جوانگرایی و حواشی مربوط به آن که این روزها در فضای مجازی و حقیقی حسابی جنجال به پا کرده شاید به مذاق خیلی‌ها خوش نیاید. دل کندن از میز و صندلی و خالی کردن میدان به سود جوان‌ها کاری نیست که هرکسی از عهده‌اش بربیاید. اما وقتی به انتصاب‌های اخیر رهبری نگاه می‌کنیم با انبوه انتصاب‌هایی روبه‌رو می‌شویم که تک تکشان در راستای جوانگرایی صورت گرفته‌اند. بحث جوانگرایی مدت‌ها پیش توسط رهبری مطرح شد، اما نقطه ژرف آن شاید «بیانیه گام دوم انقلاب» باشد که همین یک ماه پیش یعنی 24 بهمن ماه منتشر شد.

جوانان پشت تریبون

کیان راد/ جوانگرایی و حواشی مربوط به آن که این روزها در فضای مجازی و حقیقی حسابی جنجال به پا کرده شاید به مذاق خیلی‌ها خوش نیاید. دل کندن از میز و صندلی و خالی کردن میدان به سود جوان‌ها کاری نیست که هرکسی از عهده‌اش بربیاید.
اما وقتی به انتصاب‌های اخیر رهبری نگاه می‌کنیم با انبوه انتصاب‌هایی روبه‌رو می‌شویم که تک تکشان در راستای جوانگرایی صورت گرفته‌اند. بحث جوانگرایی مدت‌ها پیش توسط رهبری مطرح شد، اما نقطه ژرف آن شاید «بیانیه گام دوم انقلاب» باشد که همین یک ماه پیش یعنی 24 بهمن ماه منتشر شد. بیانیه‌ای که روی صحبتش با جوان‌ها بود. جوان‌هایی که طبق گفته رهبری حیات انقلاب را تضمین می‌کنند. آمادگی جوان‌ها و روحیه انقلابی آن‌ها برای ادامه حیات انقلاب اما کافی نیست. جوانگرایی و استفاده از تخصص جوان‌ها نیازمند همکاری مسئولانی است که تا امروز برخلاف شعارهایی که در راستای عمل به بیانیه گام دوم انقلاب سر داده‌اند، کوچک‌ترین گامی برای عمل به توصیه رهبری برنداشته‌اند.

چراغ اول
هفته پیش بود که امام جمعه همدان با کناره‌گیری از سمتش به علت کهولت سن، پروژه جوانگرایی در این استان را کلید زد. آیت‎الله غیاث‎الدین طه‎ محمدی که حدود 15 سال امام جمعه همدان بود، در راستای عمل به بیانیه گام دوم انقلاب، میدان را به جوان‌ها واگذار کرد و در آخرین خطبه خوانی‌اش خطاب به مردم گفت: «بسیار خوشحالم که یکی از آرزوهای دیرینه بنده محقق شد و رهبر معظم انقلاب این امانت سنگین را که در مدت 15 سال بر دوش ما گذاشته بودند برداشتند، بنده از ایشان سپاسگزارم».
بلافاصله پس از این اقدام ارزشمند، کاربران فضای مجازی کمپینی برای تشکر از امام جمعه همدان راه انداختند. یکی از کاربران در این باره نوشته بود: «ولایتمداری یعنی اینکه نذاری حرف ولی و امامت روی زمین بمونه؛ از مهم‌ترین توصیه‌های رهبری در تحقق گام دوم انقلاب، جوانگرایی بوده که امام جمعه همدان این را به خوبی فهمیدن و با جایگزینی خود با فردی جوان‌تر گامی استوار در تحقق آرمان‌های رهبری برداشتند».
کاربر دیگری هم با کنایه به مسئولان نوشت: «درسته که انقلاب به 40 سالگی رسیده، اما قرار نیست با همین فرمون مسئولان ما هم جلو برن و رفته رفته سنشون بره بالا، بالاخره باید یه جایی پوست اندازی بشه. واقعاً باید دست امام جمعه همدان را بوسید که با انصراف خودش، اولین چراغ را در عرصه جوانگرایی روشن کرد تا جوانان هم فرصتی برای عرض اندام پیدا کنند».

