بازگشت زیدان بهترین خبری بود که می شد به هواداران پرشمار رئال مادرید بعد از یک فصل ملال آور داد. زین الدین زیدان برای آن ها نماد همه اتفاقات خوبی است که در حدود دو دهه گذشته برای کهکشانی‌ها رقم خورده است. چه در زمان فوتبالش و چه در زمان مربیگری از او فقط درایت، هنر و مدیریت دیده ایم.

چرا زیدان به رئال مادرید برگشت؟

امیرمحمد سلطانپور/ بازگشت زیدان بهترین خبری بود که می شد به هواداران پرشمار رئال مادرید بعد از یک فصل ملال آور داد. زین الدین زیدان برای آن ها نماد همه اتفاقات خوبی است که در حدود دو دهه گذشته برای کهکشانی‌ها رقم خورده است. چه در زمان فوتبالش و چه در زمان مربیگری از او فقط درایت، هنر و مدیریت دیده ایم. زیزو بعد از سه فصل رویایی به عنوان سرمربی رئال این تیم را ترک کرد و انگار نه انگار که فقط 9 ماه از رفتن او می گذرد؛ در این مدت، هواداران سپیدپوش 9 سال پیرتر شده اند. رفتن و آمدن دوباره زیدان مانند پدری است که در زمان حضورش در منزل همه چیز عالی پیش می رود اما برای مدت کوتاهی خانه را ترک کرده و حالا که باز می گردد می بیند که پسرانش همه جا را به هم ریخته و خراب کرده اند. زیدان از آن ها عصبانی نیست فقط مایوس شده است.
زیدان به عنوان مربی دستاوردهایی داشت که دیگر فکر نمی کردیم در فوتبال مدرن امروز شاهد آن باشیم. دیگر مدت ها بود که تیم ها توانایی در دفاع از عنوان قهرمانی خود نداشتند. در واقع از سال 1992 که جام باشگاه های اروپا با فرمت سخت تر خود به لیگ قهرمانان اروپا تغییر نام داد هیچ تیمی نتوانسته بود از عنوان قهرمانی خود دفاع کند، اما زیدان نه تنها این کار را با رئال انجام داد بلکه یک بار دیگر نیز آن را تکرار کرد! نکته جالب و معجزه آسای آماری اینجاست که او حتی کمتر از سه سال سرمربی رئال بود که توانست سه جام اروپایی را به دست آورد! با رفتن او همه چیز به هم ریخت. اولین بازی رئال بعد از زیدان، با سرمربیگری لوپتگی شکست مقابل همشهری یعنی اتلتیکو در سوپرجام اروپا بود. لوپتگی دو سه ماه در سانتیاگو برنابئو بیشتر دوام نیاورد و با نتایج فاجعه بار اخراج شد. پس از او سولاری نیز با اینکه شروع خوبی داشت اما بسیار بد ادامه داده و دو شکست پیاپی در سانتیاگو برنابئو مقابل بارسلونا و همین‌طور تحقیر به دست آژاکس در زمین خودی و حذف از دور یک شانزدهم نهایی لیگ قهرمانان اروپا طاقت پرز را به سر آورد. صحبت از پرز شد و چه بهتر بود که او قبل از آنکه در قصر سیبلس در باد موفقیت های تیمش خوابیده و به خوش گذرانی مشغول شود، صحبت‌های زیدان را در موقع استعفا و برای سختی های ادامه کار گوش می کرد. او در ابتدا در مورد لزوم تغییر در بازیکنان گفت اما البته نه فقط به فکر بازیکنان بلکه مانند همه چهره های بزرگ نگران میراث خود نیز شده بود. زیدان می گفت: «وقتی همه جوانب را مدنظر قرار می دهیم می بینیم که با ادامه این وضعیت فقط دردسر پیش روی ما است. اگر 100 درصد مطمئن نباشم که به موفقیت و پیروزی ادامه می دهیم به نظرم زمان رفتن فرا رسیده و اکنون نیز چنین احساسی دارم.» زیدان به عنوان بازیکن دید فوق العاده‌ای در زمین داشت و از همین استعداد در دوران مربیگری نیز بهره می برد. او می دید که کریستیانو رونالدو در حال رفتن است و بسیاری از بازیکنان کلیدی او نیز پا به سن گذاشته اند. آن ها تیمی بودند که در بازی های مهم لحظه ای جادویی خلق کرده و با همین لحظات به قهرمانی اروپا رسیدند اما سوم شدن در لالیگا با اختلاف هفده امتیاز با بارسلونا نشان می داد که هر هفته نمی توان منتظر اتفاق جادویی بود و یک جای کار ایراد دارد. این دلیل خروج او از رئال بود و حالا هم حتما دلایل خوبی برای بازگشت داشته است. شاید اصلی ترین آن این است که رئال در این فصل از این بدتر مطمئنا نتیجه نخواهد گرفت و هر اتفاقی بیفتد بهتر از گذشته است. آن ها در جام حذفی و لیگ قهرمانان از قبل حذف شده اند و با اختلاف 10 امتیاز نسبت به تیم پنجم خیالشان از کسب سهمیه لیگ قهرمانان فصل بعد راحت شده است. فقط می ماند همان لحظات جادویی احتمالی برای گرفتن بارسلونا در صدر جدول که در کنار زیدان قبلا زیاد رقم خورده اما هیچکس از او هیچ توقعی برای این فصل ندارد. زیدان در تابستان گفت که سختی کار این است که از بازیکنانی که همه چیز برده اند توقع بیشتری داشت. اما اکنون می تواند خیالش راحت باشد چون از بازیکنان فعلی رئال می تواند طلب موفقیت بیشتر داشته باشد. همه این ها و گزارش ها مبنی که وی با امضای قرارداد سه ساله به پردرآمدترین سرمربی کنونی جهان بدل شده، دلایل خوبی برای بازگشت به مادرید است، جایی که او می تواند دوباره به قهرمان آن ها بدل شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.