به حق و استکمال نفس است.
این گروه از مسلمانان اگرچه به فقه اهل سنت هستند اما همچون دیگر برادران اهل سنت، محبت زیادی به اهل بیت‌ پیامبر(ص) دارند. سالانه بسیاری از آن‌ها بویژه از کشورهایی مانند پاکستان و هندوستان و دیگر کشورهای شبه‌قاره به هوای زیارت امام رضا(ع) به مشهد مسافرت می‌کنند و به همین دلیل نگاه ویژه‌‌ای به کشورمان دارند.
سلطان احمد علی، یکی از همین صوفیان بانفوذ پاکستانی است که در روزهای گذشته برای نخستین بار به دعوت مسئولان آستان قدس رضوی به مشهد سفر کرد. او در حال حاضر متولی مقبره سلطان باهو و سرسلسله یکی از فرق تصوف قادریه در پاکستان است. این شخصیت پاکستانی معتقد است فرقه او از طریق «معروف کرخی» به امام رضا(ع) منتسب می‌شود.

 حرم امام رضا(ع)؛ مرکز دیپلماسی معنوی 
او در گفت‌وگو با قدس، حرم مطهر امام رضا(ع) و مشهد را مرکز دیپلماسی معنوی دانست و گفت: حضور این مرقد شریف کمک می‌کند تا ما بتوانیم روابط مردم با مردم را در جهان اسلام تقویت کنیم و این روابط جایگزینی بر روابط دیپلماتیک دولت‌ با دولت شود.
سلطان احمد علی ضمن قدردانی از میهمان‌نوازی ایرانی‌ها ادامه داد: روابط مردم با مردم پایداری بیشتری دارد و می‌تواند بسیاری از مشکلات کنونی بین کشورها را برطرف کند. یکی از مشکلات در این روابط عدم شناخت مردم دو کشور از یکدیگر است و این با سفر و مراوده برطرف می‌شود.

 محبت امام رضا(ع) اصل ایمان است
این شخصیت پاکستانی در ادامه ضمن اشاره به شخصیت «سلطان باهو» رهبر معنوی فرقه‌اش که در اوایل قرن یازدهم قمری می‌زیسته است، افزود: رهبر ما معتقد بود محبت امام رضا(ع) جزوی از ایمان نیست، بلکه همه ایمان و اصل ایمان است، چراکه محبت اهل بیت(ع) یک توصیه قرآنی است و خداوند در آیه «الا الموده فی ‌القربی» این نکته را برای همه مسلمانان الزامی کرده است.
گفته می‌شود سلطان باهو، بیش از 140 اثر فارسی نوشته است، اما در حال حاضر فقط 38 اثر او به همت سلطان احمد علی و دوستانش پیدا شده و 18 اثر هم به زبان اردو ترجمه شده است.
این صوفی پاکستانی همچنین با اشاره به سفرش به شهرهای اهل سنت کشورمان گفت: من به کردستان سفر کرده‌ام و با اهل سنت سنندج نیز دیدار داشته‌ام، از یکی از علمای بزرگ این منطقه پرسیدم که آیا شما از سوی دولت ایران تحت فشار هستید؟ او گفت زندگی ما همین گونه است که شما مشاهده می‌کنید. چیزی که من مشاهده کردم این بود که آن‌ها در برگزاری مراسم عبادی خود آزاد بودند، هیچ کس مانع آن‌ها نمی‌شد، فعالیت‌های اجتماعی آزادانه داشتند، بلندگوی مساجد آن‌ها در اختیار خودشان بود و برعکس آنچه رسانه‌های ضداسلامی مدعی هستند تحت فشار نبودند و زندگی خوبی داشتند.

 برای مقابله با تکفیر به عرفان متوسل شویم
او در ادامه به نقد افراط و تروریسم پرداخت و گفت: کشور ما مهد تروریسم و محل حضور آن‌ها نیست. افراط‌گرایان بخش بسیار ناچیزی هستند که از سوی همه مردم طرد شده‌اند و هیچ کدام از فرق اسلامی از آن‌ها حمایت نمی‌کنند. راه حل مقابله با تکفیر هم این است که ما به عرفان و تصوف برگردیم تا افراط و تکفیر از جامعه ما رخت بربندد.
سلطان احمد علی در تشریح این پیشنهادش مبتنی بر تربیت بودن صوفیسم را ویژگی مهم این روش دانست و گفت: صوفیه بر اساس وعظ و حرف تدوین نشده است. در صوفیسم تربیت و عمل اهمیت بیشتری دارد. مرید نگاه می‌کند به استاد و مرادش و عمل او. به همین دلیل می‌گوییم این روش مناسب‌ترین گزاره علیه تکفیر و افراط است. وابستگی صوفیسم به حوزه تاریخی فارسی‌زبان و همچنین اشتراک در ریشه‌ها و اسطوره‌های عرفانی دو ویژگی دیگر تصوف هستند که عملاً هرگونه افراط و تکفیر را خنثی می‌کند.

 رسانه‌ها بیایند پای کار ارتباطات
متولی مقبره سلطان باهو در ادامه به نقش رسانه‌ها در آشنایی بیشتر مردم دو کشور پرداخت و گفت: این وظیفه رسانه‌های دو کشور است که در رابطه با یکدیگر اطلاعات خوبی را بر پایه حقایق آماده کنند و به مخاطبان ارائه دهند، اگر این اتفاق رخ دهد و مردم به اطلاعات درست دسترسی پیدا کنند هیچ تروریستی فرصت سوءاستفاده پیدا نمی‌کند. در مورد پاکستان باید بگویم که اقشار مختلف مردم ایران می‌توانند تشریف بیاورند و از نزدیک با کشور ما آشنا شوند و ما هم با افتخار میزبان آن‌ها خواهیم بود.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.