۲۴ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۷:۳۹
کد خبر: 649039

چندی پیش کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در برنامه‌های مجزایی از چهار نامزد ایران در جایزه آسترید لیند گرن که از آن به عنوان جایزه نوبل ادبیات کودک و نوجوان یاد می‌شود، تقدیر کرد.

به گزارش گروه فرهنگی قدس آنلاین، چندی پیش کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در برنامه‌های مجزایی از چهار نامزد ایران در جایزه آسترید لیند گرن که از آن به عنوان جایزه نوبل ادبیات کودک و نوجوان یاد می‌شود، تقدیر کرد.
این چهار نامزد یعنی هوشنگ مرادی کرمانی، علی اصفر سیدآبادی، فرهاد حسن‌زاده و جمشید خانیان هستند که از سوی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، شورای کتاب کودک، انجمن نویسندگان کودک و نوجوان و مؤسسه پژوهشی تاریخ ادبیات کودک برای کسب این جایزه معتبر جهانی که به چهره‌های برجسته مؤثر در حوزه ادبیات و ترویج کتابخوانی کودکان اهدا می‌شود، معرفی شده‌اند.

یکی از ملاک‌های اصلی اعطای جایزه، بررسی میزان تأثیرگذاری در سطح ملی و جهانی است و بر این اساس نامزدهایی که در کشور خود بیشترین تأثیر را بر حوزه‌های مختلف گذاشته باشند، در اولویت هستند. ضمن اینکه برگزاری مراسم مختلف، تجلیل، تبلیغ این چهره‌ها و بازتاب آن به نهاد برگزاری جایزه می‌تواند امکان برگزیده شدن نامزدها را بالا ببرد. در این راستا، نهادهای متولی موضوع ادبیات و کتاب در بخش‌های دولتی و غیردولتی به سهم خود هرکدام قدمی ‌برای نزدیک شدن ایران به این افتخار جهانی را برداشته‌اند اما به نظر می‌رسد دیگر حوزه‌های فرهنگی و هنری در این زمینه دچار غفلت هستند.

یکی از حوزه‌هایی که در این زمینه اقدام مناسبی صورت نداده است، حوزه سینماست. سینماگران و نهادهای دولتی و غیردولتی مؤثر در این حوزه از اهمیت جایزه یاد شده غافل مانده‌اند و به نظر می‌رسد وقت آن رسیده است که آن‌ها نیز حداقل درمورد یکی از نامزدهای مهم ایران یعنی هوشنگ مرادی کرمانی گامی ‌بردارند.

سینمای ایران به نویسندگان ایرانی بخصوص به مرادی کرمانی وامدار است. اگرچه مرادی کرمانی فیلمنامه نویس به معنای رسمی‌ و رایج آن نیست اما داستان‌های او که همواره خلقیات، ویژگی‌های فرهنگی و بومی‌ مردم کشورمان را به ساده‌ترین و شیواترین شکل بازتاب داده است، مورد توجه سینماگران بوده است و آثار مهمی ‌در حوزه سینما و تلویزیون از نوشته‌های او اقتباس شده است.

بی‌گمان بسیاری از ایرانیان با مجموعه تلویزیونی قصه‌های مجید که آن را کیومرث پوراحمد با اقتباس از مجموعه کتاب‌های قصه‌های مجید ساخت، خاطره دارند. پوراحمد دراین مجموعه و نیز دو فیلم سینمایی که در ادامه آن ساخت «شرم» و «نان و شعر» توانست پیوند خوبی میان متن داستان‌های گیرا و شخصیت‌پردازی جذاب مرادی کرمانی و سینما و تلویزیون ایجاد کند.

ابراهیم فروزش نیز توانست با استفاده از کتاب «خمره» مرادی کرمانی، فیلمی ‌به همین نام بسازد که این فیلم مجموعه‌ای از جوایز بین المللی از جمله یوزپلنگ طلایی جشنواره فیلم لوکارنو را برای سینمای ایران به ارمغان آورد. از این کتاب همچنین مجموعه انیمیشنی به کارگردانی علی احمدی ساخته شد که در بخش مسابقه پنجاه و یکمین دوره جشنواره بین‌المللی انسی فرانسه نمایش داده شد.

دیگر کارگردان ایرانی که از آثار مرادی کرمانی استفاده زیادی کرده است، محمدعلی طالبی است. فیلم‌هایی که او با اقتباس از آثار مرادی کرمانی ساخته است، یعنی «چکمه»، «تیک تاک»، «ماه شب چهارده» و «کیسه برنج» موفق‌ترین فیلم‌های او بوده است و مجموعه‌ای از نمایش‌های جهانی و جوایز را نصیب او و سینمای ایران کرده است. «مربای شیرین» ساخته مرضیه برومند، «تنور» ساخته فرهنگ خاتمی، «تک‌ درخت ها» اثر سعید ابراهیمی ‌فر و «گوشواره» ساخته وحید موسویان دیگر آثار اقتباسی از مرادی کرمانی است.

اما اقتباس از آثار مرادی کرمانی تنها محدود به فیلمسازانی که در حوزه فیلم کودک و نوجوان، فیلم می‌سازند نبوده است بلکه حتی کارگردانی مهم و صاحب سبک چون داریوش مهرجویی هم یکی از موفق‌ترین آثارش یعنی «مهمان مامان» را با استفاده از آثار این نویسنده ساخت. این فیلم در بیست و دومین جشنواره فیلم فجر در ۱۰ رشته نامزد شد و موفق به کسب سه سیمرغ بلورین از جمله سیمرغ بلورین بهترین فیلم شد.  
چنانکه می‌بینیم اعتباری که مرادی کرمانی برای سینمای ایران و برای کارگردانان سازنده آثارش کسب کرده است، کم مانند بوده است و اگر نهادهای سینمایی ایران در یکی از رویدادهای مهم و رسمی ‌پیش روی سینمای کشور، دین خود را به او ادا کنند؛ اعتبار این نویسنده معتبر برای کسب جایزه‌ای بزرگ برای ایران را افزایش خواهند داد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.