نشست نخست از سلسله نشست‌های «شعر حماسی» به همت دبیرخانه هنر حماسی حوزه هنری استان و با اجرای محمد کاظم کاظمی و حضور جمعی از شاعران و کارشناسان این عرصه برگزار شد.

جامعه امروز ما به ادبیات حماسی نیاز دارد
به گزارش قدس آنلاین، میثم مرادی، رئیس حوزه هنری خراسان رضوی در این نشست با بیان اینکه موضوع هنر و ادبیات حماسی یکی از رویکردهای اصلی حوزه هنری استان است، گفت:  انقلاب اسلامی به عنوان جریانی که همواره در مسیر مقابله با ظلم و استکبار جهانی پیش می‌رود، یک حرکت حماسی است. از سوی دیگر، خراسان از دیرباز سرزمین شعر و ادبیات بوده است و ما به داشتن حماسه‌سرای بزرگی همچون حکیم ابوالقاسم فردوسی افتخار می‌کنیم. اما با وجود این ظرفیت، در یک نگاه کلی، روح حماسی در ادبیات معاصر ما کمرنگ شده است لذا درصدد هستیم با همراهی و پشتیبانی هنرمندان، تقویت روحیه حماسی را در ادبیات و هنر معاصر دنبال کنیم.
‌وی افزود: در واقع ما امروز به شعر و ادبیات حماسی نیاز داریم چرا که فردوسی به‌عنوان بزرگترین حماسه‌سرای ایرانی در اثر خود مفاهیم ارزشمندی نظیر امید، پایداری و بیگانه‌سیتزی را برای آیندگان به ارث گذاشته است؛ مفاهیمی که جامعه امروز ما به آن احتیاج دارد تا بدانیم که در مقابل بیگانه باید به توان داخلی خود تکیه کنیم. در این میان آثار هنری و به‌ویژه شعر و ادبیات می‌تواند بیشترین و سریع‌ترین تاثیر را در مخاطب داشته باشد.
مرادی ادامه داد: در این راستا دبیرخانه هنر حماسی حوزه هنری خراسان رضوی تشکیل شده و برگزاری «سلسله نشست‌های شعر حماسی» یکی از برنامه‌های تخصصی این دبیرخانه است که امیدواریم سرآغاز یک حرکت سازنده و بالنده و الگویی برای تقویت شعر حماسی باشد.
در ادامه حسن دلبری، شاعر، پژوهشگر و عضو هیئت علمی دانشگاه حکیم سبزواری درباره چیستی شعر حماسی و ویژگی‌های آن گفت: بطور کلی مفاهیمی نظیر اسطوره، حماسه و شعر حماسی با هم متفاوت هستند. اسطوره‌ها، سرگذشت مبهمی بر پایه اعتقادات و باورهای مردم دارند که مرزهای تاریخی مشخصی ندارد و به عبارتی ازلی و ابدی هستند اما وقتی وارد وادی حماسه می‌شویم اینگونه نیست، درواقع حماسه نه همچون اسطوره، مبهم است و نه شفافیت تاریخ را دارد.
وی افزود: خراسان، مرکز حماسه است و فردوسی، اسدی و دقیقی که معروف‌ترین حماسه‌سرایان ما هستند همه خراسانی هستند. افراد بسیاری پس از فردوسی تلاش کردند حماسه بسرایند اما نتوانستند زیرا برخورداری از زمینه و زیربنای قهرمانی، ملی، داستانی و خرق عادت از ویژگی‌های اصلی حماسه است و هر شعری که واژه‌های حماسی در آن به کار رفته باشد، حماسه نیست.
دلبری درباره ویژگی‌های منحصر به فرد شاهنامه فردوسی گفت: ضحاک ماردوش در شاهنامه فردوسی، پادشاهی ظالم و فریبکار است که دو مار بر شانه‌های خود دارد که از مغز جوانان تغذیه می‌کنند. «مغز» محل تولید اندیشه است و «مار» نماد اهریمن. در واقع فردوسی در این داستان بیان می‌کند که برای باقی ماندن خوی اهریمنی باید اندیشه جوان را فدا کرد زیرا جوانان، دشمن اهریمن هستند.
عضو هیئت علمی دانشگاه حکیم سبزواری خاطرنشان کرد: دلیل ماندگاری شاهنامه فراگیری ویژه آن است. شاهنامه، واحدی به نام ایران را صرف نظر از تفاوت لهجه‌ها، گویش‌ها و آیین‌ها را در خودش جمع کرده است. در واقع شاهنامه چکیده چند قرن است نه حاصل قریحه یک فرد در یک مقطع تاریخی.
در این نشست، برخی از شاعران حاضر در جلسه از جمله فرامرز اکبری، مهدی آخرتی و علی عطایی درباره موضوعاتی نظیر دلاوری‌های ملت ایران، شکست داعش و استکبار جهانی به شعرخوانی پرداختند و آثار آنان از جنبه های مختلف شعر حماسی مورد نقد و بررسی قرار گرفت.
گفتنی است، دبیرخانه هنر حماسی حوزه هنری خراسان رضوی از حضور و همکاری با دیگر شاعران و هنرمندان استقبال می‌کند و از شاعران علاقه‌مند به فعالیت در عرصه شعر حماسی دعوت می‌کند که آثار خود را برای شرکت در جلسات آینده سلسله نشست‌های شعر حماسی به این دبیرخانه ارائه دهند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.