سفر ۳ روزه ریاست جمهوری اسلامی ایران به عراق روابط ‌تهران و ‌بغداد را که استراتژیک بود برای تمام فصول پایدار کرده و دستاوردهای آن منجر به عصبانیت غرب شد.

پایه‌ریزی تحولات آینده با دست برتر محور مقاومت

به گزارش قدس آنلاین، دوشنبه بیستمین روز از آخرین ماه سال ۹۷، حسن روحانی رئیس جمهور به دعوت رسمی رئیس جمهور و نخست وزیر عراق، در صدر یک هیأت عالی‌رتبه سیاسی و اقتصادی وارد بغداد شد.  هر چند این سفر پس از تاخیر قریب به پنج ساله، صورت گرفت اما از آن نتایج خوبی در تمامی ابعاد بدست آمد.

او در این سفر دستاوردهای خوبی را بدست آورد که می‌توان به برداشته شدن هزینه صدورروادید برای دو کشور اشاره کرد که یک اتفاق شیرین برای مردم کشورمان علی‌الخصوص زائران عتبات عالیات و اربعین محسوب می‌شود. گام بعدی اما یادداشت تفاهم همکاری میان وزارت صنعت، معدن و تجارت ایران و وزارت تجارت عراق، یادداشت تفاهم احداث پروژه راه آهن بصره - شلمچه، یادداشت تفاهم تسهیل روادید برای سرمایه‌گذاران، تجار و بازرگانان، یادداشت تفاهم همکاری مشترک در زمینه‌های مرتبط با سلامت و تفاهمنامه همکاری مشترک میان وزارت نفت جمهوری اسلامی ایران و وزارت نفت جمهوری عراق اشاره کرد.

نمایندگان مجلس و کارشناسان مسائل منطقه از اهداف و دستاوردهای این سفر گفتند که در ذیل آمده است:

فلاحت‌پیشه: استقبال اقوام مختلف عراق از روحانی

حشمت‌الله فلاحت‌پیشه نماینده مردم اسلام‌آباد غرب و رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت: این سفر، سفر مهمی است که بنده معتقد بودم زودتر از اینها باید صورت می‌گرفت.

وی افزود: به هر حال کشورها براساس میزان استعداد روابط با کشورهای دیگر است که آمد و شدهای سیاسی‌شان را شکل می‌دهد.  

وی ادامه داد: در طول یک سال اخیر بیشترین گسترش مناسبات اقتصادی را ما با عراق داشتیم، این در حالی است که پس از فاجعه داعش، بسیاری از زیرساخت‌های مناسباتی بین دو کشور از بین رفت و اکنون عراق در حال بازسازی است.  

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس بر همین اساس اضافه کرد: جالب است بسیاری از کشورهایی که حامی داعش بودند و دست‌شان به خون ملت عراق آلوده است، اکنون در زمینه اقتصادی فعالیت‌های گسترده‌ای را در عراق آغاز کرده‌اند، اما جای ایران واقعا خالی است.  

وی با اشاره به سفر یک ماه پیش خود به عراق، عنوان کرد: طی این سفر در بغداد دیدیم که جای کالای ایرانی واقعا خالی است، لذا ضمن اینکه دو کشور هنوز در گیر و دار مسائلی مانند بازگشایی مرزها و دیگر موارد هستند (مرزهایی مانند مرز خسروی، شیلات و چنگوله و ... هرکدام به تنهایی برای اینکه یک اثر اساسی در رونق اقتصادی کشور داشته باشند، جایگاه ویژه‌ای دارند) در سطح ریاست جمهوری می‌توان بر سر این توافقات به این شرایط بکر رسید که این سفر در این قالب شکل گرفت.

فلاحت‌پیشه ضمن ارزیابی خود از سفر روحانی به کشور عراق عنوان کرد:‌ آقای روحانی با یک دستورالعمل و برنامه کاری گسترده‌ای این سفر را انجام داد و دیدیم که حضرت آیت‌الله سیستانی که معمولا ملاقات‌های سیاسی با سیاسیون در سال‌های اخیر نداشتند، اما به صورت نادر با رئیس جمهور کشورمان ملاقات داشتند، البته این ملاقات در سطح سران و همه گروه‌های سیاسی هم به خوبی با عراقی‌ها شکل گرفت.

وی با اشاره به استقبال عراقی‌های شیعه و سنی از رئیس‌جمهور کشورمان عنوان کرد:‌ ما دیدیم که عراقی‌های سنی، شیعه، کرد و عرب همگی استقبال بسیار خوبی از رئیس‌جمهور ما داشتند که این بسیار مهم بود.  

وی ادامه داد: بنده معتقدم با مجموع این شرایط، ‌ آقای روحانی باید یک کارگروه ویژه پیگیری مصوبات سفر عراق را تشکیل دهد، چرا که ما در شرایط کنونی ۱۲ میلیارد دلار مناسبات با عراق داریم، در صورتی که کشور عراق به سختی یکصد میلیون دلار از عراق واردات به ایران دارد.

وی در ادامه مطلب فوق افزود:‌این مناسبات پایدار نمی‌ماند در شرایطی که در حال حاضر ما می‌بینیم مجموع صادرات غیرنفتی ما به ۲۸ کشور عضو اتحادیه اروپایی به سختی به یک‌پنجم مبادلات ما به عراق می‌رسد. ما می‌بینیم بسیاری از افراد در کشور بیشترین تمرکز را در محاسبات با اروپا گذاشتند و امیدهای نه چندان واقعی را در این محاسبات شکل می‌دهند، در صورتی که امید واقعی به مناسبات ایران در مرزها شکل می‌گیرد و من معتقدم آقای روحانی باید بلافاصله به سفر عراق خود سفر به افغانستان را هم درنظر داشته باشد.  

وی افزود:‌ اکنون صادرات و مناسبات واقعی ما به افغانستان حدود ۵ میلیارد دلار است و به دلایلی -که بنده نمی‌توانم بگویم- این سطح را پایین‌تر یعنی حدود ۳ میلیارد اعلام می‌کنند، همین صادرات افغانستان تقریبا دو برابر ۲۸ کشور اروپایی است، بنابراین بنده معتقدم ما باید از سفرهای آقای روحانی و ظریف به حوزه ۱۵ کشور هم‌مرز و ۲۵ کشور همجوار استقبال کنیم و البته از مناسبات خاص با کشورهایی مانند روسیه، چین و مشابه این کشورها نیز اگر گسترش پیدا کند، آنگاه سازوکارهایی مانند اینستکس و... اثر می‌پذیرد.

