خوزستان_سید مهدی حسینی‌زاده با اشاره به پیش‌بینی حضور حجم زیادی از مهمانان نوروزی در خوزستان از آمادگی لازم جهت ارائه خدمات سلامت خبر داد.

اجرای برنامه‌ سلامت نوروزی خوزستان در قالب ۹۰ اکیپ

به گزارش قدس آنلاین،  دکتر سید مهدی حسینی‌زاده معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز،  در جلسه شورای سلامت خوزستان که امروز (۲۲ اسفندماه) در استانداری خوزستان برگزار شد، با اشاره به وضعیت مطلوب آب و هوای خوزستان اظهار کرد: با توجه به وضعیت جوی خوزستان در سال جاری یکی از پرمهمان‌ترین استان‌ها خواهیم بود. همچنین به نظر می‌رسد خروجی از خوزستان در ایام نوروز نسبت به سال گذشته کمتر باشد در نتیجه جمعیت زیادی از مسافران نوروزی و شهروندان را در خوزستان خواهیم داشت که باید تمهیدات ویژه‌ای در بحث تأمین سلامت مردم اندیشیده شود.

وی تصریح کرد: طرح سلامت نوروزی از ۲۰ اسفندماه در خوزستان آغاز شده و تا ۲۰ فروردین‌ماه ادامه دارد. همچنین کلیه دانشگاه‌ها و دانشکده‌های علوم پزشکی خوزستان در خصوص مسائل سلامت هماهنگی لازم را دارند.

رئیس مرکز بهداشت خوزستان گفت: اجرای برنامه‌ سلامت نوروزی توسط ۴۳۰ کارشناس و مهندس بهداشت محیط و در قالب ۹۰ اکیپ  در خصوص ارتقای بهداشت فردی و مواد غذایی، ابزار و تجهیزات و موارد دیگر با هدف سلامت شهروندان، پیشگیری و کنترل بیماری‌های واگیر و غیرواگیر، در حال اجرا است.

حسینی‌زاده تصریح کرد: در این مدت مراکز تهیه غذا از قبیل رستوران‌ها و شیرینی‌پزی‌ها تحت بازرسی نیروهای بهداشت محیط قرار می‌گیرند. همچنین پایش کیفیت آب آشامیدنی از نظر کلرسنجی و نمونه‌برداری میکروبی انجام خواهد شد. کلیه مراکز بهداشتی و درمانی شبانه‌روزی خوزستان نیز فعالیت خود را ادامه خواهند داد و تیم‌های سلامت آمادگی لازم جهت ارائه خدمات را دارند. 

رئیس مرکز بهداشت خوزستان عنوان کرد: با توجه به اینکه مسمومیت‌های غذایی سومین عامل مخاطرات کشور است باید به این موضوع توجه کنیم و اگر به آن توجه نشود، مشکلاتی ایجاد خواهد شد.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با اشاره به مداخلات مورد نیاز در حوزه شهری، عنوان کرد: جمع‌آوری، پسماندها و نخله‌های ساختمانی در سطح شهرها و روستاها و حاشیه جاده‌ها، ممانعت از فعالیت دوره‌گردان عرضه مواد غذایی در اماکن عمومی و محل اسکان مهمانان نوروزی، زیباسازی و ایجاد شرایط بهداشتی و تجهیز اماکن تفریحی و پارک‌ها، جلوگیری از مصرف مواد دخانی به ویژه قلیان در پارک‌ها و اماکن عمومی، ساماندهی بازارچه‌ها، ساماندهی پساب و پسماند محل اسکان مسافران نوروزی برخی از اقدامات مورد نیاز در حوزه شهری است.

وی با اشاره به لزوم مداخلات در حوزه شرکت‌های آب و فاضلاب، تصریح کرد: حفظ کلر باقی‌مانده آب و رسیدگی فوری به گزارش‌های مرکز بهداشت آب در خصوص شکستگی‌های پرتکرار، لایروبی مخازن ذخیره آب و تشکیل تیم مشترک جهت رفع نواقص بحرانی شبکه آب برخی از اقدامات لازم در این مدت است. همچنین کلر مطلوب آب باید تأمین شود.

رئیس مرکز بهداشت خوزستان گفت: معرفی مدارس به مسافران نوروزی و رفع نواقص بهداشتی این اماکن، رسیدگی به وضعیت بهداشت‌های سرویس بهداشتی، دفع فاضلاب و محل اسکان، تأمین شرایط بهداشتی برای محل خواب مهمانان نوروزی برخی از اقدامات مورد نیاز است که باید توسط آموزش و پرورش انجام شود. همچنین نظارت بیشتر بر عرضه گوشت مرغ و دام زنده در معابر عمومی باید توسط دامپزشکی انجام شود زیرا با توجه به بیماری‌های  مشترک انسان و دام، این خطر وجود دارد که دام آلوده در معابر عرضه شود.

حسینی‌زاده با اشاره به مصوبات جلسات گذشته شورای سلامت گفت: مصوبه کارگروه آرد و نان خوزستان به سال ۹۵ برمی‌گردد که با توجه به اهمیت سبوس در آرد باید سبوس‌گیری کارخانجات با استانداردهایی که مشخص شده انجام شود. همچنین باید نانوایی‌های سنگک به استفاده از آرد با ۱۰ درصد سبوس‌گیری اجبار شوند. همچنین با توجه به ۸ هزار مورد حیوان‌گزیدگی در سال گذشته و افزایش تعداد سگ‌های ولگرد در سال جاری آمار حیوان‌گزیدگی نیز بیشتر شده است که باید کمیته ساماندهی سگ‌های ولگرد در این زمینه مصوبات را اجرایی کند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.