استاندار سیستان و بلوچستان گفت: ۶۰۰ هزار راس دام زنده جدید برای تنظیم بازار به کشور وارد می‌شود تا قیمت‌ها در ایام عید و ماه مبارک رمضان کاهش یابد.

 ورود ۶۰۰ هزار راس دام زنده به کشور برای تنظیم بازار عید و رمضان

به گزارش گروه اقتصادی قدس آنلاین، احمدعلی موهبتی استاندار سیستان و بلوچستان، امروز در حاشیه ورود ۵۰ هزار راس دام زنده به کشور در بندر چابهار، اظهار کرد: در راستای سیاست‌های تنظیم بازار گوشت قرمز و تامین پروتئین، واردات این محصولات از دریا، هوا و زمین در دستور کار گرفته و شب گذشته ۵۰ هزار راس دام زنده برای اولین بار با کشتی به ایران آمد.

وی افزود: این دام‌ها از رومانی به ایران آمده است و روزانه ۱۰ هزار راس آن در استان کشتار و به سایر استان‌ها ارسال می‌شود.

استاندار سیستان و بلوچستان ادامه داد: ۲ کشتی دیگر نیز تا پایان هفته دام زنده با خود به ایران می‌آورند و برنامه‌ریزی شده است که واردات این محصول تا زمان تنظیم بازار ادامه یابد.

۶۰۰ هزار راس دام زنده دیگر وارد کشور می‌شود

موهبتی گفت: در ادامه ۶۰۰ هزار راس دام دیگر نیز برای تنظیم بازار وارد کشور می‌شود که امیدواریم منجر به کاهش قیمت‌ها در ایام ماه مبارک رمضان و ایام عید شود.

وی بیان کرد: براساس ستاد تنظیم بازار تا زمانی که دام داخلی به بازار نیاید، دام خارجی برای تامین نیاز مردم وارد می‌شود.

استاندار سیستان و بلوچستان گفت: در گذشته دام‌ها در خارج کشتار و بعد از بسته بندی به ایران وارد می‌شد اما با توجه به زیرساخت‌هایی که در داخل کشور وجود دارد این دام به داخل کشور آمده و در ایران کشتار و عرضه می‌شود که این امر اشتغال‌زایی مناسبی برای استان ایجاد کرده است.

موهبتی افزود: ۱۴ کشتارگاه دام و ۲۵ واحد بسته بندی در استان وجود دارند که خدمات کشتار و بسته‌بندی را ارائه می‌دهند.

وی در پاسخ به سوالی درباره وضعیت خروج دام زنده از کشور، عنوان کرد: در مقطعی شاهد خروج غیرقانونی دام زنده از استان بودیم، اما اکنون خروج و ورود دام زنده به طور کامل تحت کنترل قرار گرفته است.

۲۷۰۰ راس دام زنده قاچاق در سیستان و بلوچستان کشف شد

استاندار سیستان و بلوچستان ، مبنی بر این که چه تعداد دام زنده به صورت قاچاق از استان سیستان و بلوچستان خارج شده است، گفت: در ۱۱ ماهه سالجاری ۲۷۰۰ راس دام قاچاق کشف شد؛ این دام‌ها دارای مقاصدی مانند کشورهای حوزه خلیج فارس و افغانستان و پاکستان بودند.

موهبتی یادآور شد: تفاوت قیمت دام زنده در ایران با کشورهای همسایه بازار جذابی برای خروج غیرقانونی این محصول از کشور ایجاد کرده بود.

وی خاطر نشان کرد: این آمادگی وجود دارد در مواقعی که نیاز به واردات گوشت قرمز و دام زنده وجود نداشته باشد این محصولات به استان وارد و بعد از کشتار و فراوری به کشورهای دیگر صادر شود.

استاندار سیستان و بلوچستان در پاسخ به سوالی گفت: در سواحل مکران که نیمی از آن در ایران و نیمی دیگر در پاکستان است؛ یک میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در این منطقه انجام شده و فاز یک آن در حال توسعه است؛ ۴ مجموعه بندری و اسکله سیادی در حال آمده شدن است.

موهبتی گفت: ۷۰ درصد تون‌ ماهی‌ها و ۳۷ درصد کل ماهیان صید شده در کشور در بندرچابهار صید می‌شود و ما ۲۰ هزار هکتار پرورش میگو داریم که ۸ هزار هکتار آن در مرحله اجرا است.

وی گفت: احداث ۱۰ هزار هکتار گلخانه نیز در استان برنامه‌ریزی شده است که آب مورد نیاز آن از منابع آب سدی و تصفیه آب دریا انجام می‌شود.

استاندار سیستان و بلوچستان، افزود: با توجه به این که شوری آب چابهار در مقایسه با کشورهای اطراف کمتر است، صرفه اقتصادی بیشتری برای سرمایه‌گذاران دارد.

چابهار و سواحل آن به هیچ کشوری واگذار نشده است

موهبتی در پایان صحبت‌های خود در پاسخ به سوالی درباره در اختیار گرفتن بنادر ایران توسط هندی‌ها، گفت: براساس تفاهمنامه‌ای که بین ایران، هندوستان و افغانستان منعقد شده است، چابهار به عنوان راه ارتباطی هندو افغانستان به حساب می‌آید و چابهار و سواحل آن به هیچ عنوان به کشوری واگذار نشده است و تنها بخشی از اپراتوری آن در اختیار هندی‌ها است و فازهای دیگر آن نیز قابل واگذاری به دیگر سرمایه‌گذاران خواهد بود.

منبع: تسنیم

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.