وی با اشاره به اینکه یک اشتباه محاسباتی در میان دیپلمات های ما وجود دارد، گفت: دیپلمات‌های ما فکر می‌کنند که دنیا منتظر راهکار اروپا است، در حالی که اروپا منتظر شرایطی است که در دنیا شکل می‌گیرد،  از جمله شرایطی که ما اکنون با عراق شکل دادیم و این نشان می‌دهد که ما پیوندهای خاصی را داریم که با هیچ تحریمی گسسته نمی‌شود.

وی در بخش دیگری از سخنانش یادآور شد: در مجموع سفر به عراق در روزهای پایانی سال نشان داد که جمهوری اسلامی ایران با صلابت و عزم جدی وارد سال ۹۸ می‌شود و ما باید تحریم‌ها را تبدیل به فرصت کنیم.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با یادآوری این نکته که بی‌توجهی به همسایگان به ضرر کشور تمام شده است، ‌ گفت:  اکنون این توجه وجود دارد، ضمن اینکه بی‌توجهی به اقتصاد و وضعیت داخلی هم به ضرر کشور تمام شده است.

فلاحت‌پیشه بیان کرد: ما از تحریم استقبال نمی‌کنیم، اما مجموعه گزارش‌هایی که در کمیته امنیت اقتصادی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گرفتیم نشان می‌دهد بسیاری از تولیدی‌های کوچک و بزرگ ما به دلیل اینکه واردات و قاچاق کالا به کشور صورت نمی‌گیرد، آ-ن هم به دلیل گرانی‌ها- اکنون فعال شده‌اند و چند شیفته کار می‌کنند، این از مواردی است که باعث می‌شود در کنار همکاری‌های دوجانبه، گشایش مرزها و این قبیل موارد می‌توانیم تحریم را به فرصت تبدیل کنیم.  

ظهره وند:ملت ایران و عراق به سمت شکل‌دهی امنیت پایدار منطقه ای می روند

ابوالفضل ظهره‌وند کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: این سفر پیام خیلی مهمی را به آمریکایی‌ها و دشمنان انقلاب دارد که دو ملت ایران و عراق مسیر راهبردی و همکاری‌های جدی را بیرون از اراده بیگانه در پیش دارند و آن بحث که پیرامون نفوذ منطقه‌ای ایران مطرح بود، امروز در صحنه میدانی به چشم می‌خورد.

وی افزود: امروز دو ملت با ایستادن روی مشترکات هویتی خود به سمت این می‌روند که روابط و امنیت پایدار منطقه‌ای را شکل داده و نقش مشترک منطقه‌ای ایفا کنند.

ظهره‌وند با تأکید براینکه قطعاً مناسبات بین ایران و عراق به دو کشور ختم نمی‌شود، خاطرنشان کرد: تأثیرات پیرامونی عمیق‌تری را از این سفر شاهد خواهیم بود که روی کشورهای سوریه و لبنان و ترتیبات امنیتی در منطقه و ثبات‌سازی در آن اثرگذار خواهد بود.

این کارشناس مسائل بین‌الملل ادامه داد: این منطقه، منطقه‌ای نیست که تحت عنوانسایکس-پیکو و اراده انگلیس و غربی‌ها برای سرنوشتش نقشه بریزند و برنامه تنظیم کنند، بلکه ملت‌های منطقه بر سرنوشت خود حاکم می‌شوند و مترصد اعمال این حاکمیت هستند.

وی در پاسخ به سؤالی پیرامون تغییر نگاه دولت از غرب به کشورهای پیرامونی ایران خاطرنشان کرد:‌ آقای روحانی هرچند دیر حرکت کرده ولی حرکت کرده است. ما پنج سال زمان را برای هیچ و برای اینکه مشکلات‌مان را با کمک غربی‌ها و برجام حل و فصل کنیم از دست دادیم؛ اما امروز حرکتی در راستای الزامات ژئوپولتیکی برداشته می‌شود.

ظهره‌وند تأکید کرد: اگر قرار باشد این سفر در چارچوبی که انتظار می‌رود به سرانجام برسد باید دولت رویکرد خود را عوض کند. آنچه بین ایران و عراق اتفاق افتاده بیرون از اراده دولت‌ها بوده است و الزامات ژئوپولتیکی و تهدیدهای فرصت‌های مشترک بود که باعث ظهور و بروز این پتانسیل شد.

این کارشناس مسائل بین‌الملل با بیان اینکه باید شرایط به وجود آمده را محصول خون مدافعان حرم بدانیم، ‌تصریح کرد: آقای روحانی مسئولیتی در قبال استفاده از این پتانسیل در راستای منافع ملی دو کشور و مصالح اسلام دارد و نیازمند تغییر رویکرد دولت است تا به سمت تفکر ولایی حرکت کنند و ببینند الزامات این پارادایم چیست.

حجت الاسلام رستمی: سفر مهم رئیس‌جمهور به عراق و خط بطلانی بر باور غلط

حجت الاسلام رستمی رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها گفت: سفر رئیس جمهور و هیئت همراه به عراق اتفاق مهمی است، اهمیت این سفر در شرایط تحریمی چندین برابر هم می شود، اخباری که از توافق های حاصل شده هم به گوش می رسد نشان می دهد اتفاقات مهمی در حوزه عبور از تحریم قرار است در آینده نزدیک رقم بخورد، رجوع دولت به همکاری با همسایه ها به جای جستجو منافع ملی و اقتصادی در غرب و امید واهی به اروپا هم اتفاق مهم دیگر این سفر است که هر چند دیر ولی بالاخره در حال وقوع است.

اما خروجی مهم تر این سفر کشیدن خط بطلانی بر یک باور غلط است، سالهاست دستگاه های تبلیغاتی و بوق های رسانه ای دنیا و عده ای کج فهم در داخل اینگونه القا می کنند که اقتصاد ایران گروگان دیپلماسی منطقه ای و نگاه ویژه انقلاب به محور مقاومت است، برای رد این ادعا کافی است به خروجی این سفر و البته سخنان رئیس جمهور عراق در دیدار با دکتر روحانی دقت کنید، تقدیر ویژه مسئولان عراقی از کمک ایران به مردم عراق در دفع خطر تروریسم داعش نشان می دهد استراتژی حضور فعال ایران در منطقه چگونه توانسته علاوه بر تامین امنیت درب های بسته اقتصادی را هم مفتوح کند.

بهشتی‌پور: سرمایه‌گذاری‌های ایران در عراق، هیچگاه کمک بلاعوض نبوده است

حسن بهشتی‌پور پژوهشگر ارشد و تحلیل‌گر مسائل سیاسی و بین‌المللی گفت: ابتداً باید بگویم که مقایسه‌ای که این روزها درباره سفر آقای روحانی با سفر آقای دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا به عراق می‌شود اشتباه است.

