مدیر کل محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی گفت: امیدواریم با برگزاری این جشنواره ملی نهضت نمایشنامه نویسی آغاز بشود.

اولین جشنواره ملی نمایشنامه نویسی  اقتباسی با عنوان "گام دوم" در مشهد برگزار می شود

قدس آنلاین- تکتم بهاردوست: نشست خبری اولین جشنواره ملی نمایشنامه نویسی  اقتباسی با عنوان "گام دوم" در محل تالار در سالن اجتماعات اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی با حضور دکتر جعفر مروارید مدیر کل محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی، نیلی رئیس انجمن هنرهای  نمایشی کشور، محمدی معاون هنری سینمایی، چمی گو مدیر عامل موسسه آفرینش‌های آستان قدس رضوی برگزار شد.

در ابتدای جلسه جعفر مروارید مدیر کل محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی ضمن اشاره به برگزاری فراخوان اولین جشنواره ملی نمایشنامه نویسی اقباسی گفت: هدف از برگزاری این جشنواره این بود که چون ما به تازگی وارد دهه پنجم انقلاب اسلامی شدیم و چهل سال از انقلاب شکوهمند اسلامی گذشته است نیازمند یک رجوع مجدد با زبان هنری و زیبا شناسانه به ارزش هایی هستیم که هویت انقلاب اسلامی را تشکیل داده‌اند و اینکه مقام معظم رهبری با همان نگاه آینده نگر و آینده بین بیانه گام دوم را خطاب با جوانان تبیین فرموده‌اند و در این بیانه از روح جوان انقلاب دعوت کرده‌اند و خواسته‌اند که به جوانان اعتماد کنید و امید آینده را به عنوان یک عنصر محرک و انگیزه بخش در نظر بگیرید که اصل انقلاب اسلامی بر همین اساس بوجود آمده است.

وی افزود: ایشان در صحبتهایشان به امر پیشرفت تاکید زیادی داشته‌اند که همانا عنصر فرهنگ در کنار اقتصاد نقش انکار ناپذیری دارد. فرهنگی که توسط خود جوانان و مطالبات جوانان و ارزش هایی که هویت جوانان را تشکیل می‌دهد بوجود آمده است که این بیانیه دو بخش دارد که یک بخش توصیفی و وضعیتی که در آن قرار داریم که جدای از اینکه نویسنده این بیانه رهبری حکیم و جامع می‌باشد خود مضمون این بیانه دال بر اصالت و ابتکار است.

این متن با این نگاه و فراساختار نوشته شده است یعنی تنها بر ساختارهای موجود تکیه نمی‌کند دعوتی عام است از جوانان به تحرک بر اساس ارزش‌ها و با توجه بر نیروی سرشار جوان این یک جنبش عمومی نخبگانی است که از جوانان خواسته شده است.

مدیر کل محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی ادامه داد: اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان مرجع سیاست گذاری فرهنگی در استان و این که از این جهت که با اصحاب فرهنگ و رسانه در ارتباط است در این زمینه مفتخر است که با حضور خانه هنرمندان، موسسه آفرینش‌های هنری آستان قدس، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، انجمن نمایش استان و کشور و... و. یک کار مبتنی بر جوانان و خرد جمعی را پوشش می‌دهد و این که گام دوم ما به عنوان شخصیت‌های حقیقی که دغدغه ایران اسلامی داریم این بیانه یک مانیفست و چشم انداز برای یک عمل خود جوش بدون اعمال سلائق خاص بدون اینکه بر اساس دستور عملی دولتی باشد بر اساس عمل به مضامین بر این اساس این جمع گرد هم آمده‌اند که در بخش برش‌های هنری و بطور مشخص نمایشنامه بتوانند تحقق بخش مضامین فرهنگی این بیانیه باشند.

مروارید گفت: نظام مفهومی که در این فراخوان تدارک دیده شده است وضعیت کنونی و نیازهای جامعه اسلامی با توجه به بیانه گام دوم منعکس می‌کند ضعفی که در فضای تئاتر ما وجود دارد کمبود متن‌های ایرانی اسلامی است البته گروه‌های نمایشی ما گروه‌های قوی هستند و از جهت زیبا شناسانه ما ضعفی نداریم و استان خراسان هم بعد از تهران قطب تئاتر ایران است. نکته‌ای که وجود دارد در کنار این قدرت هنری وجود متون ایرانی اسلامی به این تقویت کمک خواهد کرد.

