بهروز آقایی گفت: امکان پهلوگیری هر نوع کشتی بزرگ در چابهار فراهم شد.

ترانزیت محموله ۹ کشتی بزرگ هندی از چابهار به افغانستان

به گزارش گروه اقتصادی قدس آنلاین، بهروز آقایی مدیرکل بنادر و دریانوردی استان سیستان و بلوچستان  در جمع خبرنگاران اعزامی به چابهار اعلام کرد: در سال جاری هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی در بندر چابهار جذب شده است که ۱۷ مورد قرارداد شرکت‌های ایرانی و ۲ مورد قرارداد از کشورهای استرالیا و سوئد به زودی منعقد می‌شود.

وی افزود: چابهار بهترین مسیر برای ترانزیت کالاهای هندی به مقصد افغانستان است و تاکنون طی تفاهم‌نامه‌ای که ۳ جلسه آن در افغانستان، یک جلسه در هند و یک جلسه در تهران برگزار شده و تفاهم‌نامه سه‌جانبه برای ترانزیت کالاهای هندی از طریق چابهار به مقصد افغانستان منعقد شده است.

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان سیستان و بلوچستان گفت: امسال ۹ فروند کشتی بزرگ کالای ترانزیتی از هندوستان به مقصد افغانستان و از طریق بندر چابهار تخلیه و بارگیری شده است که در اولین مورد محموله این کشتی‌ها مورد استقبال رئیس‌جمهور افغانستان و در ایران مورد استقبال معاون وزیر خارجه قرار گرفت.

به گفته آقایی در آذرماه سال ۹۶ که تجهیزات جدید بندری و تخلیه و بارگیری توسط رئیس‌جمهور افتتاح شد، هم‌اکنون امکان تخلیه ۸.۵ میلیون تن بار را پیدا کرده است و اگر پس‌کرانه‌ها و جاده‌های مواصلاتی و راه‌آهن درست شود، این رقم می‌تواند به ۱۵ میلیون تن در سال افزایش یابد.

وی افزود: امسال ۱۵۰ هیأت خارجی از چابهار بازدید کردند و ۶۵ درخواست سرمایه‌گذاری ارائه شد که ۱۹ قرارداد در حال انعقاد است.

به گفته وی ۸۳ درصد تجارت کالاهای نفتی از طریق چابهار رشد کرده و کالاهای غیرنفتی ۳۹ درصد، تجارت کانتینری ۵۰ درصد و عملیات تخلیه و بارگیری ۵۷ درصد رشد داشته است.

وی با اشاره به واردات ۵۰ هزار راس گوسفند به وسیله کشتی به بندر چابهار گفت: این گوسفندها از رومانی به چابهار آورده شده و برای تنظیم بازار و تأمین گوشت وارد این بندر شده است.

به گفته آقایی بندر چابهار امروز رتبه چهارم بندر کانتینری کشور را دارد و رشد واردات کالاهای اساسی به این بندر ۵۰ درصد بوده است.

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان سیستان و بلوچستان همچنین از ایجاد خط کشتیرانی بین بندر چابهار و بنادر بمبئی، موندرا و کاندلا در هند به وسیله سه خط کشتیرانی خبر داد و گفت: هر دو هفته یک سفر منظم دریایی بین ایران و هند انجام می‌شود. همچنین تاکنون ۴۰ مورد عملیات نجات ماهیگیران از طریق بندر چابهار انجام شده است.

وی همچنین از انعقاد یک قرارداد اپراتوری در بندر چابهار با طرف هندی خبر داد و گفت: این قرارداد برای عملیات تخلیه و بارگیری با روش سرمایه‌گذاری bot یعنی ساخت، بهره‌برداری و واگذاری طبق قرارداد ۱۰ ساله بسته شده که سرمایه‌گذار هندی ۸۵ میلیون دلار در این بندر سرمایه‌گذاری می‌کند و طی ۱۰ سال به صورت ۵۰-۵۰ درآمدهای این بندر را به خود اختصاص می‌دهد و پس از آن تجهیزات به‌کارگرفته شده را به ایران واگذار می‌کند.

* گردش مالی ترانزیت کالا از طریق بندر چابهار

به گفته آقایی ۱۶.۵ میلیون تن کالای هندی‌ها که به مقصد افغانستان و کشورهای مشترک‌المنافع بارگیری می شود را می‌خواهیم از طریق بندر چابهار جذب شود که در این راستا امسال ۹ فروند کشتی بزرگ هندی حامل کالای ترانزیتی به مقصد افغانستان در چابهار تخلیه و بارگیری شد و به این وسیله ۴۷۳۰ کانتینر کالا از طریق خاک ایران به افغانستان ترانزیت شد.

به گفته مدیرکل بنادر و دریانوردی استان سیستان و بلوچستان برای جابجایی این کالاها فقط ۵ میلیارد تومان گردش مالی رستوران‌های استان سیستان و بلوچستان افزایش پیدا کرد و به ازای هر کانتینر ۵۵۰ دلار عایدی دریایی و ۸۰۰ دلار عوارض مرزی و در مجموع برای هر کانتینر ۱۸۶۰ دلار عایدی برای کشور ایجاد شده است.

