رئیس فدراسیون جهانی فوتبال به تهدید چند باشگاه مطرح اروپایی برای تحریم نسخه جدید جام جهانی باشگاه‌ها واکنش خونسردانه‌ای نشان داد.

واکنش اینفانتینو به تحریم جام جهانی باشگاه‌ها و ۴۸ تیمی شدن جام جهانی

به گزارش گروه اقتصادی قدس آنلاین، به دنبال اعلام فیفا مبنی بر تغییر شیوه برگزاری رقابت‌های جام جهانی باشگاه و افزایش تعداد تیم‌های حاضر در آن به ۲۴ تیم، برخی از باشگاه‌های مطرح اروپایی نسبت به این تغییر وکنش منفی نشان داده‌اند.

طبق اعلام اتحادیه فوتبال اروپا (یوفا) تعدادی از اعضای شورای فیفا به اتفاق علیه این موضوع اعتراض خود را اعلام کرده‌اند.

اتحادیه باشگاه‌های اروپا (ECA) به عنوان نهاد حامی حقوق تیم‌های فوتبال اروپا، بیانیه‌ای منتشر کرده بود که در آن آمده بود تیم‌های عضو این اتحادیه در جام جهانی باشگاه‌های جدید که قرار است از سال ۲۰۲۱ به صورت آزمایشی برگزار شود، شرکت نمی‌کنند و در مورد شرکت در این رقابت‌ها پس از سال ۲۰۲۴ (پایان مدت آزمایشی طرح افزایش تعداد تیم‌های جام جهانی باشگاه‌ها) هم باید ارزیابی‌های لازم صورت بگیرد.

یوفا نیز در بیانیه‌ای که برای خبرگزاری آسوشیتدپرس ارسال شده است، آورده: یوفا با دیدگاه اتحادیه باشگاه‌های اروپا در این مورد که تقویم بازی‌های بین‌المللی سال ۲۰۲۱ گزینه‌هایی واقع‌بینانه برای برگزاری جام جهانی باشگاه‌ها به صورت ۲۴ تیمی را فراهم نمی‌آورد، موافق است. این رقابت‌ها نباید در مقطع زمانی برگزار شود که بازیکنان سزاوار فرصت استراحتی که حق‌شان است برگزار شود. یوفا از دیدگاه سهامدارانش در خصوص تغییر شیوه برگزاری جام جهانی باشگاه‌ها حمایت می‌کند و وظیفه خود می‌داند که از سلامت بازیکنان حفاظت کند.

با تمام این‌ها جانی اینفانتینو، رئیس فیفا چندان نگران تحریم شدن جام جهانی باشگاه‌ها نیست. او گفت: ما امیدوارم که تمام تیم‌های بزرگ در این رقابت‌ها شرکت کنند. در این خصوص بحث‌هایی مثبت و سازنده صورت گرفته است و این روند ادامه خواهد داشت. ما به مذاکره در این باره ادامه می‌دهیم اما امروز مسئولیت‌مان این است که تصمیمی اتخاذ کنیم و باید با مسائل سازمانی مرتبط با این موضوع دست و پنجه نرم کنیم.

۴۸ تیمی شدن جام جهانی ۲۰۲۲، طرحی قابل اجرا

یکی دیگر از مباحثی که اینفانتینو و همکارانش در فیفا به آن پرداخته‌اند، ۴۸ تیمی شدن جام جهانی ۲۰۲۲ قطر است. گویا فیفا قصد دارد به قطر فشار بیاورد که به ۴۸ تیمی شدن جام جهانی رضایت دهد و به همین منظور طرحی برای بر برگزاری تعدادی از بازی‌های آن رقابت‌ها در حداقل دو تا چهار استادیوم دیگر در یک کشور همجوار با قطر برگزار شود. کشورهای مورد مطالعه برای شراکت در برگزاری جام جهانی ۲۰۲۲ نیز شامل امارات، بحرین، کویت، عمان و عربستان بوده‌اند اما در صورت تصویب این طرح، این قطری‌ها خواهند بود که شریک خود را انتخاب خواهند کرد.

اینفانتینو درخصوص احتمال ۴۸ تیمی شدن جام جهانی ۲۰۲۲ گفت: من فکر می‌کنم که ما در فیفا، وظیفه داریم این موضوع را بررسی کنیم. ۴۸ تیمی شدن جام جهانی امکان‌پذیر است.  ما با همه اتحادیه‌ها و فدراسیون‌های‌مان مشورت کرده‌ایم و ۹۰ درصد آنها موافق افزایش هستند با این حال همه چیز به این آسانی هم نیست. ما نمی‌توانیم یک تصمیم ساده بگیریم. باید همه چیز را بسیار محتاطانه بررسی کنیم به همین دلیل داریم مسائل را با دقت در کنار قطری‌ها بررسی کنیم تا ببینیم چه پیشنهادهایی می‌توانیم ارائه کنیم. چیزی که مشخص است، این است که اگر قرار به ۴۸ تیمی شدن جام جهانی باشد، در مورد آن در ماه ژوئن تصمیم می‌گیریم، آن وقت تعدادی از بازی‌ها باید در بعضی کشورهای همسایه قطر برگزار شود.

طرح پیشنهادی فیفا برای برگزاری تعدادی از بازی‌های جام جهانی در کشورهای همسایه قطر، با توجه به شرایط ژئوپولیتیک موجود در منطقه خلیج فارس و نبود روابط دیپلماتیک میان قطری و دو همسایه عربی‌اش، عربستان و امارات، با چالش‌هایی روبه‌رو است.

اینفانتینو در این خصوص هم اظهار داشت: ما شرایط منطقه خلیج فارس را می‌دانیم اما خوش‌شانس هستیم که از منظر فوتبال به این قضیه نگاه می‌شود. در فوتبال تنها چیزی که اهمیت دارد فوتبال است. من از واکنش قطر بسیار راضی هستیم. این اولین باری بود که ایده ۴۸ تیمی شدن جام جهانی با آنها مطرح شد و واکنش‌شان مثبت بود. اگر چنین اتفاقی رخ دهد عالی می‌شود. اگر نشود باز هم عالی خواهد بود. حداقل ما حسرت اینکه چرا شرایط را برای ۴۸ تیمی کردن جام جهانی بررسی نکردیم را نمی‌خوریم. این پیشنهاد در ماه ژوئن به شورای فیفا ارائه و در کنگره فیفا مورد بررسی قرار می‌گیرد.

منبع: تسنیم

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.