شورای شهر مشهد به حذف تعرفه عوارض حق‌الدفن در آرامستان‌های خارج از مالکیت شهرداری همچون حرم و... رای نداد.

دریافت "بهای خدمت" برای خدمتی که انجام نمی‌شود
به گزارش قدس آنلاین، یکی از موضوعات پربحث پنجاه و چهارمین جلسه علنی شورای شهر مشهد که در تالار شهر برگزار شد، در جریان بررسی بودجه سازمان فردوس‌ها و مربوط به دریافت حق‌الدفن از امواتی بود که در خارج از بهشت رضا دفن می‌شوند.
محمدرضا حاجیان شهری، رئیس کمیسیون خدمات شهری، بهداشت، سلامت و محیط زیست شورای شهر مشهد درخصوص این موضوع اظهار کرد: در حوزه تعرفه‌های دریافتی که سازمان فردوس‌ها از شهروندان دریافت می‌کند یک تعرفه  تحت عنوان توسعه آرامستان‌ها وجود دارد که در مورد افرادی  است که در خارج از آرامستان‌های در مالکیت شهرداری همچون حرم و... دفن می‌شوند. این تعرفه در سال ۹۷ به مبلغ سه میلیون و ۶۰۰ هزار تومان بوده که با۶۰ درصد افزایش در بودجه سال ۹۸  به۵ میلیون و ۷۶۰ هزار تومان رسیده. در مورد سایر آرامستان‌های هم این عدد به۵۰۰ هزار  تومان رسیده است.  
وی ادامه داد: در بررسی‌ای که کمیسیون داشت این بحث مطرح شد با توجه به اینکه این تعرفه افزایش زیادی پیدا می کند و خدمت آنچنانی هم به شهروندان داده نمی‌شود، پیشنهاد دادیم تعرفه سال۹۷ را حفظ کنیم و آثار بودجه‌ای را بررسی کنیم که درنهایت یا مصوبه قبلی شورا در سال۹۰ را حذف کنیم یا تعرفه به همین شکل باقی بماند یا افزایش یابد. پیشنهاد ما این است این بررسی ظرف سه ماه انجام شود و پس از آن در مورد این موضع تصمیم‌گیری کنیم.
محسن حسینی‌پویا، رئیس کمیسیون حقوقی شورای شهر مشهد اظهار کرد: از کسانی که میت خود را در بهشت رضا دفن نمی‌کنند، مبلغی تحت عنوان ساماندهی آرامستان‌ها دریافت می‌شود. این موضوع منطقی ندارد؛ از این جهت که این افراد خدمتِ کمتر دریافت می‌کنند، اما وجه اضافی‌ای پرداخت می‌کنند.
وی ادامه داد: این مصوبه از شورای اول وجود داشته که در شورای سوم هم به صورت مفصل به آن پرداخته شده و شهرداری را موظف کرده از متولیان آرامستان‌های دیگر از جمله آستان قدس ده درصد عواید دریافتی را به عنوان عوارض حق الدفن دریافت کند. ما پیشنهاد حذف این ردیف را داریم.
محمدهادی مهدی‌نیا، رئیس کمیسیون عمران و شهرسازی شورای شهر مشهد خاطرنشان کرد: در این موضوع برای خدمتی که داده نمی‌شود هزینه‌ای قائل شویم و این منطقی نیست برای گرفتن عوارض حق‌الدفن، تفکیکی باید قائل شد برای خدامی که قبر هدیه در آستان قدس دارند و افرادی که قبر را می‌خرند.  