وی در توضیح اظهار داشت: سطح مناسباتی که دو کشور همسایه با هم برقرار می‌کنند اصلاً قابل مقایسه با رابطه‌ای که آمریکای اشغالگر از آن سر دنیا با عراق برقرار می‌کند نیست؛ مردم ما خود، رسانه‌ها را دنبال می‌کنند و می‌بینند و می‌شنوند که رئیس جمهور آمریکا می‌گوید ما ۷ تریلیون دلار در عراق هزینه کردیم ولی نتیجه موردنظر را نگرفتیم و یا اینکه از ترس می‌گوید که چراغ‌های هواپیمایش را خاموش کنند، از این رو اساساً این مقایسهمع‌الفارق است، چرا که دو کشور مسلمان تعلقات زیادی به هم دارند.

بهشتی‌پور در ادامه خاطرنشان کرد: باور غلطی در ذهن برخی از اقشار مردم ایران وجود دارد که می‌پندارند سرمایه‌گذاری‌های ایران در عراق به عنوان کمک بلاعوض به این کشور صورت می‌گیرد در حالی که باید تشریح شود که اینها همه سرمایه‌گذاری است که سود مالی آن به کشور ما بازمی‌گردد.

این تحلیل‌گر مسائل سیاسی و بین‌المللی گفت: اگر خودروهای ما در عراق زیر پای مردم این کشور است یعنی ما در بازار خودروی این کشور حضور فعال داریم نه اینکه به این کشور کمک خودرویی کرده باشیم؛ آیا امروز که مثلاً خودروهای کره‌ای زیر پای مردم ما است، کره جنوبی به ما کمک بلاعوض کرده است؟ یا اینکه در ایران سرمایه‌گذاری کرده و سود آن را می‌برد؟

وی تصریح کرد: سرمایه‌گذاری‌های ایران در عراق به سود مردم هر دو کشور است و اگر منافع بخواهد یک طرفه باشد هرگز مناسبات، پایدار نمی‌ماند همان‌گونه که مناسبات ما با آمریکایی‌ها، انگلیسی‌ها و بعضی کشورهای اروپایی پایدار نمی‌ماند چرا که آنها طالب منافع یک‌طرفه در رابطه با ایران هستند.

بهشتی‌پور در ادامه گفت: وقتی منافع کشورهای همسایه به یکدیگر گره می‌خورد ضریب تهدیدها علیه آنها کمتر می‌شود، چرا که تهدید، ناگزیر وجود دارد، ولی هر چه همکاری‌ها افزایش یابد این تهدیدها تبدیل به امنیت مضاعف می‌شود.

وی اظهار داشت: اگر ایران با ترکیه، عراق و یا دیگر کشورها همکاری داشته و در آن سرمایه‌گذاری می‌کند به این معنی نیست که کمک‌های ضروری به مردم زلزله‌زده کشور خودمان را قطع کرده و به دیگر کشورها کمک می‌کند بلکه در حال سرمایه‌گذاری در همسایگان است تا سود آن به کشور بازگردد و امنیت کشورمان افزایش یابد.

این پژوهشگر ارشد و تحلیل‌گر مسائل سیاسی و بین‌المللی عنوان کرد: دستاورد بزرگ سفر آقای روحانی به عراق امضای اسنادی است که بر قرارداد ۱۹۷۵ الجزایر تأکید می‌کند و لایروبی اروندرود را در دستور قرار می‌دهد؛ به علاوه این توافق دو کشور را وارد صلح پایدار می‌کند چرا که تهران و بغداد از بعد از نهایی شدن مذاکرات مربوط به قطعنامه ۵۹۸ هنوز به حالت آتش‌بس به سر می‌برد.

وی تأکید کرد: خط مرزی آبی بر اساس قوانین بین‌المللی در اروندرود را از دیگر دستاوردهای مهم سفر رئیس جمهور به عراق است.

بهشتی‌پور گفت: جمهوری اسلامی ایران بلافاصله پس از تهاجم گروهک تروریستی داعش به عراق به حمایت از این کشور برخاست و امروز نیز دولت و ملت عراق جوانمردانه، به کشور ما که در محاصره و تحریم قرار گرفته است کمک می‌کنند.

این پژوهشگر ارشد و تحلیل‌گر مسائل سیاسی و بین‌المللی در پایان اظهار داشت: به علت آنکه کشور عراق از سوی آمریکا تحت فشار است برخی جزئیات توافق‌های اقتصادی تهران و بغداد طی سفر رئیس جمهور کشورمان قابلیت رسانه‌ای شدن ندارد چرا که به صلاح مردم عراق نیست.

نوریان: سفر «روحانی» به بغداد پایه‌ریزی تحولات آینده با دست برتر محور مقاومت است

اردشیر نوریان عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس گفت: این سفر در دوران بسیار مهمی صورت گرفته است چرا که این سفر، اولین سفر حسن روحانی در دوران ریاست جمهوری‌اش به عراق بوده است.  

وی افزود: عراق در طول سال‌های  اخیر دوران پرفراز و نشیب زیادی در روابط با ایران داشته است این در حالی است که روابط ایران و عراق در دوران صدام با وجود حمله این کشور به ایران بسیار بد بوده است البته این جنگ با حمایت کشورهای غربی از صدام علیه انقلاب اسلامی صورت گرفته بود.

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس، تصریح کرد: صدام و آمریکایی‌ها به دنبال آن بودند که بعد از پیروزی انقلاب اسلامی با راه‌انداختن جنگ تحمیلی علیه ایران، کشورمان را تضعیف کنند؛ ضمن اینکه چند جنگ منطقه‌ای پس از سقوط صدام، این کشور و منطقه را تحت تاثیر قرار داد. با تشکیل دولت شیعی در عراق و پس از آن ظهور و بروز جریان سلفی تکفیری داعش و تصرف بخش اعظم سرزمین عراق توسط این گروهک تروریستی، جمهوری اسلامی در کنار نیروهای نظامی عراقی توانستند شکست داعش را رقم بزنند.  

نماینده مردم شهرکرد در مجلس اظهار داشت: پس از پیروزی‌های مختلف صورت گرفته علیه داعش که با همکاری ایران و عراق صورت گرفت فصل نوینی از روابط تهران و بغداد شکل گرفته و سفر مقام عالی ریاست جمهوری اسلامی ایران به عراق  این سفر را از اهمیت والاتری برخوردار کرده است.  

