روحانی در ادامه سفر خود به عراق روز پرکاری را پشت سر گذاشت و علاوه بر عقد تفاهمنامه‌ها و قراردادهای متعدد، با گروه‌های مختلف سیاسی و اقتصادی عراقی دیدار و گفت‌وگو کرد و در نهایت به زیارت حرم امام حسین(ع) در کربلا رفت.به گفته محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران دستاوردهای سفر روحانی به عراق به صورت فهرست وار این گونه است: «امنیت منطقه‌ای فراگیر، روادید رایگان، ارتباطات ریلی، لایروبی رود مرزی پس از ۴۳ سال، منطقه صنعتی مشترک، همکاری در زمینه انرژی، مبادلات تجاری ۲۰ میلیارد دلاری، موافقتنامه تعرفه ترجیحی».

خشم آمریکا از اتحاد ایران و عراق در بغداد

بهنام منصورزاده/ روحانی در ادامه سفر خود به عراق روز پرکاری را پشت سر گذاشت و علاوه بر عقد تفاهمنامه‌ها و قراردادهای متعدد، با گروه‌های مختلف سیاسی و اقتصادی عراقی دیدار و گفت‌وگو کرد و در نهایت به زیارت حرم امام حسین(ع) در کربلا رفت.به گفته محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران دستاوردهای سفر روحانی به عراق به صورت فهرست وار این گونه است: «امنیت منطقه‌ای فراگیر، روادید رایگان، ارتباطات ریلی، لایروبی رود مرزی پس از ۴۳ سال، منطقه صنعتی مشترک، همکاری در زمینه انرژی، مبادلات تجاری ۲۰ میلیارد دلاری، موافقتنامه تعرفه ترجیحی».

 4 میلیارد دلار؛ واریز نخستین بخش مطالبات ایران از عراق
عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی نیز در مذاکرات مفصل با همتای عراقی خود نحوه پیگیری و اجرای توافق ماه گذشته بانک‌های مرکزی دو کشور را مورد بحث و توافق قرار داد و نخستین بخش از مطالبات دولت ایران، به حساب بانک مرکزی کشورمان واریز شد، 4 میلیارد دلاری که تنها یک سوم مطالبات ایران بود. سفر روحانی به عراق بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌ها و محافل سیاسی جهان داشت، اما شاید مهم‌ترین و عصبی‌ترین آن را آمریکایی‌ها بروز دادند. برایان هوک، نماینده وزارت امور خارجه آمریکا در امور ایران که از سفر روحانی به عراق عصبانی به نظر می‌رسد، عنوان کرد: «فکر می‌کنم هدف نهایی ایران این است که عراق را به یک استان ایران تبدیل کند! اگر بحث امنیت، حاکمیت و ثبات عراق مطرح است، ایران پاسخ آن نیست». بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در واکنش به این اظهارات مداخله جویانه و غیرحرفه‌ای، ضمن اشاره به اشتراکات عمیق موجود بین دو کشور ایران وعراق گفت: «عصبانیت این مقام آمریکایی تعجبی ندارد، چرا که به نظر می‌رسد این کشور با وجود صرف میلیاردها دلار در خاورمیانه، نتوانسته جایگاه مطلوبی در میان ملت‌های منطقه به دست آورد که دلیل این امر قطعاً سیاست‌های تجاوزکارانه، نظامی گری و مداخله گری این کشور است».

 همایش مشترک تجاری ایران و عراق 
دکتر حسن روحانی در دومین روز سفر خود به کشور عراق، در دیدار با نخبگان و رهبران مذهبی این کشور گفت: «ما تصمیم گرفتیم راه آهن‌های دو کشور را به یکدیگر متصل و روابط تجاری را تسهیل کنیم. ما علاقه مند بودیم که کلاً ویزا بین دو کشور برداشته شود تا دو ملت براحتی رفت و آمد کنند».
روحانی در این دیدار پیشنهاد حذف ارز خارجی در روابط مالی بین دو کشور را نیز مطرح و تأکید کرد: «ایران آماده توسعه مناسبات در بخش‌های مختلف از جمله تأمین انرژی مورد نیاز عراق است و تجار ایرانی آمادگی لازم جهت تأمین کالاهای مورد نیاز کشور را دارند تا بتوانیم به تراز قابل قبولی در تجارت دو کشور دست پیدا کنیم».