وی همچنین از راه‌اندازی پایانه مسافری دریایی شهید کلانتری چابهار خبر داد که این ترمینال در مساحت ۴۰۰۰ مترمربع با تجهیزات راه‌اندازی شده و مسافران دریایی بین چابهار و بندر مسقط در کشور عمان راه‌اندازی می‌شود و طبق آمار حدود ۸۰۰ هزار از بلوچ‌های سیستان در عمان زندگی می‌کنند.

آقایی عنوان کرد:‌ اوایل سال آینده خط دریایی بین چابهار و بندر مسقط در عمان که فاصله ۳.۵ ساعت مسافرت دریایی یعنی ۱۵۰ مایل یا حدود ۲۹۰ کیلومتر فاصله دارد برقرار می‌شود.

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان سیستان و بلوچستان در مورد این‌که چرا چابهار از تحریم‌ها آمریکا معاف شده است، گفت: به خاطر این‌که هند و افغانستان کشورهای متحد آمریکا هستند، برای تأمین کالاهای موردنیاز افغانستان از طریق هند به ناچار بندر چابهار از تحریم‌های ظالمانه آمریکا معاف شده و این فرصت بسیار خوبی برای رونق گرفتن ترانزیت و تجارت از طریق چابهار است.

* چابهار آماده پذیرش کشتی‌ها در هر اندازه‌ای است

وی تأکید کرد: کالاهایی که به مقصد افغانستان از طریق هند بارگیری می‌شود به ناچار در چابهار تخلیه و بارگیری می‌شود که این باعث رونق بندر می‌شود و امروز چابهار آماده است هر نوع کشتی با هر اندازه‌ای را پذیرش کند.

آقایی افزود: تا امروز ۳۷۰۰ کانتینر از طریق کشتی‌های بزرگ وارد چابهار شده و کشتی‌هایی که با عمق ۱۷ متر در داخل آب قرار دارند به راحتی می‌توانند در چابهار پهلو بگیرند.

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان سیستان و بلوچستان همچنین با اشاره به نصب تجهیزات جدید مکنده غلات در چابهار گفت: با این تجهیزات می‌توان در هر ساعت ۶۰۰ تن غلات از کشتی تخلیه کرد که توسط ۸ دستگاه مکنده انجام می‌شود و کشتی‌هایی که قبلا ۲۰ روزه تخلیه می‌شدند، امروز ظرف سه روز با این دستگاه‌ها تخلیه می‌شوند.

وی همچنین در مورد ایجاد انبار و سیلو گفت: دو شرکت متقاضی برای احداث ۱۵۰ هزار تن انبار و سیلو هر کدام با سرمایه‌گذاری ۱۲۰ میلیارد تومان آماده سرمایه‌گذاری در چابهار هستند و ظرف یک سال و نیم آینده این انبارها به بهره‌برداری می‌رسد.

* با تامین اعتبار خط ریلی تا دو سال دیگر به چابهار می‌رسد

آقایی همچنین درمورد خطوط ریلی گفت: از چابهار تا زاهدان ۶۱۰ کیلومتر است که خطوط ریلی آن ۳۷ درصد پیشرفت دارد و در ۸ قطعه در حال احداث است که اگر اعتبارات به اندازه کافی بدهند تا دو سال آینده ریل قطار به چابهار می‌رسد.

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان سیستان و بلوچستان در مورد قاچاق در چابهار گفت: کامیون‌هایی که با مجوز گمرک تردد می‌کنند، به هیچ وجه امکان قاچاق کالا ندارند و در سواحل و بندر چابهار قاچاق کالا اتفاق نمی‌افتد.

وی همچنین با بیان این‌که ایران بهترین روابط را با کشور عمان دارد، گفت: به زودی بحث خواهرخواندگی بین دو بندر چابهار و مسقط انجام می‌شود. همچنین بحث توریست‌درمانی به خاطر این‌که عمانی‌ها نیاز به خدمات درمانی تخصصی در ایران دارند نیز پیگیری می‌شود.

آقایی با بیان این‌که ۳ میلیارد تن مواد معدنی در پس‌کرانه چابهار وجود دارد، اضافه کرد: همچنین ۲ میلیارد تن مواد معدنی خالص در افغانستان نیز وجود دارد که بهترین مسیر برای تجارت این مواد از طریق بندر چابهار است و ما می‌توانیم در سال ۲۵ میلیون تن صادرات مواد معدنی ایران و افغانستان را به‌ کشورهای دنیا انجام دهیم.

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان سیستان و بلوچستان اظهار داشت:‌ همه باید سفیر رونق چابهار باشیم و همان‌گونه که شعار متولیان جبلعلی دبی این بود که گدایی کالا و بار انجام می‌دهیم، ما هم باید برای رونق چابهار خود را کوچک کنیم و کالا و بار به این بندر جذب کنیم.

به گفته وی اگر بندر چابهار رونق بگیرد فقر و محرومیت‌زدایی از استان سیستان می‌رود و در حال حاضر با زیرساخت‌های کنونی تا ۵ میلیون تن کالا می‌توانیم از مسیر چابهار به کشور منتقل کنیم و تا دو سال آینده خطوط آزادراه و مسیر ریلی به چابهار می‌رسد.

منبع: فارس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.