نوریان گفت:‌در این سفر توافقات مختلف اقتصادی، سیاسی و اسناد متعدد همکاری به امضا رسید اما صرف‌نظر از این موضوع باید بگویم که این سفر در فصل و زمانی انجام می‌شود که جریان مقاومت در منطقه دست برتر داشته و با شکست داعش و  گروهک‌های سلفی معادلات منطقه به نفع محور مقاومت بوده و به شکلی رقم خورده است که توانایی جریان‌های انقلابی و همسو با جمهوری اسلامی ایران در منطقه در یک نقطه تکوینی قرار دارد.  

وی گفت: سفر حسن روحانی به عراق در مقطعی صورت گرفته است که معادلات قدرت منطقه‌ای در حال تثبیت و  نهادینه شدن است و از این جهت سفر وی به عراق بر اهمیت سفر یک مقام عالی‌رتبه افزوده است لذا می‌توانیم به صراحت بگوییم که این سفر در این مقطع تاریخی و با توجه به فراز و نشیب‌های متعدد نشان دهنده آن است که جمهوری اسلامی ایران در سیاست‌های منطقه‌ای به نقش اول تبدیل شده است.  

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس افزود: هیچ معادله‌ای در تنظیم روابط کشورها و بازیگران متعدد منطقه‌ای وفرامنطقه‌ای نمی‌تواند شکل بگیرد مگر  اینکه نقش ا ساسی جمهوری اسلامی در آن دیده شود.  

نوریان اظهار داشت: سابقه تاریخی ایران و عراق و هنگام سفر حسن روحانی به این کشور نشان دهنده آن است که هیچ قدرت، ‌ اتفاق و رویدادی در منطقه نمی‌تواند پیوندهای بین ایران و عراق را جدا کند و این موضوع علی‌رغم آن است که امریکایی‌ها و قدرت‌های فرامنطقه‌ای تمام تلاش‌های خود را برای قطع روابط بین تهران و بغداد انجام دادند.  

وی تصریح کرد: در رقابت‌های منطقه‌ای که بین جمهوری اسلامی و بازیگران اصلی عرب در منطقه مانند عربستان سعودی، ‌ امارات و متحدین آنها در جریان است سفر حسن روحانی به عراق نشان داد که برتری در منطقه از آن جمهوری اسلامی ایران است و حضور قدرتمندانه هیات ایرانی در عراق موید این دست برتر است.  

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس خاطرنشان کرد: سفر حسن روحانی به بغداد پایه‌ریزی تحولات آینده منطقه‌ای است چرا که ما در یک منطقه بسیار حساس و با بازیگران ویژه‌ای روبرو هستیم که ایران و عراق دو ستون این معادلات منطقه‌ای هستند که این موضوعات از اهمیت سفر ریاست جمهوری اسلامی ایران به عراق و تاثیر این سفر در روابط دوجانبه و چند جانبه در منطقه است.

شاکری: توسعه روابط با همسایگان باعث می‌شود در چرخه برجام‌های ۲ و ۳ و ۴ قرار نگیریم

مجتبی شاکری، دبیرکل جمعیت جانبازان انقلاب اسلامی گفت: اتفاقی که در آغاز گام دوم انقلاب در حال شکل‌گیری است، در راستای همان تحلیل رهبر انقلاب در بیانیه گام دوم انقلاب است که فرمودند ما انقلاب از نقطه صفر آغاز کردیم ولی الان در نقطه‌ای قرار داریم که تحسین‌برانگیز است.

شاکری با بیان اشاره به افول قدرت آمریکا، گفت: در مقابل ما در یک موقعیت ممتاز در منطقه هستیم. قبل از پیروزی انقلاب، آمریکا بر کل منطقه مسلّط بود و کشورهای منطقه به‌عنوان تابع و باربر آمریکا بودند و هر گونه تحمیلی را بر کشورها اعمال می‌کرد. آمریکا هرگونه براندازی و جنگی را برنامه‌ریزی می‌کرد، ولی الان ملاحظه می‌کنید که جبهه مقاومت در منطقه در چه وضعیتی قرار داد.

وی ادامه داد: آمریکا ادعا کرده که هفت تریلیون دلار در منطقه خرج کرده ولی نتوانسته کاری از پیش ببرد. ما امروز نزدیک‌ترین رابطه را با مردم عراق داریم در حالی که آمریکا تلاش می‌کرد از جنگ ایران و عراق هم ایران را روبه فروپاشی ببرد هم عراق را به یک کشور سکولار تبدیل کند ولی تمام این رویاها تصویر موجودی است که ما اکنون داریم.

دبیرکل جمعیت جانبازان با بیان اینکه عمق راهبردی روابط ایران و عراق می‌تواند بسیاری از رفتارهای جدید را در عرصه بین‌الملل رقم بزند، اظهار داشت: شاید آشکارترین آن همین روابط اقتصادی است که با عراق دنبال می‌کنیم.

شاکری افزود: نیازهای معطل‌مانده فراوانی در عراق وجود دارد و ارتباطات اقتصادی خوبی می توانیم با این کشور داشته باشیم تا در چرخه برجام‌های دو و سه و چهار قرار نگیریم.

عضو سابق شورای شهر ادامه داد: به‌نظر می‌رسد ما در این ارتباطات می‌توانیم کل جبهه مقاومت را قرار دهیم؛ از لبنان و سوریه و فلسطین گرفته تا عراق و سوریه و یمن و حتی کشورهای همسایه مثل آذربایجان و ترکیه و روسیه هم می‌توانند همراهی کنند.

شاکری نقش رسانه ملی در تولید مستندهایی درباره اهمیت روابط با کشورهای همسایه را مورد تأکید قرار داد و گفت: افول آمریکا شروع شده است و صهیونیست‌ها که ادعا می‌کردند از نیل تا فرات را خواهند گرفت، الان شاهد این هستند که هیچ جایی در منطقه ندارند.

شوشتری:سفر «روحانی» به عراق روابط تهران و بغداد را استراتژیک‌تر کرد

هادی شوشتری عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت: جمهوری اسلامی ایران در منطقه‌ای خاص و استراتژیک قرار گرفته است به طوری که با ۱۵ کشور مختلف جهان همسایه است و از این حیث در جدول جهانی رتبه تعدد همسایگان را دارد.

وی افزود: یکی از بزرگ‌ترین همسایگان ما کشور عراق است که به لحاظ فرهنگ و تاریخی دارای دیرینه مشترک ویژه‌ای با یکدیگر هستیم و فراز و فرودهای مختلفی را در طی تاریخ داشته‌ایم.