جوان‌ترین امام جمعه کشور
پس از کناره‌گیری آیت‌الله طه محمدی از امامت جمعه همدان، کاربران با هشتگ‌های مختلف درباره جانشین او گمانه‌زنی می‌کردند. باتوجه به اینکه پیش از این حجت‌الاسلام حاج علی اکبری به عنوان امام جمعه تهران انتخاب شده بود، تقریباً تمام کاربران مطمئن بودند که رهبری برای امامت جمعه همدان هم فرد جوانی در نظر دارند. سرانجام چند روز پیش رهبر انقلاب جانشین آیت‌الله طه محمدی را اعلام کردند. 
انتخاب حجت‌الاسلام والمسلمین حبیب‎الله شعبانی به عنوان جوان‌ترین امام جمعه کشور همه را شوکه کرد. استقبال کاربران از انتخاب جدید رهبری حیرت انگیز بود، به طوری که هشتگ #جوانترین- امام- جمعه به یکی از داغ‌ترین هشتگ‌های توییتر فارسی تبدیل شد.
کاربران توییتر ضمن تشکر و قدردانی از رهبر انقلاب به خاطر جوانگرایی، پست‌هایی را در تمجید از امام جمعه جدید همدان منتشر می‌کردند. کاربری نوشته بود: «تأکید مداوم رهبر معظم انقلاب اسلامی در بیانیه گام دوم انقلاب بر نقش، جایگاه و رسالت انقلابی «جوانان مؤمن، دانا و کاردان» بخصوص در جهت عبور از چالش‌های پیرامون انقلاب و نظام، امر روشنی است که با مروری گذرا بر مفاد آن آشکار می‌گردد. نمونه‌اش هم انتخاب حجت‌الاسلام شعبانی به امامت جمعه همدان».کاربر دیگری نوشته است: «انتخاب کسی که پیش از سن 40 سالگی به مقام اجتهاد رسیده است به عنوان امام جمعه همدان یعنی اوج شکوفایی انقلاب اسلامی ایران در گام دوم انقلاب».

 تلنگر به مسئولان
امام جمعه جدید همدان 41 ساله است، اما باوجود سن کم، دکترای فقه و اصول و کارشناسی ارشد حقوق دارد و از استادان بنامِ حوزه علمیه قم و جامعه‌المصطفی(ص) به حساب می‌آید‎. این انتخابِ شایسته حسابی به مذاق جوانان همدانی خوش آمده است و خیلی هایشان اعلام کرده‌اند برای حمایت از امام جمعه جوان شهرشان صف‌های نماز جمعه را پر خواهند کرد. یکی از جوانان همدانی نوشته است: «انصافاً جوونای همدان باید در نماز جمعه این هفته چند صف اول رو تشکیل بدن تا حداقل یه گام کوچک برای پشتیبانی از این حرکت جوانگرایی آقا برداشته باشند».
این درست که جوانگرایی در میان ائمه جمعه توسط رهبری کار بسیار پسندیده‌ای است و سبب می‌شود جوانان براحتی با امامان جمعه شهرشان ارتباط برقرار کنند و متقابلاً امامان جمعه جوان هم از نیازهای روز جوانان شهر با خبر شوند که این دوعامل موجب می‌شود روابط متقابل و سازنده‌ای میان جوانان و ائمه جمعه شکل بگیرد، اما به نظر می‌آید هدف رهبری از پیشقدم شدن در جوانگرایی تنها در این موارد خلاصه نمی‌شود. روشن است که رهبر انقلاب قصد دارند با این انتخاب‌ها به مسئولان تلنگر بزنند که جوانانی مثل حجت الاسلام والمسلمین شعبانی در گوشه و کنار ایران کم نیستند. جوانانی که اگر به آن‌ها میدان داده شود، می‌توانند با تصمیمات جهادی شان اهداف اصلی بیانیه گام دوم انقلاب را پیاده سازی کنند. این تلنگرها شاید‌ها به برخی از مسئولان یادآوری کند بیانیه گام دوم انقلاب فقط برای شعار دادن، چاپ شدن در بروشور و پست گذاشتن در اینستاگرام صادر نشده و این بیانیه زمانی ارزشمند است که به آن عمل شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.