۲۲ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۵:۴۸
کد خبر: 648858

پرده آهنین نامی بود که به تقسیم مرزبندی دوقطبی در جهان پس از جنگ جهانی دوم اشاره داشت. پس از پایان جنگ جهانی دوم و در طول جنگ سرد، در خاور این پرده شوروی و همپیمانانش و در بخش باختری جامعه اروپا و ناتو جای ‌داشتند. این اصطلاح کنایه‌ای بود از ...

به گزارش گروه بین الملل قدس آنلاین، پرده آهنین نامی بود که به تقسیم مرزبندی دوقطبی در جهان پس از جنگ جهانی دوم اشاره داشت. پس از پایان جنگ جهانی دوم و در طول جنگ سرد، در خاور این پرده شوروی و همپیمانانش و در بخش باختری جامعه اروپا و ناتو جای ‌داشتند. این اصطلاح کنایه‌ای بود از تلاش‌های اتحاد جماهیر شوروی برای ممانعت از ارتباط آزاد خود و دولت‌های اقماری‌اش با کشورهای غیرکمونیستی غربی. این اصطلاح را نخستین بار وینستون چرچیل در ۱۹۴۵ ضمن بحث از مسائل سیاست خارجی در مجلس عوام به کار برد.

مهم‌ترین نماد فیزیکی این پرده، دیوار برلین بود که البته در سال‌های آغازین دهه ۹۰ میلادی و به دنبال فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی از بین رفت. حالا نزدیک به سه دهه پس از پایان پرده آهنین، این روزها شاهد بازگشت به این سیاست البته این بار از سوی رهبری کشورهای غربی یعنی آمریکا هستیم. پیش‌نویس بودجه دفاعی دولت آمریکا برای سال مالی ۲۰۲۰ که روز گذشته توسط کاخ‌سفید منتشر شد، مهم‌ترین شاهد این مدعاست.

این پیش‌نویس مهم‌ترین دغدغه خود را در سال پیش رو مقابله با نفوذ چین و روسیه در کشورهای اروپایی تعریف کرده است. ظاهراً این بار آمریکاست که تلاش می‌کند برای ممانعت از ارتباط آزاد خود و دولت‌های اقماری‌اش با کشورهای بلوک شرق، دست به دامن پرده آهنین شود. پرده آهنین آمریکایی هر چند در مرز با مکزیک از جنس دیوار برلین است اما در اروپا از جنس رشوه است.

آمریکا در بودجه دفاعی خود مبلغ ۵۰۰ میلیون دلار برای رشوه مستقیم به کشورهایی که در آستانه نفوذ مسکو و پکن قرار دارند در نظر گرفته است. بی‌جهت نیست که وزیر خارجه روسیه در واکنش به برنامه آمریکا در کمک به سایر کشورها برای مقابله با روسیه می‌گوید: آمریکا تلاش می‌کند تا برای خود متحد بخرد. واقعیت این است که نه تنها دیپلماسی رشوه برای خرید متحد امری است که با ماهیت وجودی ترامپ به عنوان یک تاجر فاسد آمریکایی همخوانی دارد، بلکه بازگشت به تاکتیک‌های دوران جنگ سرد هم از دولتی که الگوی خود را دونالد ریگان قرار داده است امر بعیدی نیست.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.