عضو کمیسیون سیاست خارجی مجلس تصریح کرد: سفر حسن روحانی به عراق به عنوان یکی از کشورهای مهم منطقه و یکی از همسایگان بزرگ ما و هم به عنوان یکی از کشورهای مهم جهان اسلام اهمیت بسیار بالایی دارد، ضمن این‌که در شرایط فعلی هم ابعاد مختلفی این سفر داشته است، ضمن این‌که روابط ایران و با عراق همواره روابطی راهبردی و استراتژیک داشته و دارد.

شوشتری خاطرنشان کرد: در شرایط و وضعیت فعلی سفر ریاست جمهوری ایران به عراق اهمیت چندین  برابری دارد.

نماینده مردم قوچان در مجلس گفت: با آن‌که این سفر بسیار خوب بوده و دستاوردهای بسیار زیادی داشته است، اما به دلیل تاخیر در انجام این سفر، انتقاد به آن وارد است، ضمن این‌که در شرایط فعلی سفر حسن روحانی به عراق یکی از هدف‌گذاری‌های خوبی بود که جمهوری اسلامی ایران در بعد سیاست خارجی داشته است.

وی افزود: عراق یکی از مناطق سرزمینی بود که داعش در آن نفوذ پیدا کرده و بخش زیادی از سرزمین این کشور را اشغال کرد، اما جمهوری اسلامی ایران با حضور به موقع و کمک‌های مستشاری در آنجا کمک بسیار زیادی را به عراقی‌ها کرده و توانسته همراه با سایر بازیگران مهم منطقه، پدیده داعش را مهار، کنترل و نابود کند.

شوشتری گفت: با توجه به مجموعه پارامترهای مؤلفه قدرت ملی عراق و همچنین جمهوری اسلامی ایران هر قدر روابط تهران با بغداد گسترش پیدا کرده و در تمامی ابعاد توسعه پیدا کند باز هم کم است. ضمن اینکه توسعه روابط با این کشور می‌تواند منجر به تقویت بیش از پیش جریان مقاومت و انقلابی‌گری در منطقه شود، لذا باید روابط ایران و عراق در موضوعات سیاسی، اقتصادی، فرهنگی بیش از پیش گسترش پیدا کند و باید سفرهای متعدد مسئولان منجر به نزدیکی بیشتر دیدگاه‌ها در این خصوص شود.

چنارانی:سفر «روحانی» به عراق زنگ خطر علیه دشمنان ۲ کشور را به صدا درآورد

هاجر چنارانی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت: همه ما توقع داشتیم که سفر آقای روحانی خیلی قبل‌تر از اینها صورت می‌گرفت ولی خوشحالیم از اینکه آقای ظریف و آقای جهانگیری بارها و بارها و پیش از حسن روحانی به عراق سفر کرده بودند.

وی افزود: سفر ریاست جمهوری اسلامی ایران به بغداد در شرایط فعلی می‌تواند دستاوردهای بسیار بزرگی را برای کشورمان داشته باشد. ضمن اینکه می‌تواند منجر به توسعه روابط بیش از پیش ایران و عراق شود.

وی تصریح کرد: ایران و عراق می‌تواند در محورهای متعددی به یکدیگر کمک کنند که یکی از این موضوعات محورهای ریلی و توسعه توریسم و گردشگری مذهبی است.

نماینده مردم نیشابور در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه توریسم در دنیا حرف اول را بعد از نفت در مبادلات اقتصادی می‌زند توسعه مبادلات ریلی بین ایران و عراق می‌تواند جهت جابه‌جایی سهل‌تر گردشگر و توریست‌ها کمک کند ضمن اینکه توسعه توریسم زیارتی می‌تواند منجر به گردش مالی زیادی در بین ۲ کشور شود.

وی گفت: گردشگران مذهبی می‌توانند در توسعه مبادلات سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی در دو کشور داشته باشد.

چنارانی با تأکید بر اینکه سفر حسن روحانی به عراق زنگ خطر بزرگی برای بسیاری از دشمنان این کشور در منطقه و فرامنطقه است، خاطرنشان کرد: اتحادیه اروپا و آمریکا بزرگترین دریافت‌کنندگان پیام سفر حسن روحانی به عراق در شرایط فعلی هستند.

عضو کمیسیون سیاست خارجی مجلس با تأکید بر اینکه اظهارات مسئولین اروپایی در چند روز اخیر که روحانی در عراق حضور داشته است نشان‌دهنده آن است که آنها پیام این سفر را دریافت کرده و به خود آمده‌اند.

وی تأکید کرد: برخورد برخی کشورهای اروپایی هم بعد از سفر روحانی با ایران کمی تغییر پیدا کرده است چرا که آنها می‌دانند که بعد از بازگشت روحانی به ایران سیاست اروپایی در خصوص برجام به هم ریخته است با آنکه اصرار اتحادیه اروپا برای حضور ایران در برجام است تا بتوانند برخی اقدامات را به نیابت از آمریکایی‌ها انجام دهند.

چنارانی تأکید کرد: وقتی جمهوری اسلامی ایران راه‌های حل مشکلات اقتصادی‌اش را پیدا کند دیگر نیازی به برجام نیست و با توجه به اینکه ارتباطات بین ایران و عراق در حال گسترش است و توسعه روابط ایران با همسایگان در دستور کار است این موضوع برای اتحادیه اروپا و حتی حامیان برجام هم معنادار است.

عضو کمیسیون سیاست خارجی مجلس خاطرنشان کرد: می‌توانیم پیش‌بینی بسیار خوبی از توسعه مبادلات همه‌جانبه بین ایران و عراق را بعد از این سفر داشته باشیم.

وی افزود: در اتحادیه بین‌المجالس آسیایی صحبت‌های متعددی را با نمایندگان عراقی داشتیم ضمن اینکه برخی از ته‌ماندگان رژیم بعث عراق و دشمنان توسعه روابط ایران و عراق در کشور عراق به دنبال کاهش این روابط هستند به نظر می‌رسد که آنها با دامن زدن به برخی مسائل و بروز برخی رفتارها به دنبال بودند که سطح روابط تهران و بغداد را کاهش دهند اما سفر حسن روحانی به عراق اهداف این خناثان را که حتی با اقداماتشان دل عراقی‌ها را هم آزرده خاطر کرده بودند را خنثی کرده است.

وی در پایان گفت: سفر حسن روحانی به بغداد تأثیرات بسیار مثبتی هم در بین عراق، جریانات سیاسی و در جهت نابودی دشمنان توسعه روابط دو کشور داشته است.

قدیری ابیانه :استقبال گسترده از روحانی در عراق نتیجه تبلور پیروزی برداعش و حامیان خارجی

محمدحسن قدیری ابیانه کارشناس مسائل سیاسی گفت‌: این سفر را باید ابتدا با زمان جنگ مقایسه کنیم، دوره ای که عراق تحت سلطه صدام و با تشویق و حمایت قدرت های جهانی به ایران حمله کرد. دوم آنکه باید این امر را با سفر ترامپ به عراق مقایسه کرد.