بتول گندمی، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر مشهد در پاسخ به حسینی پویا و مهدی نیا گفت:  اگر مبنا را بر این بگذاریم که چون خدمت ارایه نمی شود پس دریافتی هم نداشته باشیم، در بسیاری موارد باید تجدید نظر کنیم، مثلا چهارصد میلیارد درآمد شهرداری در سال از منطقه یک است درحالی که ترافیک این منطقه بیشتر، کیفیت آسفالت‌ها پایین‌تر و... است. پس عوارض شهروندان این منطقه را باید در این منطقه هزینه کنیم. اما چرا این موضوع انجام نمی‌شود؟  
حسینی پویا در پاسخ به گندمی بیان کرد: عوارض دریافت می‌شود و برای کل شهر هزینه می‌شود و در اختیار شهرداری است که در کدام منطقه هزینه شود. اما بهای خدمات را مستقیم به کسی که خدمت ارائه می شود، پرداخت می‌شود. اگر اسم این حق الدفن عوارض است نباید در آن تبعیض بگذاریم و از تمام متوفیان دریافت شود. اگر بهای خدمت است که خدمت نمی‌دهیم و پول دریافت می کنیم. این موضوع با منطق جور درنمی‌آید. این موضوع باید منطقی شود. منطقش هم این است که  استان قدس و... که در حوزه شهرداری دخالت کردند، عوارض بدهند نه افرادی که نمی‌خواهند از خدمات بهشت‌رضا استفاده کنند.  
دامغانی، مدیرعامل سازمان فردوس‌های شهرداری مشهد گفت: تبصره مربوط به سال نود بوده، شاید از نظر اجرایی میسور نبوده. به هرحال در دوره بعد که این مصوبه برای توسعه آرامستان‌ها در نظر گرفته شده طی چهار سال گذشته اجرایی می‌شده و مجموع درآمد در سال جاری از این محل دو میلیارد و سیصد میلیون تومان بوده. سعی ما این بود با این هزینه مسیر دست‌رسی با آرامستان رضوان را بهبود ببخشیم.  
وی ادامه داد: اساسا با آستان قدس نتوانستم تعامل داشته باشیم. حق تقدیمی را آستان قدس از بهشت رضا مطالبه می‌کند و اگر بتوانیم این را اجرایی کنیم، این موارد را می‌توانیم با یکدیگر تهاتر کنیم.  
 مدیرعامل سازمان فردوس‌های شهرداری مشهد گفت: برخی افراد که در حرم دفن می‌شوند، قبر را  از آستان قدس می‌خرند و برخی خادم حرمند و دفن رایگان دارند. پیشنهاد داریم نسبت به دفن رایگان، عدد دریافتی را کم کنیم زیرا این افراد احساس ناراحتی دارند.  اما افرادی که قبر را می‌خرند، متمکن هستند. افرادی که قبر رایگان دارند، حدود صد نفر در طول سال هستند.
دامغانی یادآور شد: در برخی موارد تغییر قیمت های اساسی داشتیم، به طور مثال کافور کیلویی سی هزار تومان بوده به پانصد هزار رسیده است. قبلا از قبل قراداد حمل اموات منافع می بریدیم اما الان سوبسید دریافت می‌کنیم. در بهای تمام شده قبر این اعداد نسبت به سال گذشته تغییر کرده. نظر ما این بوده ۶۰درصد تعرفه‌های ما تغییر یابد اما در مورد حق الدفن دوستان تاکید داشتند حداقل قیمت تغییر نکند یا برای امواتی که در حرم دفن می‌شوند معادل آرامستان‌های دیگر باشند.
بارانی، مدیرکل دفتربرنامه بودجه و ارزیابی عملکرد معاونت برنامه ریزی شهرداری مشهد بیان کرد:  تعرفه های سازمان فردوس‌ها در سال ۹۷ هیچ تغییری نکرده است. درحالی که هزینه‌های آنها افزایش کرده و الان فقط هزینه‌های جاری آنها تامین و توسعه آرامستان‌های متوقف شده است و دراین زمینه در آینده دچار مشکل خواهیم شد.
