در روزهای شلوغی که همه در تکاپوی خریدهای عیدانه به سر می‌برند، هستند افرادی که با وجود هزاران مشغله فراوان، کودکان مناطق محروم را از یاد نبرده‌اند و تلاش می‌کنند به اندازه یک قدم کوچک هم که شده لبخند را بر لبان آنها جاری کنند.

کودکان خانه‌های کاه‌گِلی سیستان میزبان عیدانه مهرورزان

به گزارش گروه اجتماعی قدس آنلاین، اتفاق خوبی است، مهرورزی در زمستان؛ کودکانی هستند که پدر ندارند، مادر ندارند یا پدر و مادرانی که از شدت فقر از پس تهیه ساده‌ترین امکانات زندگی برای رفاه فرزندشان بر نمی‌آیند، خیلی‌ها هم هستند که در این روزهای سرد زمستان منتهی به بهار سرپناه ندارند.

خانواده‌هایی که خانه‌هایشان را چند تکه حصیر و چادر تشکیل داده در دل بیابان زندگی می‌کنند. کودکانی که در همین اتاقک‌های کوچک گلی درس می‌خوانند و شب‌ها در خواب رؤیاهای خلبان،  پزشک و مهندس شدن را مرور می‌کنند.

اینها اگر چه اکنون رؤیا است اما به حقیقت تبدیل خواهد شد؛ آن هم در آینده‌ای نه چندان دور! وقتی دستان پرمهری باشند که حمایتشان کنند، دستشان را بفشارند و سرود امید را در گوششان زمزمه کنند؛ حتما از دل همین خانه‌های کاه‌گلی و حصیری، دکتر و مهندس‌هایی بیرون می‌آیند که می‌توانند زندگی پر شور و شوقی را برای خودشان بسازند.

این روزهای شلوغی که همه در تکاپوی خریدهای عیدانه به سر می‌برند، هستند افرادی که با وجود هزاران مشغله کودکان مناطق محروم را از یاد نبرده‌اند و تلاش می‌کنند به اندازه یک قدم کوچک هم که شده لبخند را بر لبان آنها جاری کنند. 

گروهی از نیروهای بهداشت کشور به صورت جهادی برای رفع محرومیت و کمک به وضعیت بهداشت و تغذیه مناطق محروم دست به کار شدند تا شاید از این طریق بتوانند در این روزهای پایانی سال عیدی کوچکی را به دستان کودکان مناطق محروم برسانند.

گروه کوچکی از خیران تشکیل می‌شود، دست به دست هم می‌دهند تا چشمه کوچک مهربانی را در مناطق محروم جاری کنند؛ مبالغی قطره قطره جمع شد تا برای خرید لباس و لوازم تحریر برای کودکان سیستان صرف شود، همین لباس‌های نو عید دلخوشی همه‌مان در روزهای کودکی بود، دلخوشی کوچکی که بسیاری از بچه‌های مناطق سیستان از آن محرومند، اما خیران و نیروهای بهداشتی کشور در اقدامی خودجوش به تهیه بسته‌های غذایی، لوازم‌التحریر و لباس‌ برای این کودکان پرداختند تا در روزهای پایانی سال با همین عیدی‌های ساده بذر لبخند را بر لبان این کودکان بنشانند.

احمد مهری، عضو انجمن متخصصین بهداشت ایران و عضو این گروه جهادی در گفت‌وگو با خبرنگار سلامت خبرگزاری فارس در این خصوص اظهار داشت: تیم جهادی حاضر در منطقه، در شهریور ماه ۹۷ نسبت به شناسایی ۲۰۰ خانواده به شدت محروم منطقه حاشیه شهر زاهدان اقدام کرد که هیچ راه امرار معاشی نداشته یا سرپرست خانوار ندارند.

وی افزود: از ابتدای شهریورماه مشارکت خیرخواهانه را شروع کردیم و ماهیانه با کمک حداقل ۲۰۰۰ نفر در طرح خیریه به نام طرح خیریه «هرماه یک کار خیر» نسبت به پوشش دادن وضعیت تغذیه ای، بهداشتی و آموزشی مردم این منطقه اقدام شد.