وی ادامه داد: امروز همکاری، وحدت و همدلی که میان ایران و عراق وجود دارد، در تاریخ بی سابقه است.  ترامپ از صرف هزینه هفت تریلیون دلاری در منطقه خبر داد که عنوان کرد با وجود این هزینه اما نتیجه نگرفته است. این رقم به اندازه ۱۴۰ برابر درآمد نفتی ایران است.

مدیر انجمن نخبگان جهان اسلام تصریح کرد:‌ ترامپ در سفرش به عراق دستور داد تا چراغ های هواپیما را خاموش کنند و مخفیانه و بدون اطلاع در یک پایگاه نظامی دور از بغداد به زمین بنشیند و این درحالی است که هیچ مقام دولتی عراق حاضر به ملاقات با او نشدند و از آن سو بالاترین سطح استقبال از رئیس جمهور ایران صورت گرفت.

وی بیان کرد: سرلشکر سلیمانی، ‌ امروز در عراق محبوب ترین چهره های غیرعراقی به شمار می رود و استقبالی که از رئیس جمهور به عمل آمده به دلیل اقداماتی است که ایران در دفاع از عراق در مقابل داعش انجام داده است. این علاقه به ایران مختص شیعیان عراقی نیست، بلکه اهل سنت و حتی غیرمسلمانان نیز خود را مدیون حمایت های ایران از تمامیت ارضی عراق، امنیت مردم و مبارزه با داعش است.

قدیری ابیانه اظهار کرد:‌ علاوه بر دستگاه های دولتی بخش خصوصی هم باید تحرک لازم را نشان دهد و در جهت گسترش روابط و پیوندهای اقتصادی میان دو کشور تلاش های لازم را داشته باشند.

وی دستاوردهای این سفر برای دو ملت همجوار و مسلمان را بسیار ذی قیمت دانست و گفت:‌ توافق میان ایران و عراق در هر دوره ای به نفع هر دو کشور و ملت است و ما باید این پیوندها را هرچه بیشتر گسترش دهیم.

این کارشناس مسائل سیاسی با اشاره به این موضوع که خروجی این سفر نشان می دهد که اولویت راهبرد دولت در عرصه سیاست خارجی باید از غرب به سمت منطقه و کشورهای همسایه تغییر یابد، گفت:‌ البته از قبل مشخص بود که ما باید با همسایگان مان روابط گسترده تری داشته باشیم، اما متأسفانه در پنج سال گذشته انرژی زیادی از دولت برای روابط با آمریکا و اروپا گرفته شد، درحالی که فایده چندانی از این تلاش ها نصیب ایران نشد. ما باید تمرکز بیشتری برای گسترش روابط با کشورهای همسایه به کار ببریم؛ چراکه با توجه به تعدد کشورهای همسایه ایران این امر از اهمیت بالایی برخوردار است و البته این به معنای آن نیست که با دیگر کشورها ارتباط نداشته باشیم.

وی بیان کرد: ارتباط با آمریکای لاتین و آسیا و ‌تعمیق این روابط به نفع ایران و کشورهاست، ضمن اینکه وقتی کشورهای غربی شاهد این موضوع باشند که ایران روابطش را با سرعت با دیگر کشورها گسترش می دهد، آنها هم تلاش خواهند کرد تا روابط بهترین با ایران داشته باشند.

قدیری ابیانه این سفر را پس از شکست داعش در عراق و سوریه، تبلور پیروزی محور مقاومت علیه آمریکا و ارتجاع منطقه نامید و گفت:‌ استقبال گسترده از رئیس جمهور در سطح حکومت و مردم عراق نتیجه تبلور پیروزی برداعش و حامیان خارجی آن است. سپاه قدس و مدافعان حرم در این پیروزی نقش اساسی داشتند.

وی افزود: ایران در کمک به عراق برعلیه تروریست و سلطه خارجی، هیچ طمعی به حقوق عراقی ها نداشت و تنها درصدد عمل به وظیفه دینی و اسلامی بود و البته این حمایت ها علاوه بر امینت کشور و شکست توطئه در عراق و ایران، سبب گسترش روابط در راسای منافع متقابل دو کشور و ملت شد. این دستاوردها و پیروزی ها دشمنان ایران را خشمگین کرده است خشمی که جز خودخوری برای آنها چیز دیگری ندارد. همچنین مسئولان و مردم باید قدردان ایثارگری های مدافعان حرم باشند.

غفاری:تجربه سفر رئیس جمهور به عراق نشان داد ظرفیت های عظیمی در پیرامون داریم

حنیف غفاری کارشناس مسائل بین الملل گفت: سفر آقای روحانی به کشور عراق نقطه آشکار ساز تعامل استراتژیک و راهبردی تهران و بغداد محسوب می‌شود.

وی ادامه داد: واقعیت این است که ایالات متحده آمریکا و بسیاری از متحدان منطقه‌ای آن از جمله عربستان سعودی و امارات متحده عربی بارها سعی کردند سطح روابط تهران و بغداد را به سطح تاکتیکی و مقطعی تقلیل دهند اما این سفر نشان داد که پیوند های راهبردی عمیقی بین تهران و بغداد وجود دارند و تقویت این پیوند های راهبردی هم موجب نگرانی سران آمریکایی شده است.

غفاری با اشاره به اظهارات اخیر آمریکایی‌ها از جمله جان بولتون و برایان هوک مسئول امور ایران در دولت ترامپ، گفت: مقامات آمریکایی از این سفر به عنوان یک نقطه منفی یاد کردند که نشان می‌دهد کاخ سفید چقدر از تقویت این مناسبت‌ها در این گلوگاه حساس تاریخی نگران هستند.

این کارشناس مسائل بین الملل خاطر نشان کرد: کلیت این سفر نشان می‌دهد که تقویت پیوند تهران و بغداد و همپوشانی اقتصادی و امنیتی دو بازیگر تاثیرگذار در منطقه تا چه حد می‌تواند به نفع هر دو بازیگر و به ضرر یالات متحده آمریکا و دشمنان منطقه ای باشد.

