رئیس جمهور، پیوند دو ملت ایران و عراق را بسیار مستحکم خواند و تاکید کرد: اینکه میلیونها ایرانی در طول سال به عراق و بویژه کربلا و نجف سفر می کنند و میلیونها عراقی نیز برای زیارت، عازم ایران می شوند، نشان می دهد که دو ملت از لحاظ فرهنگی و اعتقادی کاملا با هم متحدند و هیچ قدرتی نمی تواند این امت واحده را از هم جدا کند.

روحانی: دو ملت ایران و عراق کاملا متحدند و هیچ قدرتی نمی‌تواند این امت واحده را از هم جدا کند

به گزارش گروه سیاسی قدس آنلاین، حجت الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور عصر سه شنبه در جمع نخبگان، عشایر و رهبران مذهبی عراق در کربلای معلا گفت: زیارت قبر امام حسین (ع) و اصحابش بویژه ابوالفضل العباس(ع) ، به عنوان یک آرزوی دیرین برای همه شیعیان و بویژه ایرانیان است و بسیار خوشحالم که امروز به کربلای مقدسه مشرف شده ایم.

رئیس جمهور با بیان اینکه برای ما صوت آزادی و استشمام بوی آزادی بیش از هر کجای دنیا در سرزمین کربلا است، تصریح کرد: ما این سرزمین را سرزمین جهاد ، شهادت ، ایثار و وفا می دانیم که قمر بنی هاشم مظهر وفا و ایثار و فداکاری بود.

روحانی عشایر و همه مردم عراق را میزبانان بسیار خوب برای زائران قبور ائمه هدی (ع) و بویژه در ایام زیارت اربعین  دانست  و گفت: مردم عراق و بویژه کربلا میزبانی بسیار صمیمانه ای در ایام اربعین حسینی از زائران دارند و از سوی مردم ایران از مردم عراق و کربلا تشکر می کنم.

رئیس جمهور افزود: امروز این جاذبه بزرگی که در حرم امام حسین(ع)  و قمر بنی هاشم(ع) وجود دارد میلیونها عاشق را از سراسر جهان به کربلا جذب می کند و در طول تاریخ کربلا پرچم به اهتزاز در آمده برای آزادی انسان ها و مبارزه با ظلم است.

روحانی تصریح کرد: امروز بسیار خوشحالیم که بیش از هر زمان دیگری برادری، اتحاد و وحدت را میان ملتهای ایران و عراق شاهدیم و خوشحالیم که در روز سختی و رفاه، ملت ایران در کنار ملت عراق و ملت عراق در کنار ملت ایران است.

رئیس جمهور با بیان اینکه "اولین مردمی که در کنار عراق برای مبارزه با داعش و القاعده گرفتند مردم ایران بودند"، گفت:پس از اشغال موصل توسط تروریست های داعش در یک سخنرانی عمومی اعلام کردم ما تهدید برای شهرهای مقدس عراق از جمله کربلا را به هیچ عنوان تحمل نخواهیم کرد و این حملات را به عنوان حمله به کشور و ملت خودمان می دانیم و در همان روز نیز به دولت عراق پیام دادم که تمام امکانات ما در اختیار شما است تا در برابر تروریسم ایستادگی کنید و هر کمکی بخواهید ما آمادگی کامل داریم.

روحانی با تبریک به ملت ، عشایر و مرجعیت عراق به خاطر مقاومت و ایستادگی  در برابر تروریست های داعش و شکست توطئه بزرگ دشمنان برای منطقه و عراق گفت: ما علاقه داشتیم که کلا ویزا میان دو کشور برداشته شود و مردم عراق به راحتی بتوانند به ایران و ایرانی ها به عراق سفر کنند اما در این مرحله دو دولت با رایگان شدن صدور ویزا برای متقاضیان  موافقت کردند.

رئیس جمهور اظهارداشت: همچنین دو دولت تصمیم گرفتند که برای استحکام روابط اقتصادی بین دو ملت ، شهرکهای صنعتی را در مرز ایران و عراق با سرمایه گذاری تجار ایرانی و عراقی و همه علاقه مندان به سرمایه گذاری ایجاد کنند.

روحانی افزود: ما توافق کردیم که روند اتصال خطوط راه آهن دو کشور بسرعت انجام گیرد و راه آهن خرمشهر به بصره متصل شود تا به این ترتیب رفت و آمد بین مردم دو کشور تسهیل شود.

رئیس جمهور گفت:  ما تلاش داریم ارتباط دانشگاه های دو کشور را نزدیکتر سازیم و در همین راستا  آمادگی داریم آزمایشگاه های متعدد را برای دانشگاه های عراق تامین کنیم.

روحانی با ابراز خرسندی از وحدت در عراق ، اظهارداشت:  انسجام و وحدت عراق را به نفع عراق و کل منطقه می دانیم و دو کشور در زمینه ثبات و امنیت مشترک و کل منطقه ،تفاهم دارند و مطمئنم که روابط دو کشور روز به روز صمیمی تر و مستحکم تر خواهد شد.

منبع: فارس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.