حوزه فرهنگ و هنر یکی از موضوعات مهم در دوره تولیت سه ساله حجت‌الاسلام والمسلمین رئیسی در آستان قدس رضوی است. چه در حوزه ایجاد زیرساخت‌های فرهنگی و افزایش سرانه فضاهای فرهنگی و تربیتی نظیر تغییر کاربری باغات و موقوفات و چه در حوزه تولید آثار فرهنگی و هنری و همچنین برگزاری رویدادها و جشنواره‌های هنری در سطح ملی و منطقه‌ای. رویدادهایی که به اذعان هنرمندان و فرهیختگان این حوزه توانسته ردی مشهود در اثر هنر کشور برجای بگذارد.در ادامه نگاهی می‌اندازیم به برخی از جشنواره‌ها و برنامه‌های فرهنگی و هنری که بین سال‌های 95 تا 97 در آستان قدس رضوی اجرا شده است و نظر برخی هنرمندان در خصوص این برنامه را نیز جویا می‌شویم.

شـکوفایی سـرود در بهـار شعر

رنگ‌آمیز طوسی/ حوزه فرهنگ و هنر یکی از موضوعات مهم در دوره تولیت سه ساله حجت‌الاسلام والمسلمین رئیسی در آستان قدس رضوی است. چه در حوزه ایجاد زیرساخت‌های فرهنگی و افزایش سرانه فضاهای فرهنگی و تربیتی نظیر تغییر کاربری باغات و موقوفات و چه در حوزه تولید آثار فرهنگی و هنری و همچنین برگزاری رویدادها و جشنواره‌های هنری در سطح ملی و منطقه‌ای. رویدادهایی که به اذعان هنرمندان و فرهیختگان این حوزه توانسته ردی مشهود در اثر هنر کشور برجای بگذارد.در ادامه نگاهی می‌اندازیم به برخی از جشنواره‌ها و برنامه‌های فرهنگی و هنری که بین سال‌های 95 تا 97 در آستان قدس رضوی اجرا شده است و نظر برخی هنرمندان در خصوص این برنامه را نیز جویا می‌شویم.

 شب‌های شعر «ملکوت هشتم» 
شب‌های شعر «ملکوت هشتم» یکی از برنامه‌های مؤسسه آفرینش‌های هنری است که همزمان با دهه کرامت سال 95 در شهرهای قم، طبس، تبریز و مشهد با حضور شاعران آیینی شروع شد. در سال 96 طبق سال‌های پیش در شهرهای قم، مازندران، شیراز، اهواز، بوشهر، سبزوار و مشهد و در سال 97 در شهرهای قم، بهبهان، شیراز، سبزوار، نیشابور و مشهد با حضور شاعران برجسته آیینی سراسر کشور و همچنین شاعرانی از کشورهای هند و پاکستان برگزار شد. شب‌های شعر ملکوت هشتم علاوه بر تأثیرگذاری که در ذات خود دارد، می‌تواند به گسترش شعر رضوی در میان جامعه و شاعران هم کمک کند. با توجه به آنچه در سیره امام رضا(ع) خوانده‌ایم، این امام رئوف به مسئله شعر و شاعر اهمیت زیادی می‌دادند بنابراین توجه به شعر در دستور کار آستان قدس رضوی قرار گرفته است.

 شب‌های شعر «ریحانه» 
شب‌های شعر «ریحانه» یکی دیگر از مجموعه شب شعرهای این مؤسسه است که همزمان با ایام شهادت حضرت زهرا(س) و با هدف اشاعه سیره اهل بیت(ع) با بهره‌گیری از ابزار شعر و ایجاد انگیزه و نشاط معنوی در میان بانوان اهل شعر و ادب با همکاری تعدادی از بانوان خادمیار شعر و ادب رضوی در سه سال گذشته برگزار شده است. این برنامه در سال 95 در شهرهای مشهد، ایلام، تهران، تبریز، هویزه و قم، در سال 96 در شهرهای کرمانشاه، زابل، تهران، بوشهر، طبس، ساری، مشهد و شیراز و در سال 97 نیز اکنون در مشهد مقدس و چندین شهر کشور از جمله بوشهر، اهواز و طبس با حضور شاعران آیینی خانم و آقا از سراسر کشور در حال برگزاری است.

 جشنواره شعر «بقا» 
جشنواره شعر «بقا» از دیگر برنامه‌های آستان قدس رضوی در حوزه شعر است که با موضوع دفاع مقدس در اردیبهشت 96 با همکاری حوزه هنری کشور و خراسان در مشهد و خوزستان برگزار شد. 