وی تصریح کرد: الان ایالات متحده آمریکا از یک سمت سعی دارد فشارهای اقتصادی را به ایران تحمیل کند و از طریق ابزارهای اقتصادی به مواجهه با ملت و نظام ایران بپردازند و در آن سمتم سعی دارد با بازتعریف داعش و دیگر گروه‌های تروریستی تکفیری بحران امنیت مزمنی را در عراق ایجاد کند و در سایه این بحران امنیتی مزمن دخالت های بی رویه خود را در امور داخلی عراق ادامه دهد پس اینجا نیاز امنیتی عراق و نیاز اقتصادی ایران می تواند با یک همپوشانی مناسب بین دو بازیگر از سمت طرفین پاسخ داده شود.

غفاری بیان داشت: مقامات اروپایی از جمله «کارل بیلدت» نخست وزیر سابق سوئد هم اشاره کرده است که سفر ترامپ به عراق به صورت مخفیانه صورت می‌گیرد اما در مقابل شاهد سفر خاص آقای روحانی و استقبال مردم عراق از رئیس جمهور ایران به عنوان نماینده جمهوری اسلامی ایران هستیم.

وی تصریح کرد: این موضوع نشان می‌دهد که چه پیوند عمیقی بین دو کشورو ملت وجود دارد و از آن پیوند عمیقی می‌توان به عنوان یک پتانسیل بالفعل در تعیین خطوط و ترسیم خط مشی ایران و عراق در قبال تهدیدات جهانی و منطقه استفاده کرد.

غفاری در مورد اینکه آیا این سفر نباید زودتر انجام می‌شد، بیان داشت:  در مورد زمان این سفر هم یک ملاحظاتی وجود دارد بسیار عالی بود اگر این سفر ۵ سال قبل صورت می‌گرفت واقعیت امر این است که سرمایه گذاری دیپلماتیک و سرمایه گذاری در حوزه سیاست خارجی باید به گونه ای صورت گیرد که شرکای دائمی و استراتژیک ما برای ما همواره در اولویت باشند.

وی گفت: سرمایه گذاری بر روی رفتار بازیگران غربی و ترسیم خطوط سیاست خارجی به گونه ای که کشورهای غربی که در آن به عنوان متغیر مستقل و ما به عنوان متغیر وابسته معرفی شویم هیچ وقت خروجی خوبی در سیاست خارجی ما نداشته است و در برهه فعلی هم با وجود تجربیاتی مثل برجام و INSTEX خودش را نشان داده است.

این کارشناس مسائل بین الملل تصریح کرد: در چنین شرایطی به نظر می‌رسد که ما باید پازل هایی را در حوزه سیاست خارجی خودمان جابه‌جا کنیم و دستگاه دیپلماسی و وزارت خارجی ما نقش محوری در این خصوص دارد قطعا بسیاری از بازیگران در منطقه و نظام بین الملل یکسری ظرفیت‌های بالفعل است که باید این ظرفیت‌های به ظرفیت‌های بالقوه تبدیل شود که در قبال عراق این اتفاق دارد می‌افتد.

وی تاکید کرد: شاید اگر عراق تا قبل از سفر به این کشور یک ظرفیت بالفعل در سیاست خارجی ما بود که به طور کامل به آن پرداخته نشده اما این ظرفیت دارد الان به بالفعل تبدیل می شود که می‌تواند برای مقابله با بسیاری از تهدیدات و خلق بسیاری از فرصت ها برای ما موثر باشد.

غفاری با تاکید بر اینکه امیدواریم که تجربه سفر به عراق در حوزه سیاست خارجی و دیپلماسی ما کماکان پیگیری شود، اظهار داشت:  تجربه سفر به عراق نشان داد که چه ما ظرفیت هایی را در پیرامون خود داریم و حتی چه ظرفیت هایی را در نظام بین الملل و دیگر نقاط دنیا داریم که کماکان مورد توجه دستگاه دیپلماسی ما آنطور که باید و شاید قرار نگرفته است و بنابراین باید این ظرفیت‌ها را اولا کشف کرد و دوما آنها را در راستای منافع جمهوری اسلامی ایران تعریف کرد.

کنعانی مقدم: «گام دوم مقاومت» با سفر آقای روحانی به عراق برداشته شد

حسین کنعانی‌مقدم کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: استقبال خوب و پرشور مردم عراق از رئیس جمهور ایران برخلاف سفر دونالدترامپ رئیس جمهور عراق که شبانه و با چراغ خاموش وارد عراق شد و آنجا را ترک کرد نشان از پیروزی سیاست‌های‌ جمهوری اسلامی ایران در منطقه دارد.

وی افزود: توافقی که در سفر آقای روحانی به عراق صورت گرفته موانع بسیاری را در سفرهای زیارتی زائران ایرانی و اقتصاد بین دو کشور برداشت و باید آماده افق جدیدی در مناسبات ایران و عراق باشیم.

این کارشناس مسائل بین‌الملل معتقد است که گام دوم مقاومت با سفر آقای روحانی به عراق برداشته شد و مقاومت نیز فصل جدیدی از خود را آغاز خواهد کرد  آن همکاری در ساختار حکومت‌ها خواهد کرد.

کنعانی‌مقدم تصریح کرد: مقاومت نشان داد که همواره پیروز است و مانع از توسعه‌طلبی آمریکایی‌ها برای شکل‌گیری مناطق آزاد و پرواز ممنوع در عراق شد.

هانی‌زاده:سفر روحانی به عراق اقدامات سعودی‌ها علیه بغداد را ناکام گذاشت

حسن هانی‌زاده کارشناس مسائل خاورمیانه گفت: سفر رئیس جمهور اسلامی ایران به عراق از چند زاویه قابل تجزیه و تحلیل است که قبل از پرداختن به این زوایا باید بگویم که این سفر پیامی جهانی داشت.

وی درباره این پیام افزود: رئیس جمهور ایران در روز روشن و به صورت رسمی و با اعلام قبلی راهی بغداد شده و در عراق مورد استقبال مردمی و رسمی قرار گرفت. به گونه‌ای که تاکنون چنین مراسم استقبالی از یک رئیس جمهور در این کشور مشاهده نشده است. این در حالی است که دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا به صورت مخفیانه و با چراغ خاموش و با نگرانی‌های امنیتی فراوان وارد عراق شده و فقط دو ساعت در یک پایگاه نظامی آمریکایی در عراق حضور داشته و نه تنها مورد استقبال مقامات عراقی قرار نگرفته بود و حتی کسی تمایلی برای دیدار با وی نداشت.

کارشناس مسائل خاورمیانه تصریح کرد: سفر روحانی به عراق نشان دهنده جایگاه معنوی و انسانی ایران و ملت‌های منطقه دارد که این امر نشان‌دهنده آن است که جمهوری اسلامی ایران بدون پرداختن به مسائل نظامی و امنیتی جایگاه معنوی والایی را در بین مردم پیدا کرده است در حالی که آمریکا برای تسلط بر منطقه ۷ تریلیون دلار هزینه کرده است.

