نیازهای میزبانی از زائران نوروزی فراموش نشود

 برای همه ما پیش آمده که به بهانه‌های مختلف میزبان تعدادی میهمان باشیم و با وجود تمام تلاشی که کرده‌ایم متوجه می‌شویم برخی کارهای کوچک را فراموش کرده یا ناقص انجام داده‌ایم. حال تصور کنید قرار باشد شهری به بزرگی مشهد میزبان چند میلیون نفر در مدت دوهفته تعطیلات نوروزی باشد.بی شک موضوع هزاران بار مهم‌تر وحساس‌تر ازیک میهمانی شخصی است و حتی یک کم کاری کوچک می‌تواند بازتاب‌های گسترده‌ای داشته باشد. بر همین اساس در ادامه به چند نکته اشاره می‌شود که در سال‌های گذشته مورد نقد مسافران مشهد بوده است و بی شک استاندار جدید خراسان رضوی تا کنون در جریان بسیاری از آن‌ها قرار گرفته و به عنوان عالی‌ترین مقام اجرایی استان به خوبی می‌داند تعطیلات نوروز آزمونی جدی برای مدیریت او در همین ماه‌های اول تصدی این پست است.

 ساماندهی زائران نوروزی

نخستین و اصلی‌ترین نیاز زائران و مسافران مشهد از گذشته‌های دور موضوع اسکان بوده وهست و متأسفانه تاکنون سیاست‌های اتخاذی برای فراهم نمودن شرایط مطلوب برای زائران در این بخش ثمر بخش نبوده و شاید بتوان گفت جدی‌ترین چالش متولیان این حوزه نبود برنامه‌ای کامل برای ساماندهی امر اسکان مسافران شهر مشهد است. موضوعاتی چون گرانی هزینه اقامت در بیشتر مراکز اقامتی و کمبود مراکز ارزان برای اقشار کم درآمد که موجب شده تا اماکنی نظیر کمپ‌ها به عنوان راه حل مقطعی این مشکل ایجاد شوند که باز مواردی چون ارائه خدمات مورد نیاز به مراجعان به این محل مطرح می‌شود که البته در سال‌های قبل برخی از کمبودها جبران شده ولی در مجموع نمی‌توان پارک نشینی زائر امام رضا(ع) را به راحتی قبول کرد. وجود خانه‌های شخصی بی‌نام ونشان که از گذشته‌های دور در این شهر فعالیت داشته و دارند هم خود معضلی دائمی شده که با وجود اجرای طرح‌های ویژه ساماندهی خانه مسافرها هنوز هم نمی‌توان گفت گام‌های مؤثری برداشته شده است با این حال به نظر می‌رسد در شرایط فعلی تنها اقدام متولیان این بخش افزایش تعداد بازرسان محسوس ونامحسوس است تا شرایط را برای فعالیت این دسته از افراد سخت‌تر نمایند چرا که وقوع یک حادثه و یا جنایت در یکی از این مراکز تبعات منفی بسیاری برای شهرمشهد به دنبال دارد که جبران آن در بیشتر مواقع غیرممکن است.

