آمریکا توافق کرده در تلاشی برای تقویت بیشتر همکاری‌های امنیتی و هسته‌ای در پایان نهمین دور گفتگوهای امنیتی استراتژیک هند_آمریکا، ۶ نیروگاه برق هسته ای در هند بسازد .

آمریکا ۶ نیروگاه برق هسته‌ای در هند می‌سازد

به گزارش گروه اقتصادی قدس آنلاین، آمریکا همچنین حمایت خود را از عضویت زودهنگام هند در گروه ۴۸ عضوه تامین کنندگان هسته ای نشان داده است. ولی چین جلوی عضویت هند را در گروهی که به دنبال جلوگیری از گسترش سلاح های هسته ای هستند ، گرفته است .
در بیانیه مشترکی که در پایان گفتگوهای امنیتی استراتژیک هند_آمریکا منتشر شد، هر دو کشور توافق کردند همکاری‌های دوجانبه امنیتی و هسته‌ای را تقویت کنند که شامل تأسیس ۶ نیروگاه برق اتمی در هند می‌شود. هیچ جزئیات بیشتری منتشر نشده است .
علاوه بر تبادل نظر در مورد چالش‌های بسیار امنیتی و منع گسترش سلاح های هسته ای، دو کشور همچنین تعهد خود را به همکاری برای جلوگیری از منع سلاح های هسته ای و جلوگیری از دسترسی تروریست ها به آن نشان دادند.
در اوایل همین هفته، دور سوم گفتگوهای فضایی هند_آمریکا برگزار شد. هر دو طرف در مورد تهدیدات فضایی، اولویت های فضایی ملی و فرصت های همکاری های دوجانبه در زمینه های مختلف گفتگو کردند .
هند و آمریکا یک قرارداد تاریخی برای همکاری در بخش انرژی هسته‌ای غیرنظامی در اکتبر ۲۰۰۸ امضا کرده بودند که محرک روابط دو جانبه بود. گروه تامین کنندگان هسته ای پشتیبان این قرارداد بود که معافیتی خاص به هند داد تا بتواند قراردادهای همکاری با چندین کشور را امضا کند .
پس از دریافت معافیت، هند تا حالا توانسته قراردادهای همکاری هسته‌ای غیرنظامی با آمریکا، فرانسه، روسیه، کانادا، آرژانتین، استرالیا، سریلانکا، انگلستان، ژاپن، ویتنام، بنگلادش، قزاقستان و کره جنوبی امضا کند .
با نهایی شدن این قرارداد با آمریکا و عملیاتی شدن آن، برنامه برق هسته ای ۱۵۰ میلیارد دلاری هند تقویت می‌شود. آمریکا مکانی را در گجرات برای ساخت یک نیروگاه برق با ظرفیت ۲۵۰۰ مگاوات و امکان گسترش در آینده تخصیص داده است .

منبع: تسنیم

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.