هانی‌زاده درباره ابعاد سفر حسن روحانی به عراق گفت: این موضوع پیامدهای بسیار مختلفی را داشته و دارد که در بعد امنیتی و نظامی دارای دستاوردهای زیادی است چرا که عراق در طول سال‌های گذشته شاهد سلسله‌ ناامنی‌های محیطی به دلیل حضور گروهک تروریستی داعش که مورد حمایت آمریکا، رژیم صهیونیستی و عربستان قرار دارد بخش‌هایی از خاک عراق به ویژه مناطق سنی‌نشین را اشغال کرده بود.

وی گفت: در طول اشغالگری داعش در عراق جمهوری اسلامی ایران با حضور فعالانه خود و پرداخت هزینه‌های سنگینی لجستیکی و انسانی برای عراق و پاکسازی این کشور از وجود گروهک‌های تروریستی و برای دفاع از عتبات عالیات تلاش‌های بسیاری کرده و موفقیت زیادی را کسب کرد.

کارشناس مسائل خاورمیانه خاطرنشان کرد: امنیت فعلی عراق مرهون تلاش‌ها و حضور فعال ایران در این کشور است ضمن اینکه با توجه به اینکه شاخصه نظام عراق بسیار خاص است کشورهای عرب منطقه نظیر عربستان تلاش می‌کنند از شکل‌گیری یک نظام دموکراتیک در عراق جلوگیری کنند اما حضور جمهوری اسلامی ایران و فعالیت سیاسی ایران در این کشور موجب شده تا تلاش‌های عربستان سعودی برای برهم زدن عراق ناکام بماند.

هانی‌زاده گفت: در حوزه اقتصادی هم سفر روحانی به عراق دارای دستاوردهای متعددی است چرا که حجم مبادلات ایران و عراق با توجه به وضعیت فعلی که ۱۲ میلیارد دلار است و پیش‌بینی افزایش آن به ۲۰ میلیارد دلار در طول سه سال آینده نویدبخش بسیار خوبی است ضمن اینکه ملت عراق هم استقبال خوبی از اجناس و کالاهای ایرانی و اطمینان مردم عراق به کالاهای ایرانی است.

وی افزود: پیش‌بینی می‌شود که جمهری اسلامی ایران در طول سال‌های آینده بازار پایداری را در کشور عراق با حضور اجناس و کالاهای ایرانی داشته باشد.

کارشناس مسائل خاورمیانه با بیان اینکه توافقنامه اقتصادی در حوزه‌های مختلف بین مسئولین ایرانی و عراقی با سفر حسن روحانی به این کشور امضا شده است، گفت: بهره‌برداری از چاه‌های مشترک نفتی و لایروبی اروند رود مورد بحث و تبادل نظر مقامات ایرانی و عراق قرار داشته و دارد.

وی در پایان گفت: پیش‌بینی می‌شود توسعه روابط ایران و عراق دستاورد و نتایج بسیار خوبی برای محور مقاومت و منطقه داشته باشد ضمن اینکه به نظر می‌رسد که مجموعه اقتصادی بسیار قدرتمندی در منطقه با شرکت ایران و عراق، سوریه و چند کشور دیگر منطقه منجر شود.

آقامحمدی:دولت از این به بعد در اولویت دادن به کشورهای همسایه غفلت نکند

ابراهیم آقامحمدی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نهم گفت: عراق برای ما از جنبه های گوناگون سیاسی، اقتصادی و فرهنگی کشوری مهم بوده و دارای ظرفیت‌های قابل توجه در ابعاد مختلف است از این رو ارتقاء تعاملات به نفع هر دو ملت ایران و عراق است.

وی با تأکید بر اینکه ایران و عراق می‌توانند در بسیاری از روندهای منطقه‌ای و حتی جهانی تاثیرگذار باشند، اظهارداشت: این سطح از روابط را با سایر کشورهای همسایه نیز می‌توانیم برقرار کنیم اما عراق به علت وجود عتبات عالیات و حضور محبان ویژه اهل بیت در این کشور از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است.

آقا محمدی با یادآوری کمک‌های ایران به عراق جهت آبادسازی ویرانی‌های دوران صدام و حمله آمریکا به این کشور گفت: مردم عراق نیز قدردان این کمک‌های ما هستند و به ویژه هیچگاه کمک‌های ایران را در جنگ با داعش فراموش نمی‌کنند.

وی در ادامه تصریح کرد: تا آنجا که ما اطلاع داریم عراق همراه برای افزایش سطح تعاملات و ارتقاء روابط با ایران پیش‌قدم بوده است اما دولت ما قدری فعالیت لازم را در این زمینه نداشته است.

آقا محمدی گفت: سفر آقای روحانی به عراق با وجود آنکه دیر صورت گرفت ولی به هر حال خوب و مفید بود و گامی در جهت جبران کوتاهی‌های گذشته در قبال مراودات با این کشور همسایه بود.  

نماینده مردم خرم آباد در مجلس نهم تقویت روابط ایران و عراق را موجب خیر و برکت برای منطقه و نیز محور مقاومت خواند و گفت: مهم این است که از این به بعد در این زمینه غفلت نکنیم و اولویت خود را در تعاملات به جای بلوک غرب، بر روی کشورهای همسایه و کشورهای «شرق» بگذاریم.

بخشایش:سفر روحانی به عراق بازگشت به سیاست‌های جمهوری اسلامی در قبال محور مقاومت

احمد بخشایش عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نهم گفت:‌ این سفر را دیرهنگام ارزیابی می‌کنم، زیرا زمانی صورت گرفت که رئیس‌جمهور از آمریکا و اروپا ناامید شده است.

وی با تاکید بر اینکه این سفر باید خیلی زودتر از اینها صورت می‌گرفت، ‌خاطرنشان کرد: سفر آقای روحانی به عراق در راستای ارزهای تهاتری و دور زدن تحریم‌ها بود چون طبیعی است که ما در مقطعی که با تحریم مواجه هستیم با کشورهایی همچون ترکیه، سوریه، چین، عراق و ... بخواهیم مبادله تهاتری ایجاد کنیم.

بخشایش با اشاره به اینکه چنین سفرهایی می‌تواند ایران را در دور زدن تحریم‌های غرب یاری کند، ‌گفت: سفر آقای روحانی به عراق در حقیقت بازگشت به سیاست‌های جمهوری اسلامی ایران و محور مقاومت است.

نماینده مردم اردستان در مجلس نهم گفت: ایران باید به سمتی امنیت منطقه را هدایت کند که خود کانون امنیت منطقه باشد.

منبع: فارس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.