 جای خالی تابلوهای راهنمای چند زبانه زائران

یکی دیگر از نیازهای اولیه مسافران مشهد که شاید در ظاهر امر مهمی نباشد اما تبعات متعددی در بخش‌های مختلف دارد مسئله راهنمایی آنان است، اینکه هنوز در شهر مشهد خبری از تابلوهای دوزبانه یا چند زبانه نیست و با توجه به جایگاه بین‌المللی شهر نمره‌ای منفی به حساب می‌آید. با توجه به ورود سالانه بیش از یک میلیون زائر خارجی به این شهر لازم است تا متولیان این بخش حداقل با تغییر تابلوهای مسیرهای منتهی به حرم مطهر این دسته از زائران را از پرسش‌های تکراری مسیر حرم بی نیاز کنند. از سوی دیگر در این زمینه هنوز آنچنان که شایسته مشهد است نتوانسته‌ایم راهنمایان ویژه زائران خارجی در محدوده‌های خاصی از شهر داشته باشیم تا درکنار راهنمایی زائران ایرانی مشکلی از مشکلات زائران خارجی را هم حل کنیم. هرچند در بخش راهنمای زائران فارسی زبان و داخلی هم آنچنان که باید هنوز نتوانسته‌ایم در حد یک کلانشهر مسافرپذیر عمل کنیم. مشکل دیگر مسافران خارجی شهر مشهد این است که هنوز به روش‌های سنتی به دنبال خدمات دهی به آن‌ها هستیم و باید همپای پیشرفت‌های نوین، شهر مشهد هم خدمات گردشگری جدید داشته باشد وتلاش شود در جهت تقویت اقتصاد شهر روش‌های درآمدزایی گردشگری متناسب با شئونات شهر را تعریف کنیم. اما یکی از مسائلی که در کمتر از یک‌دهه اخیر به مشکلی اساسی برای مدیریت شهر مشهد تبدیل شده مربوط به حوزه ترافیک و زیرساخت‌های ترافیکی است چرا که خیابان‌های شهر نمی‌تواند به تناسب تعداد خودروها تعریض شود بلکه باید با اتخاذ تدابیر خاص بهره وری از شرایط موجود را افزایش داد و یا با مهیا کردن زیرساخت‌های لازم استفاده از خودرو شخصی را به حداقل رساند.

 سرگردانی زائران برای دستیابی به پارکینگ

نبود پارکینگ در محدوده مرکزی شهر موجب شده تا گلایه زائران سیر صعودی داشته باشد و اجرای طرح‌های مقطعی هم مانند مسکن تنها توانسته در مقاطعی خاص تنها بخشی از گلایه‌ها را کاهش دهد ولی آنچه مسلم است اگر چشم‌اندازی ۵۰ ساله برای شهر نداشته باشیم و زیرساخت‌های فراتر از نیاز امروز را فراهم نکنیم همواره در ارائه خدمات لازم در این حوزه با مشکل روبه‌رو خواهیم بود. فرهنگ برخورد با زائر هم به نظر می‌رسد نیازمند عزمی جدی و مأموریتی عمومی است تا از دستگاه‌های متولی فرهنگ عمومی گرفته تا دستگاه‌های خدمات‌رسان و کسبه جزء خود را موظف به رعایت قواعد رفتاری بدانند که هر مسافر این شهر مبلغی برای شهر زیارتی مشهد باشد نه آنکه کج رفتاری یک شهروند موجب مخدوش شدن نام این شهر در نزد یک فرد یا یک خانواده شود که قرار است پس از بازگشت به شهر خود برای دیگران تعریف کنند. از سوی دیگر اینکه اگر شهر مشهد فرهنگی خاص داشته باشد و مسافران ورودی به این شهر هم خود را ملزم به تطبیق با این فرهنگ می‌دانند ودیگر به خود اجازه نخواهند داد در زمان حضور در این شهر هرگونه رفتاری داشته باشند.

 سرگردانی زائران برای تهیه بلیت

اما یکی دیگر از مشکلات مسافران شهر مشهد در ایامی خاص مسئله تهیه بلیت برای بازگشت از مشهد است که هرچند در این بخش زیرساخت‌های فنی لازم برای تهیه بلیت به روش‌های مختلف ایجاد شده اما به دلیل وجود تعداد زیادی از زائران کم سواد یا بی‌سوادی که با حوزه فناوری آشنایی ندارند باید تدابیری اتخاذ شود تا ضمن حذف واسطه‌ها بلیت با قیمت قانونی در اختیار این دسته از زائران قرار گیرد. با تمام این اوصاف امیدواریم مدیران در بخش‌های مختلف ضمن توجه به نیازهای کلان مسافران توجهی هم به نیازهای معمول آن‌ها داشته باشند تا مجموع خدمات دریافتی موجب رضایتمندی بیشتر مسافران مشهد شده و درنهایت منجر به ماندگاری بیشتر آن‌ها شود چرا که سیر نزولی ماندگاری زائر در مشهد به مرز نگرانی رسیده است.

منبع: روزنامه قدس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.