 پنجمین کنگره بین‌المللی 
شعر «بانوان عاشورایی»
پنجمین کنگره بین‌المللی شعر «بانوان عاشورایی» نیز یکی از برنامه‌های بین‌المللی آستان قدس رضوی در حوزه شعر و ادبیات بود که با حضور شاعرانی از کشورهای یمن، پاکستان، افغانستان و ایران (تهران، قم، شیراز، اصفهان، تبریز و مشهد) در 7 آبان 96 در سالن بنیاد پژوهش‌های اسلامی برگزار شد. 951 اثر از شاعران زن و مرد به دبیرخانه بین‌المللی شعر بانوان عاشورایی رسید که بیش از 20 اثر از این تعداد مربوط به شاعران عرب‌زبان، افغانستانی و پاکستانی بود. احلام غانم (شاعر اهل سوریه)، علیرضا قزوه، اسماعیل محمدپور، مرضیه فرمانی، فاطمه نانی‌زاد، محسن ناصحی، الهام نجمی، خدابخش صفادل، فاطمه معصومی و سارا رهنما، شعرهای برگزیده خود را در این مراسم قرائت کردند.

 ششمین همایش ملی شعر
 «اصحاب الحسین(ع)» 
ششمین همایش ملی شعر «اصحاب الحسین(ع)» با موضوع «جون، غلام سیدالشهدا(علیه‌السلام)» همزمان با محرم نیز در مهر 97 با حضور استادان ملی و فرهیختگان کشور و جمعی از شاعران آیینی کشور در حرم مطهر رضوی برگزار شد.

 «مشاعره رضوی» 
برنامه تلویزیونی «مشاعره رضوی» نیز یکی دیگر از برنامه‌هایی بود که با حضور برترین شاعران و شعردوستان کشور در طول ایام نوروز 96 برگزار و از شبکه آموزش پخش شد. 

 دوسالانه تذهیب‌های قرآنی 
یکی از مهم‌ترین رویدادهای حوزه هنر سنتی، «جشنواره دوسالانه تذهیب‌های قرآنی» است که در راستای احیای مکاتب گذشته و حمایت از هنرمندان عرصه‌های هنر اسلامی برگزار می‌شود. 
پنجمین دوسالانه تذهیب‌های قرآنی دی 95 برگزار شد که 465 اثر از 132 هنرمند در رشته‌های تذهیب، تشعیر، نگارگری از 22 استان شرکت کردند. در ششمین دوره این دوسالانه نیز که با مشارکت خوب هنرمندان و ارسال 198 اثر از 15 استان کشور و یک اثر نیز از افغاستان همراه بود آبان سال جاری برگزار گردید. در ششمین دوره ۱۵۴ شرکت‌کننده ۱۹۹ اثر خود را برای دبیرخانه ارسال کردند که از این تعداد، ۹۶اثر در گرایش تذهیب، ۸۰ اثر در گرایش گل و مرغ لاکی و آبرنگی، ۱۲ اثر تشعیر، هشت اثر فرش و سه اثر هم در بخش کاشی بود. در پنج دوره قبلی این رویداد نیز در مجموع ۱۹۳۳ اثر از ۱۳۶۰ هنرمند تذهیب‌کار برای دبیرخانه ارسال شده است که در نوع خود قابل توجه است.

 جشنواره عکس ملی «خانه دوست» 
جشنواره عکس سراسری «خانه دوست» یکی از جشنواره‌های معتبر عکس در سطح کشور است که تاکنون 6 دوره آن برگزار شده است. در این جشنواره عکاسان از سراسر کشور در یک اردوی پنج روزه در ایام دهه آخر صفر به مشهد مقدس سفر کرده و از حضور زائران پیاده و حال و هوای مشهدالرضا در این ایام عکاسی می‌کنند. در پایان این جشنواره نیز نمایشگاهی از آثار منتخب برپا و این آثار در یک کتاب نیز منتشر می‌شود. در سال 95 تعداد 15 هزار و 759 عکس از 1780 عکاس از 141 شهر در رشته‌های مستند، موبایلی و عکس‌نوشت به دبیرخانه جشنواره رسید. در پنجمین دوره این جشنواره نیز در مجموع 17 هزار و 125 عکس از 2100 شرکت‌کننده به دبیرخانه جشنواره ارسال گردید و در نهایت 111 عکس به نمایشگاه راه یافت. ششمین دوره نیز با ارسال 10 هزار قطعه عکس انجام و اختتامیه این برنامه نیز در روزهای آینده برگزار می‌شود.