 دیدار با 
رئیس و نمایندگان مجلس عراق
حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی شامگاه دوشنبه با «محمد الحلبوسی» رئیس و جمعی از نمایندگان مجلس عراق دیدار کرد و با اشاره به روابط حسنه و رو به گسترش ایران و عراق در زمینه‌های گوناگون، اظهار داشت: «پارلمان‌های ایران و عراق، نقش بسیار حائز اهمیتی در توسعه همه جانبه روابط دو ملت و دو کشور دارند و بزرگ‌ترین حامی روابط دولت‌ها هستند». وی ضمن تأکید به تصمیم دو دولت برای ارائه تسهیلات در راستای ارتباط بیش از پیش تجار ایران و عراق گفت: «ایجاد بازارچه‌های مرزی در مرزهای مشترک دو کشور می‌تواند موجب تقویت روابط و همکاری‌های ایران و عراق شود». محمد الحلبوسی رئیس مجلس عراق نیز در این دیدار، سفر رئیس جمهور اسلامی ایران به عراق را بسیار مهم و نقطه عطفی در روابط رو به توسعه دو کشور دانست و اظهار امیدواری کرد، با تلاش مسئولان شاهد عرصه جدیدی در روابط و همکاری‌های ایران و عراق بویژه در زمینه اقتصادی و تجاری باشیم.
 حمایت نمایندگان احزاب سیاسی عراق از ایران در مقابل تحریم‌ها
حسن روحانی دیداری هم با نمایندگان احزاب و گروه‌های سیاسی عراق داشت و با بیان اینکه بسیار خوشحالیم که دو دولت و دو ملت ایران و عراق در مقاطع حساس در کنار یکدیگر بوده‌اند، گفت:« در شرایطی که آمریکا با تحریم‌های ظالمانه به دنبال اعمال فشار و فاصله انداختن میان کشورهای دوست مانند ایران و عراق است، باید در کنار یکدیگر در برابر زیاده‌خواهی آنان ایستادگی کنیم».
در این دیدار نمایندگان احزاب و گروه‌های سیاسی عراق به اتفاق ضمن مردود دانستن تحریم‌های ظالمانه و غیرقانونی علیه ایران، همبستگی خود را با ملت ایران در مقابله با تحریم‌ها اعلام کردند. حجت الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور روز سه‌شنبه در دیدار «نوری المالکی» نخست وزیر اسبق عراق و رئیس ائتلاف دولت قانون و دبیر کل حزب اسلامی دعوت عراق، با بیان اینکه همواره روابط خوبی میان ایران و عراق بوده است، گفت: «افراد برجسته و سیاسیون عراق در هر مسئولیتی نقش مهمی در توسعه، امنیت و ثبات این کشور و روابط دوجانبه تهران- بغداد ایفا می‌کنند». رئیس جمهور با تجلیل از مواضع پارلمان و دولت‌های گذشته عراق در زمینه روابط و همکاری‌های فی مابین، اظهار داشت: «مصمم به توسعه روابط و همکاری‌ها با عراق بر مبنای منافع مشترک هستیم».
نوری المالکی نخست وزیر اسبق عراق نیز در این دیدار، سفر دکتر روحانی به عراق را سفری مهم و تاریخی در مناسبات دو ‌کشور دانست و با تأکید بر حمایت همه احزاب و گروه‌های سیاسی عراق از توسعه روابط با ایران، گفت: «ایران و عراق ‌می‌توانند روابط و همکاری‌های خود را در زمینه‌های مختلف اقتصادی، تجاری، سرمایه‌گذاری و همکاری‌های منطقه‌ای و بین‌المللی بیش از پیش گسترش دهند».

 تجلیل از مجاهدت‌های حشدالشعبی 
رئیس جمهور ایران روز سه‌شنبه در دیدار با فالح الفیاض، رئیس حشدالشعبی و مشاور امنیت ملی عراق با تجلیل از مجاهدت‌ها، فداکاری‌ها و افتخارآفرینی‌های حشدالشعبی در مسیر مبارزه با تروریسم و ایجاد ثبات و امنیت در عراق، حضور و فتاوای علمای بزرگ در ایران و عراق در مسیر مبارزه با تروریسم و علیه استعمار به نفع ملت‌های منطقه را مغتنم و ارزشمند دانست و گفت: «حشدالشعبی، جایگاه بسیار مهمی در فرهنگ و تقویت همبستگی ملی عراق داشته و دارد».
فالح الفیاض، رئیس حشدالشعبی و مشاور امنیت ملی عراق نیز در این دیدار سفر رئیس جمهور ایران به عراق را مهم و در راستای منافع دو ملت دانست و تأکید کرد که عراق همواره خود را مدافع جمهوری اسلامی ایران در عرصه‌های گوناگون می‌داند و به دستاوردها و پیشرفت‌های سیاسی، اقتصادی، منطقه‌ای و بین‌المللی همسایه برادر خود افتخار می‌کند.

 عمار حکیم: ایستادگی در مقابل زورگویان علیه ایران را وظیفه خود می‌دانیم
روحانی روز گذشته در دیدار با سید عمار حکیم، رئیس جریان حکمت وطنی عراق با بیان اینکه قدرت‌های بزرگ بویژه آمریکا همواره به دنبال توطئه و برنامه‌ریزی علیه ملت‌های منطقه هستند، تصریح کرد: «جمهوری اسلامی ایران آمادگی دارد تا همچون گذشته در راستای حل معضلات منطقه‌ای و توسعه گفت‌وگوها و تعاملات میان کشورهای منطقه گام بردارد». سید عمار حکیم نیز در این دیدار ضمن ارائه گزارشی از اوضاع اجتماعی، سیاسی و فضای عمومی در عراق، گفت: «امروز عراق توانسته است از چالش‌های بزرگ عبور کند و در مسیر بازسازی و توسعه قرار بگیرد و مطمئناً توسعه بیش از پیش روابط و همکاری‌ها با ایران می‌تواند در تسریع این روند، مؤثر باشد». وی افزود: «وظیفه خود می‌دانیم تا در برابر فضاسازی‌ها، زیاده‌خواهی‌ها و تبلیغات گسترده مستکبران و قدرت‌های بزرگ علیه جمهوری اسلامی ایران ایستادگی کنیم».
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.