مهری گفت: از ابتدای شهریور تا انتهای بهمن ماه حدود ۸۰۰ بسته غذایی شامل مرغ، برنج، حبوبات و سویا، ماکارونی، لوازم شوینده و بسته‌های بهداشتی در مناطق حاشیه‌ای شهر زاهدان توزیع شد.

عضو این گروه جهادی تصریح کرد: از ابتدای شهریورماه ۹۷ با هدف رفع محرومیت و کمک به بهداشت و تغذیه مناطق بشدت محروم شهرهای استان سیستان و بلوچستان جمع کثیری از نیروهای بهداشت کشور و جمعی از خیرین اقدام به طرح های متعدد کردند.

وی گفت: با توجه به شناسایی خانواده‌هایی هیچ راهی برای امرار معاش نداشتند و با هدف جلوگیری از سو تغدیه این هموطنان مبلغ ۶۰۰ میلیون ریال کمک نقدی در طی ۶ ماه برای خرید هزاران بسته غذایی در مناطق توزیع شد.

مهری افزود: نکته قابل تامل اینجاست که حقوق دریافتی این نیروهای بهداشت کفاف زندگی شان‌را نمی‌دهد اما برای محرومیت زدایی مشارکت می‌کنند و در آخرین مراحل توانستند در ماه بهمن برای حدود ۸۰ کودک و در اسفند ماه برای ۳۰۰ کودک به شدت نیازمند لباس نو عید بخرند تا در شروع عید نوروز، رویای کودکانه این نونهالان و کودکان فراهم‌ شود.

عضو انجمن متخصصین بهداشت ایران گفت: نکته قوت این طرح جمع آوری کمک ها با مبالغ حداقلی است و به طور متوسط ماهیانه حدود ۳۰۰۰ نفر در این طرح خیریه مشارکت می‌کنند.

مهری گفت: در این طرح اخیر ۱۲۶ مانتو، ۱۲۶ شلوار دخترانه، ۱۲۶ مقنعه دخترانه، ۲۵۲ جفت کفش، ۱۲۶ پیراهن‌پسرانه، ۱۲۶ شلوار پسرانه، و ۲۷۲جفت جوراب برای این کودکان تهیه شد همچنین در طی شش ماه قبل به ۱۰۰۰ خانواده بسته غذایی و بهداشتی و ۴۰۰ بسته لوازم‌التحریر تهیه شده است.

وی تصریح کرد: طرح خیریه متخصصین بهداشت ایران توانسته تا اسفند ۹۷ بالغ بر ۷۰۰ میلیون ریال برای کمک به محرومیت زدایی در مناطق حاشیه شهر زاهدان، زابل و خاش گام بردارد و قرار است بزودی از طرحهای اشتغال زایی و رفع محرومیت های مهم گام بردارد.

وی تصریح کرد: در دی ماه بدلیل برودت دما در برخی مناطق سیستان و بلوچستان و نداشتن وسایل گرمایشی در این خانواده ها، تعداد ۷۰ بخاری نفتی ایمن بین مردم توزیع شد ولی باز هم تغذیه و بهداشت این مردم مهم ترین مساله است که بدلیل نداشتن سرپرست خانوار مورد غفلت قرار گرفته اند.

وی افزود: از ابتدای دی ماه تا اسفندماه در روستاهای شهر زابل و همچنین خاش تعداد ۴۰۰ کودک توسط تیم جهادی مستقر شناسایی شدند که لباس مناسب تحصیل ندارند. برآن شدیم همزمان با فرارسیدن عید نوروز و تامین شادی کودکان ۳۵۰ کودک بشدت نیازمند حاشیه شهر زابل و خاش، تعداد ۸۰ بسته لباس نو مناسب در شهر خاش در بهمن ماه و تعداد ۲۷۰ بسته لباس نو بین کودکان روستاهای محروم زابل هدیه شود.

عضو انجمن متخصصین بهداشت تصریح کرد: قرار است در فروردین ماه هم برای امتداد طرح محرومیت زدایی بهداشتی و غذایی با کمک هزاران نیروی بهداشت کشور از اقصی نقاط ایران اقدام شود تا مقدمات اشتغال زایی، حمایت موسسات خیریه و ... را فراهم کنیم و کار زیربنایی جدی انجام شود.

منبع: فارس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.