افزایش بی‌رویه قیمت مواد شوینده و گران شدن چهار برابری آب‌بهای تجاری، برق و گاز موجب شده تا خشکشویی‌ها فشار مضاعفی را تحمل کنند، از طرفی وضعیت نامساعد اقتصادی و کاهش رغبت مردم برای استفاده از این صنف، اجازه افزایش نرخ شست‌وشو را نمی‌دهد که در صورت تداوم این وضع، ادامه کار برای اعضای این صنف غیرممکن می‌شود.

خشکشویی‌ها در برزخ ماندن یا رفتن

مجتبی حشمت، یکی از افرادی است که این شغل را از پدرش به ارث برده، او با تأکید بر اینکه ما تاکنون سعی کردیم از سودمان کم کنیم تا ریزش مشتری نداشته باشیم، تصریح می‌کند: این در حالی است که موارد مصرفی ما مثل آب، برق و گاز به صورت سرسام‌آوری گران شده است. وی ادامه می‌دهد: امسال از اردیبهشت قیمت آب تجاری را چهار برابر کردند و در حالی که قبض آب برای ما ۳۰۰ هزار تومان می‌آمده، در حال حاضر یک میلیون و ۴۰۰ هزار تومان می‌آید و بهای برق و گاز هم به همین ترتیب افزایش یافته است.

 افزایش مواد اولیه خشکشویی

حشمت با اشاره به اینکه مواد خشکشویی وارداتی است و تا پیش از گرانی‌ها یک بشکه ۲۰۰ لیتری پرکلرین که نام کامل آن پرکلر اتیلین می‌باشد را یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان خریداری می‌کردیم، خاطرنشان می‌کند: در حال حاضر همان بشکه را به سختی باید به قیمت ۷ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان خریداری کنیم چون عرضه کم شده است قیمت آن چهار برابر شده است.

وی می‌افزاید: دولت ارز دولتی و نیمایی هم اختصاص نمی‌دهد تا این مواد ارزان شود و با این شرایط ادامه کار برای ما دشوار شده است و هرچند اتحادیه پس از گرانی‌ها بر خلاف سال‌های دیگر که تنها در ابتدای سال نرخ‌ها افزایش می‌یافت برای بار دوم نرخنامه جدید صادر کرد اما واقعاً بازار برای اعمال نرخنامه دوم کشش ندارد و از طرفی هم ادامه این وضعیت سبب خواهد شد که ما ضرر کنیم و نتوانیم به کارمان ادامه دهیم و در نهایت مجبور شویم که کارمان را تعطیل کنیم.

 قیمت‌های فضایی

یکی دیگر از متصدیان خشکشویی با اشاره به اینکه قیمت مواد شوینده فضایی شده است، می‌گوید: جعبه ۲۴ عددی پودر لباسشویی تا پیش از گرانی‌ها ۵۰هزار تومان بود که اکنون به ۱۳۰ هزار تومان رسیده است.

وی ادامه می‌دهد: اکنون اتحادیه یکسری نرخنامه به ما داده که مربوط به اول سال است و پس از گرانی‌ها نرخنامه جدید را فرستاده، صحبت این بود که نرخ توافقی باشد ولی ما تاکنون افزایش نرخ‌ها را به علت عدم کشش بازار اعمال نکردیم هرچند افزایش بالایی نبود و مجبور شدیم از سودمان کم کنیم و در حال حاضر کار به جایی رسیده است که باید یک مبلغی از جیبمان هم بگذاریم و با این وضعیت ادامه این کار بعید به نظر می‌رسد.

 دیگر جایی برای گرانی وجود ندارد

محسن ملازم، یکی از مشتریان با تأکید بر اینکه دیگر جایی برای گرانی وجود ندارد و انتهای خط است و مردم دیگر نمی‌توانند این وضع را تحمل کنند، خاطرنشان می‌کند: با توجه به اینکه در این شرایط دارایی مردم به یک سوم کاهش پیدا کرده است، دیگر نمی‌توانند به خودشان برسند و لباس‌هایشان را برای اینکه تمیز و مرتب باشد به خشکشویی و اتوشویی بیاورند و همین میزان که در ابتدای سال بهای شست‌وشو و اتو را افزایش داده‌اند بالاتر از توان مردم است و کمتر به این صنف مراجعه می‌کنند و سعی می‌کنند لباس‌هایشان را در منزل بشویند. هاشم ظریفیان نیز با انتقاد از گران شدن بهای خشکشویی می‌گوید: دولت باید برای مواد شوینده ارز اختصاص دهد تا از این وضعیت جلوگیری کند و با توجه به اینکه دین اسلام بیش از هر چیز بر پاکیزگی و طهارت لباس تأکید کرده است مردم بتوانند لباس‌هایشان را به طور مرتب شست‌وشو دهند و با البسه تمیز و مرتب در جامعه حضور پیدا کنند.

 کاهش ۴۰ درصدی مراجعه مردم

در این میان رئیس اتحادیه خشکشویی و لباسشویی مشهد با تأکید بر اینکه با وجود افزایش ۵۰ تا۶۰ درصدی هزینه‌ها در سال آینده هیچ برنامه‌ای برای افزایش قیمت‌ها نداریم، خاطرنشان می‌کند: با توجه به تورم بالا و افزایش هزینه‌ها مراجعه مردم به واحدهای ما در سال ۹۷ حدود ۴۰ درصد کاهش داشته است، ما نیز جهت رفاه آنان تصمیمی برای افزایش قیمت نداریم. علی کاشفی با اشاره به اینکه در شرایطی که از سوی مسئولان به مردم کمکی نمی‌شود ما که خودمان از همین مردم هستیم سعی داریم با تثبیت قیمت‌ها کمکی به حال مردم کنیم تصریح می‌کند: فعالیت ما در نیمه دوم سال افزایش بیشتری پیدا می‌کند، اما امسال در ایام نزدیک به عید نیز همچنان با کاهش مشتری نسبت به سال گذشته روبه‌رو هستیم.

  ابطال ۵۰ پروانه کسب خشکشویی

وی همچنین با بیان اینکه از ابتدای امسال تاکنون ۵۰ عضو اتحادیه خشکشویی مشهد، پروانه کسب خود را باطل کرده‌اند و پیش‌بینی می‌شود در سال آینده هم تعداد دیگری کارشان را رها کنند، تصریح می‌کند: در حال حاضر تعداد اعضای این اتحادیه در مشهد ۵۵۰ نفر است.

منبع: روزنامه قدس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.