 سومین جشنواره «غنچه‌های امید»
سومین جشنواره «غنچه‌های امید» در رشته‌های قرآن، سرود، دکلمه، نمایش عروسکی، قصه‌گویی و... در 26 و 27 بهمن 96 برگزار شد. در این جشنواره بیش از 1200 مربی و مدیر مهدکودک شرکت نمودند.

 نخستین سوگواره پرده‌خوانی «روایت عشق»
نخستین سوگواره پرده‌خوانی «روایت عشق» با حضور بهترین پرده‌خوانان و نقالان کشور در آبان 96 همزمان با دهه آخر صفر برگزار شد که پرده‌خوانان شرکت‌کننده به روایت فرازهایی از زندگانی امام رضا(ع) پرداختند و پس از آن نسخه‌ای از پرده‌ای که به همین منظور توسط استاد حمیدی، نقاشی شده بود به آن‌ها تحویل داده شد تا در شهرهایشان به اجرای برنامه بپردازند. براساس گزارش‌های موجود اجراهای این سوگواره در سراسر کشور بسیار مورد استقبال مخاطبان قرار گرفته است. دومین سوگواره ملی «روایت عشق» نیز در سال 97 با حضور جمعی از پرده‌خوانان برتر کشور با روایت هشت فراز از زندگانی امام رضا(ع) در مشهد و شهرهای مختلف کشور برگزار شد.

 نخستین جشنواره فیلم مستند «بهشت»
نخستین جشنواره فیلم مستند «بهشت» با همکاری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان رضوی با محوریت موضوع امام رضا(ع) و زیارت در گستره ملی در اسفند 97 برگزار گردید که 200 اثر به دبیرخانه جشنواره رسید که از آن میان 20 فیلم به بخش مسابقه راه پیدا کرد و در مجموع حدود 14 روز کارگاه با حضور 140 هنرجو از اقصی نقاط کشور در طول این جشنواره برگزار شد که ماحصل آن تولید حدود 40 اثر مستند بود.

 سومین جشنواره «شبیه یاس»
سومین جشنواره «شبیه یاس» خراسان رضوی ویژه دختران بالای 10 سال و بانوان با مشارکت بسیج جامعه زنان خراسان رضوی در بخش‌های سرود، استندآپ کمدی، تئاتر، شعر، دکلمه و نقالی با موضوعات سیره و فرهنگ رضوی، فرهنگ فاطمی، حمایت از کالای ایرانی، دهه فجر و دشمن‌شناسی در اسفند 97 برگزار شد.

 جشنواره ملی عکس «امام رضا(ع) و گفت‌وگوی ادیان»
جشنواره ملی عکس «امام رضا(ع) و گفت‌وگوی ادیان» در بهمن 97 با همکاری دبیرخانه همایش امام رضا(ع) و گفت‌وگوی ادیان در راستای پاسداری از میراث و هنر اسلامی، توسعه فرهنگ رضوی و دینی، رفع ذهنیت‌های منفی و سوء‌تفاهمات و آثار ناشی از بمباران تبلیغی و رسانه‌ای علیه اسلام و تشیع با حضور میهمانانی از کشورهای مختلف جهان برگزار شد و از مجموع 2500 عکس ارسالی 40 اثر منتخب به نمایش درآمد و کتاب آثار این جشنواره نیز رونمایی شد.

 جشنواره آکاپلای آوای رضوان
آکاپلا شکلی از موسیقی یک یا چند نفره است که برای اجرای بدون همراهی ساز ساخته می‌شود. نخستین جشنواره سراسری آکاپلای آوای رضوان به همت مؤسسه آفرینش‌های هنری آستان قدس رضوی در بخش‌های پاتوقی (اجرای خیابانی)، نماهنگ و سالنی در دو بخش مجزای خواهران و برادران در زمستان امسال برگزار شده و تا انتهای اسفندماه نیز ادامه دارد. سیره ائمه اطهار و معصومین(ع)، مدح و منقبت حضرت رضا(ع)، بصیرت و استکبارستیزی، دهه فجر (چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی)، دفاع مقدس، نهضت عاشورا و دستاوردهای انقلاب اسلامی ایران، موضوعات این جشنواره به‌ شمار می‌رود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.