همدان - اکبر کاوسی‌امید با تأکید بر اینکه تعامل و تعاون مدیریت شهری با دستگاه تعلیم و تربیت از اهمیت بالایی برخوردار است، گفت: مدیریت شهری باید در این زمینه گام‌هایی اساسی بردارد و شهرداری به عنوان نخستین دستگاه خدمت‌رسان در این راستا باید بیش از گذشته پیش برود و به عنوان شهر الگو مطرح شود.

لزوم تعامل و تعاون مدیریت شهری با دستگاه تعلیم و تربیت

به گزارش قدس آنلاین به نقل از روابط عمومی شورای اسلامی شهر همدان، اکبر کاوسی‌امید رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و مالی شورای شهر همدان، در کمیسیون برنامه، بودجه و مالی شورا، با محوریت بررسی و رفع دغدغه‌های مراکز آموزشی و غیرانتفاعی آموزش‌وپرورش در حوزه مدیریت شهری، اظهار کرد: در مراکز آموزشی هدف بلندمدت در حوزه مدیریت شهری وجود دارد که در هر مدرسه، یک شهردار داشته باشیم تا شاید شهردار آینده همدان (حدود ۱۰ تا ۱۵ سال آینده) از بین این افراد، انتخاب شود، زیرا اعتقاد بر این است، شخصی که مدرسه را مدیریت می‌کند می‌تواند شهر را هم مدیریت کند.

کاوسی‌امید یادآور شد: آموزش و پرورش اولویت اصلی کشورهای توسعه یافته در مدیریت کلان و مباحث امور شهری محسوب میشود.

آموزش شهروندی؛ هدف مشترک مدیریت شهری و آموزش‌وپرورش

به گفته وی، مدیریت شهری و آموزش و پرورش هم‌راستای یکدیگر دارای چندین اهداف مشترک هستند؛ اما آموزش شهروندی یکی از اهداف اصلی و مشترک این دو مجموعه در جامعه است.

رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و مالی شورای شهر همدان ادامه داد: چالش اصلی مدیریت شهری، آموزش شهروندان است و رسالت آموزش و پرورش نیز تعلیم و تربیت جامعه در راستای سبک زندگی ایرانی اسلامی است.

کاوسی‌امید با تأکید بر رعایت الزامات برنامه‌ریزی صحیح و حرکت در آن سمت‌وسو، معتقد است: آموزش پرورش عنصر کلیدی است که تمامی دستگاه‌های اجرایی و ارگان خصوصی و... به آن مدیون هستند و همه نیروهای انسانی مراکز مختلف خروجی آموزش و پرورش محسوب می‌شوند.

وی با تأکید بر اینکه جایگاه آموزش و پرورش در بیانات مقام معظم رهبری نیز بی بدیل است که به هیچ عنوان نمیتواند جایگزینی داشته باشد، افزود: مدیرکل آموزش و پرورش و مجموعه آموزش و پرورش در رأس مدیریتی استان‌ها محسوب میشوند که باید به صورت ویژه دیده شوند.

رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و مالی شورای شهر همدان با اشاره به برخی از خدمات ارائه شده مدیریت شهری در حوزه آموزش و پرورش، پیشنهاد داد: فرمول بهای خدمات مدارس غیرانتفاعی در دفترچه تعرفه عوارض سال ۹۸ شهرداری همدان همانند شرایط مدارس دولتی با ضریب پایین‌تری (نیم پی. اس) محاسبه شود.

 کاوسی‌امید خطاب به مسئولان آموزش و پرورش در خواست کرد: مشکلات آموزش و پرورش در حوزه مدیریت شهری احصاء و جمع‌بندی و در قالب یک نامه به شورای شهر همدان ارائه شود.

جانمایی مدارس غیرانتفاعی مناسب نیست

حسین قراباغی رئیس کمیسیون اقتصاد، سرمایه گذاری و گردشگری شورای شهر همدان در ادامه با بیان اینکه حمایت خود را مجموعه اثرگذار آموزش و پرورش اعلام میکنم، گفت: بر اساس قانون اساسی هر ایرانی حق آموزش رایگان را دارد که آموزش و پرورش در این موضوع میبایست نقش خود را پررنگ‌تر ارائه کند.

قراباغی با بیان اینکه شهرداری در مقابل ارائه خدمات در شهر بهای ناچیزی دریافت میکند که بر مبنای قانون، واقعی نیست و بیش از دریافتی‌های موجود است، بیان کرد: به طور مثال شهرداری همدان تنها  ۴۰ میلیارد تومان در حوزه رفت و روب شهر هزینه می کند، در حالی که تنها ۳ میلیارد تومان بهای خدمات در این شهر دریافت می‌شود.

وی یادآور شد: دریافت بهای خدمات از آموزشگاه‌های غیرانتفاعی صرفاً نقش بازدارنده دارد؛ زیرا جانمایی‌های مناسب صورت نگرفته است.

هزینه در مدارس، سرمایه گذاری است

محمد بداغی معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی آموزش و پرورش استان همدان نیز گفت: نگاه شورای پنجم به توسعه شهر است و باید گفت که توسعه به طور قطع با افکار توسعه یافته انسان‌ها شکل خواهد گرفت.

بداغی با تأکید بر اینکه هزینه در مدارس سرمایه گذاری فارغ از شعار محسوب می‌شود، ادامه داد: یکی از خواسته های اساسی ما احداث مدارس ایمن و پویا با رویکرد تعمیر و تجهیز مدارس روزآمد است.

وی افزود: حضور دانش آموزان در آموزشگاه‌های ایمن و استاندارد در این شهر، فرهنگسازی در حوزه فضای سبز، تأمین و کاشت درخت در فضای مدارس از سوی شهرداری، زیباسازی شهر و ... از دیگر دغدغه های آموز شو پرورش در حوزه مدیریت شهری است.

بداغی با تأکید بر اینکه رسالت آموزش‌وپرورش کمک به پیشرفت کشور است، آمادگی تعامل این مجموعه آموزشی را با مدیریت شهری اعلام کرد.

پروین قربانیان رئیس اداره آموزش و پرورش استثنایی استان همدان نیز گفت: تعدادی از دانش آموزان با نیاز ویژه در مدارس استثنایی مشغول به تحصیل هستند که در قانون و شرع تأکید شده است تا استفاده از سامانه حمل و نقل عمومی برای این افراد به صورت نیم بها و یا رایگان در نظر گرفته شود که درخواست ایاب‌وذهاب این افراد، رایگان شود.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.