یک پایگاه آمریکایی به نقل از دو نفر از مقامات این کشور نوشت که واشنگتن تحریم‌های بیشتری علیه ایران را در برنامه دارد.

المانیتور: آمریکا به دنبال تحریم‌های بیشتر علیه ایران است

به گزارش گروه بین الملل قدس آنلاین، پایگاه «المانیتور» در گزارشی نوشت که افرادی در دولت «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا در مورد تحریم‌های بیشتر علیه ایران هشدار داده‌اند.

در این گزارش آمده است، بازرگانان آمریکایی و دیگر افرادی که روابط بازرگانی با ایران دارند، احتمالا در نخستین سالگرد خروج آمریکا از توافق هسته‌ای با ایران شاهد این خواهند بود که  تحریم‌ها علیه این کشور تشدید خواهد شد.در جریان نشستی با عنوان «تحریم‌ها» در سنا، مقامات آمریکایی تاکید کرده‌اند که تحریم‌ها علیه ایران ماهیتی راهبردی دارند و به منظور اهدافی خاص اعمال شده‌اند.

این اهداف طبق گفته «دیوید پیمان» معاون وزیر امور خارجه برای مقابله با تهدید مالی و تحریم و «برایان هوک» مسئول میز ایران در وزارت خارجه آمریکا هنوز نیازمند تغییر ۱۸۰ درجه‌ای در راستای وضعیت منطقه‌ای و دفاعی ایران هستند. با این حال هوک گفت که فهرست ۱۲ خواسته‌ای که «مایک پامپئو» وزیر امور خارجه آمریکا پارسال مطرح کرد، واقعی نیست. چرا که ایران نشان داده است تا زمانی که واشنگتن به توافق هسته‌ای پایبند نیست، تمایلی ندارد که پای میز مذاکره باز گردد.

پیمان در این مورد گفت که چندین دور از تحریم که آمریکا از ماه می علیه بخش نفت و مالی اعمال کرده است، فقط آغاز کار هستند. وی گفت: «شرکت‌هایی که همچنان با ایران کار می‌کنند باید بدانند که قوانین ممکن است تغییر کند و احتمال دارد این تغییر خیلی سریع اتفاق بیافتد. فردا، هفته آینده یا ماه بعد شما ممکن است در کسب‌و کاری باشید که امروز قانونی است و در آینده اینچنین نخواهد بود.»

هوک هم گفت که تحریم‌هایی که هم‌اکنون علیه ایران اعمال شده‌اند در نوع خود بزرگترین تحریم‌ها هستند و شامل ۸۵۰ نفر و نهاد و تمام بخشهای اقتصاد ایران می‌شود. این مقام آمریکایی گفت: «تحریم‌های ما سرجای خود قرار دارند و تحریم‌های بیشتری در راه هستند.»

وی مدعی شد که حالا که گروه تروریستی داعش در عراق و سوریه شکست خورده است، ایران بدترین تهدید در غرب آسیاست  هوک همچین گفت که آمریکایی‌ها نمی‌خواهند که به مردم ایران آسیب برسانند. با این حال، شماری از حاضران در نشست مراتب نگرانی خود را در زمینه مبهم بودن اینکه چطور می‌توان به ایران غذا و دارو فروخت، ابراز کردند. فروش این اقلام لفظا شامل تحریم‌ها نمی‌شود.

یکی از کارشناسان در این مورد گفت: «از دید من این موضوع مشکل‌ساز است و به نظر می‌رسد که این مسئله‌ای است که آنها باید روی آن کار کنند.»

المانیتور در ادامه نوشت، اروپایی‌ها پس از اینکه نتوانستند، سازمان مالی را پیدا کنند تا  مسئولیت پرداخت‌هایی برای غذا و دارو به ایران را بپذیرد، نهادی موسوم به سازو کار ویژه پرداخت مالی به ایران (SPV) ایجاد کردند اما این ساز و کار هنوز راه اندازی نشده است و مشخص نیست که از لحاظ تحریم‌های آمریکا چه آینده‌ای دارد.

«بردلی اسمیت» معاون دفتر کنترل دارایی های خارجی وزارت خزانه داری ایالات متحده می‌گوید: «ما باید صبر کنیم و ببینیم.» با این حال پیمان می‌گوید: «من فکر نمی‌کنم که ما به آنهایی که از SPV استفاده می‌کنند، اهمیت بدهیم.»

در این گزارش آمده است که با وجود مشکلات فراوانی در روابط بازرگانی ایران و شرکای اروپایی‌اش به وجود آمده است، ایران اکنون به همسایگان خود روی آورده است. و در این زمینه به سفر اخیر «حسن روحانی» رئیس‌جمهور ایران به عراق اشاره شده است.

هوک وعده داد که تحریم های بیشتری علیه صادرات نفت ایران اعمال می‌شود اما آمریکایی‌ها باید این را بدانند که ونزوئلا که این کشور هم از صادرکنندگان مهم نفت است، تحت تحریم قرار گرفته است.

«الیزابت روزنبرگ» یکی از مقامات پیشین خزانه‌داری آمریکا که هم‌اکنون سرپرستی  برنامه اقتصاد، انرژی و امنیتی را در مرکز امنیتی جدید آمریکا بر عهده دارد در این مورد به المانیتور گفت که پیام دولت ترامپ به آنهایی که بر روی تحریم‌ها کار می‌کنند، بیشتر جنبه سیاسی دارد.

منبع: فارس

انتهای‌پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.