حیدری، رئیس شورای شهر مشهد عنوان کرد: کاری که در مورد افرادی که قبر رایگان دارد انجام می‌شود این است که سازمان فردوس‌ها در ابتدا تمام هزینه را دریافت می‌کند و سپس باید انها نامه بیاورند تا ۵۰ درصد تخفیف در عوارض حق الدفن داشته باشند. این موضوع نارضایتی جدی ایجاد می‌کند و باید لایحه در این زمینه آورده شود تا افرادی که قبر رایگان دریافت می‌کنند از این موضوع مستثنی شوند.  
در نهایت پیشنهاد محسن حسینی پویا، رئیس کمیسیون حقوقی شورا مبنی بر حذف دریافت حق‌الدفن رای نیاورد و پیشنهاد محمدرضا حاجیان شهری، رئیس کمیسیون خدمات شهری، بهداشت، سلامت و محیط زیست مبنی بر اینکه تعرفه حق الدفن فعلا افزایش نداشته باشد و با عرفه سال جاری محاسبه گرد و از طرفی بررسی‌های دقیق‌تر در این زمینه انجام شود و ظرف سه ماه آینده در این زمینه تصمیم‌گیری شود، به تصویب اعضای شورای شهر رسید.
جزئیات بودجه سال ۱۳۹۸ سازمان فردوس‌ها
 همچنین در این جلسه  بودجه سال ۱۳۹۸سازمان فردوس‌های شهرداری مشهد به تصویب رسید که متن آن به شرح زیر است:
ماده واحده: بودجه سال ۱۳۹۸ سازمان فردوس ها در بخش منابع به مبلغ۶۵۵,۶۵۳,۹۷۴، ۰۰۰ (ششصد و پنجاه و پنج میلیارد و ششصد و پنجاه و سه میلیون و نهصد و هفتاد و چهار هزار) ریال و در بخش مصارف به مبلغ ۶۵۵,۶۵۳,۹۷۴، ۰۰۰(ششصد و پنجاه و پنج میلیارد و ششصد و پنجاه و سه میلیون و نهصد و هفتاد و چهار هزار) ریال، که منابع و مصارف نسبت به اصلاح بودجه سال۱۳۹۷ به میزان ۲۸ درصد افزایش داشته است، با رعایت تبصره‌های زیر و به شرح آلبوم پیوست ممهور به مهر شورای اسلامی شهر به تصویب رسید: 
تبصره‌های‌ اختصاصی:
تبصره۱- شهرداری مشهد مقدس (سازمان فردوس ها) مکلف است، جهت بهره برداری از اراضی بلا استفاده در بهشت رضوان(۱۸۰ هکتار)، در خصوص کاشت گونه های کم مصرف گونه های گیاهی مانند زعفران و ... و یا ایجاد گلخانه با استفاده از آب موجود و یا خرید آب بازیافتی با مشارکت بخش خصوصی اقدام نماید.  
تبصره۲- شهرداری مشهد مقدس (سازمان فردوس ها) مکلف است، گزارش اقدامات زیر را جهت بررسی هر سه ماه یکبار به شورای اسلامی شهر ارایه نماید: 
الف) اعلام شاخص‌ها و میزان تحقق سیاستها، اهداف و راهبردهای برنامه عملیاتی در سازمان ب) اقدامات حوزه آموش شهروندی ج) فهرست طرح‌های اجرایی و پروژه‌های عمرانی د) یک نسخه از تمامی قراردادهای منعقد شده در سال۱۳۹۸ و همچنین قراردادهای ادامه‌دار سال ۱۳۹۷
تبصرہ۳- شهرداری مشهد مقدس موظف است گزارش اجرایی کردن مصوبه۳/۹۰/۳۶۵۸/ش مورخ ۹۰/۸/۲۳ مبنی بر وصول عوارض حق الدفن را به شورای اسلامی شهر ارائه و آثار مالی آن را در لایحه اصلاح بودجه سال ۱۳۹۸ اعمال نماید.
منبع: ایسنا
انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.