هفت مفهوم بنیادی به عنوان مفاهیمی که این جشنواره بر اساس آن شکل خواهد گرفت و کتبی که در این زمینه وجود دارد در این فضاهای هفت گانه  پوشش می‌دهد. محورادبیات پیاداری و مقاومت، تاریخ نهضت ایرانی اسلامی، خانواده و سبک زندگی ایرانی و اسلامی و فرهنگ شهروندی، نظام سلطه و نهضت‌های آزادی بخش جهان، دستاوردهای انقلاب، تاریخ اسلام و کودک ونوجوان است که در این هفت محور یک نظام منسجم وجود دارد یک نگاه جامع را به وضعیت کنونی اجتماعی فرهنگی اسلامی دارد و در سه بخش نمایشنامه صحنه‌های، نمایشنامه‌های نوجوانان و نمایشنامه‌های خیابانی برگزار خواهد شد و درواقع ما امیدواریم که با برگزاری این جشنواره ملی نهضت نمایشنامه نویسی آغاز بشود.

ما در کنار این هفت مفهوم نیازمند نگاه بین المللی هم هستیم و اینکه بخواهیم حق این بیانیه کامل ادا شود بیاد با به دو نامه دیگری که مقام معظم رهبری به جوانان غرب و اروپا نوشته اند هم اشاره بکنیم این سه نامه در کنار یکدیگر ببینیم و در جریان نمایشنامه و تئاتر به تاثیر بین المللی ایرانی اسلامی هم توجه کنیم.

وی افزود: این جشنواره در دو مرحله برگزار خواهد شد که شروع مرحله اول با فراخوان آن است و دوستان ما فرصت دارند تا ۱۵ اردیبهشت فرصت دارند به دبیرخانه ارسال کنند و بعد بر اساس نگاه هیات داروان با نگاهی به حضور جوانان بر اساس ارزیابی و اعلام مرحله اول که در تاریخ ۵ خرداد انجام می شود می توانند برگزیدگان می توانند به تدوین نمایشنامه مبادرت کنند که اخرین فرصت ارسال متن نمایشنامه ها اول مرداد ۹۸ خواهد بود و اختتامیه هم در ۲۲ مرداد ماه همزمان با عید سعید غدیر با معرفی برگزیدگان انجام خواهد شد.

در ادامه محمد علی چمی گو مدیر عامل موسسه آفرینش‌های آستان قدس رضوی در توضیح اینکه چرا از اقتباس در این جشنواره استفاده شده است گفت: ما در متون نمایشی و فیلمنامه نویسی به اقتباس نیازداریم که این در تمام دنیا بسیار متداول است و اقتباس آثار ادبی از روی آثار فاخر انجام می شود که ما در حوزه ادبیات یکی از نقاط قوت زیادی داریم که نمونه اش نرگس آبیار است. در گام اول دوستانی برای نگارش متون ادبی قدم هایی را برداشته اند و برای برداشتن قدم دوم قرار بر این شد که از نویسندگان و نمایشنامه نویسان کشور کمک بگیریم که آثاری که امتهانشان را پس داده اند و مورد اقبال مردم قرار گرفته است و تقریبا چارچوب مشخصی دارد و در همه محورهایی که مدری کل اداره ارشاد به آن آشاره کردند هم سرامد هستند امیدواریم بتوانیم گام دوم را در این زمینه محکم برداریم و آماده گامهای بعدی بشویم.

وی افزود: همه ما بر این قول هستیم که اگر این جشنواره برگزار نمی شد مطمئنا یکسری آثاری در کتابخانه های ما می ماند و آن هدف اصلی که استفاده از هنر نمایش برای فرهنگ دینی و ایرانی ما است محقق نخواهد شد. و همه تلاش ما این است که این گام را محکم برداریم تا توانیم در این زمینه سازی کنیم که قبل از تمام شدن این جشنواره حتما فکری برای تولید آثار در سالها آینده و سالهای بعد داشته باشیم.

چمی گو ادامه داد: تقریبا تمام حوزه های مورد استفاده در جامعه در این جشنواره دیده شده است و امیدواریم که این حرکت در این زمینه مستمر ثمر باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.