در آستانه برگزاری مجمع انتخابات رئیس جدید فدراسیون ورزش ناشنوایان، این قشر از جامعه معتقد هستند در راس مدیریت ورزش ناشنوایان افرادی حضور دارند که بیشتر به فکرجاه طلبی و دراندیشه سفرهای خارجی و مسائل مالی شخصی هستند تا اینکه دغدغه توجه به ورزشکاران ناشنوا را داشته باشند.

مسئولیت ورزش ناشنوایان  را به شنوایان ندهید!

به گزارش قدس آنلاین، ناشنوایان با وجود محدودیت های مختلف، دارای توانمندی های زیادی هستند که در بیشتر مواقع نادیده گرفته می شوند. از طرفی  مسئولان با نامگذاری یک روز در تقویم به نام این افراد به نوعی از خود رفع تکلیف کرده و اغلب افرادی را برای تصمیم گیری و سیاست گذاری برای این قشر از جامعه انتخاب می کنند که با مشکلات ناشنوایان  هیچ آشنایی و شناختی ندارند ودستورالعمل ها و قوانینی را  برای این افراد وضع می کنند که به دلیل عدم تناسب و هماهنگی با مشکلات و نیازمندی های ناشنوایان  واقعی نبوده و قابل اجرا نمی باشد.
 این موضوع در حوزه ای نظیر ورزش بیشتر خودنمایی می کند، زیرا تجربه چهار دهه ای که از انقلاب می گذرد نشان می دهد افراد منصوب شده برای ورزش ناشنوایان دغدغه خاصی برای پیشرفت در این زمینه نداشته اند و صرفا با وقت گذرانی و دریافت حقوق و پاداش های بالا بیشتر از آنکه به فکر توسعه ورزش ناشنوایان باشند برای خود جیب  دوخته اند.
  به بهانه برگزاری مجمع انتخاب رئیس جدید فدراسیون ورزش ناشنوایان به سراغ چند ورزشکار ناشنوا رفته ایم تا نظر انها دراین باره و مدیریت این فدراسیون در دهه های گذشته را جویا شویم.
یکی از ورزشکاران ناشنوا در این باره به قدس آنلاین گفت: در حالی که در آغاز دهه پنجم انقلاب اسلامی هستیم اما همچنان بی توجهی به حوزه ورزش ناشنوایان موج می زند و در راس  مدیریت ورزش ناشنوایان افرادی حضور دارند که بیشتر به فکرجاه طلبی و دراندیشه سفرهای خارجی و مسائل مالی شخصی هستند تا اینکه دغدغه توجه به ورزشکاران ناشنوا را داشته باشند.
جواد علایی  با بیان اینکه آقای وزیر ما می بینیم،می فهمیم،زبان فریاد نداریم امازبان دل داریم،تصریح کرد: حرف ما به مسئولان تاثیر گذار در این حوزه بویژه وزیر محترم ورزش و جوانان این است که آقای وزیر راهکار حل مشکلات ورزش ناشنوایان سپردن آن به دست فردی است که جنس مشکلات این حوزه را بداند و لمس کرده باشد زیرا تا اداره امور ناشنوایان به خودشان سپرده نشود اوضاع فرقی نخواهد کرد. زیرا در کشورهای دیگر امور مربوط به ناشنوایان به عهده خود این افراد سپرده شده و افراد شنوا کمتر در بین آن ها دیده می شوند.
ناشنوای ورزشکار دیگری افزود: برخی از دوستان ما اگرچه  قدرت تکلم و حس شنوایی خود را دردوران هشت سال دفاع مقدس ازدست داده اند، اما از استعداد مدیریتی خوبی برخوردار هستند و حوزه ورزش ناشنوایان را به خوبی قادر هستند سیاست گذاری و مدیریت کنند.
حسین  شجاعی در ادامه به قدس آنلاین اظهار داشت: اگرچه طی سال های گذشته ، ورزش ناشنوایان از۵رشته به بیش از۱۲رشته ارتقاء پیدا کرده و حتی مدال های طلا در این حوزه نصیب ورزشکاران کشور شده است، اما بی توجهی نسبت به این قشر ورزشکار باعث شده است تا خیلی از ورزشکاران ناشنوا عطایش را به لقایش ببخشند و از فعالیت حرفه ای در این حوزه کناره گیری کنند.
 وی تصریح کرد: تا همین چند سال پیش هیئت ناشنوایان مشهد جزو فعال ترین هیئت های ورزشی کشور بود و همواره در کاروان ها و تیم های مختلف ورزشی کشور نماینده و مدال آوری داشت ولی،  اکنون چند سالی است که خبری از فعالیت های گسترده هیئت ناشنوایان مشهد به گوش نمی رسد و در عمل تعطیل است . زیرا مدیریت افرادی از جنس بهزیستی و سلیقه ای عمل کردن آنها در این حوزه ، باعث بی انگیزگی در بین ورزشکاران ناشنوا شده است ،  این در حالی است که در بین قهرمانان ورزش ناشنوایان ، افراد تحصیلکرده زیادی هستند که چون با جنس مشکلات در این حوزه شناخت کافی دارند قادر هستند زمینه پیشرفت و توسعه در این زمینه رافراهم کنند.
اما در این باره مدیران  هیات های ناشنوایان استانهای کشورنیز اظهار نظرهایی داشته اند، به طوری که محمود اشتری ، رئیس هیئت ورزش ناشنوایان استان آذربایجان غربی درباره انتخابات این فدراسیون بیان داشته است : اگرچه هنوز به جمع بندی نهایی در مورد فرد خاصی نرسیده ام اما، با بهرگیری از خردجمعی و بررسی کارنامه و  رزومه افراد تصمیم نهایی را در این زمینه انجام خواهم داد و اگر به گزینه مطلوبی برای تصدی این مسئولیت دست پیدا نکنم  ، رای خود را به صورت ممتنع به صندوق خواهم انداخت.

عابدپور رئیس هیئت ورزش ناشنوایان استان خراسان جنوبی نیز عنوان کرده است : به فردی رای خواهم داد که  دارای توانمندی خدمت به ناشنوایان باشد و در این زمینه به توصیه و سفارش هیچ فردی توجه نخواهم کرد.
خسروی رئیس هیئت ورزش ناشنوایان لرستان نیز معتقد است  ۳سال تجربه خدمت در حوزه ورزش ناشنوایان این  فرصت را فراهم کرده است که بهترین فرد برای این مسئولیت ، فردی است  که برنامه های وی برای فدراسیون ناشنوایان یا قهرمانان سکوت قابل اجرا باشد.
اما نظر محمدنپروزیان  رئیس هیئت ورزش ناشنوایان استان کرمانشاه در این باره رای دادن به رای فردی است که ازپشتوانه غنی اجتماعی وتجربیات ارزشمند در بکارگیری از توانمندیهای این قشرموفق اما بی سروصدابرخوردار باشد و بنا به گفته وی انتخابات سنتی و انتصاب گونه در نزد ناشنوایان مردوداست و در این زمینه باید یک سنت شکنی صورت بگیرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.