هفته گذشته بود که با اعلام نرخ جدید ۱۲ هزار و۵۰۰ تومانی، گوشت مرغ وارد فاز جدیدی در کانال تعزیراتی شدن قرار گرفت.

دور زدن قیمت ها با سلاخی  مرغ!

با این اتفاق عرضه کنندگان گوشت مرغ که تا آن زمان قیمت‌هایی با اختلاف حداقل ۳، ۴ هزارتومان در هر کیلو مرغ را به مصرف کننده می‌فروختند دست به شگرد جدیدی زدند تا با این وسیله هم از سد قانون بگذرند و هم اینکه خللی در قیمت فروششان وارد نشود.

 ترفند جدید از این قرار است که در فروشگاه‌های عرضه گوشت مرغ خیلی به ندرت مرغ کامل به فروش می‌رسد اما به هر میزان که مشتری متقاضی باشد ران، سینه و فیله مرغ می‌تواند خرید کند!

در جریان این فروش عرضه کنندگان گوشت مرغ به دلیل اینکه قانون تعزیرات را دور بزنند و مرغ کامل را که قیمت ۱۲ هزار و ۵۰۰ تومان برایش تعیین شده است به مردم نفروشند اعلام می‌کنند مرغ نداریم اما وقتی فروش وارد فاز جدید می‌شود و به اصطلاح فانتزی می‌شود ران، سینه و فیله مرغ را با این توجیه که مرغ کامل نیست به همان نرخ هایی که مد نظرشان هست به مردم می‌فروشند و این یعنی مصداق کامل دور زدن قانونی که برای فروش آن‌ها در نظر گرفته شده است.

  مرغ نداریم ران و سینه هرچه بخواهید هست!

یکی از شهروندان در این خصوص می‌گوید: برای خرید گوشت مرغ به یکی از فروشگاه‌های سطح شهر مشهد مراجعه کردم وقتی از فروشنده درخواستِ گوشت مرغ داشتم فروشنده به من اعلام کرد مرغ نداریم و نیست. اما همان موقع مقدار زیادی ران و سینه مرغ را به یکی از مشتری‌هایش داد. وقتی من معترض شدم که اگر مرغ ندارید این‌ها چیست که می‌فروشید گفت منظور من مرغ کامل بود که آن را نداریم شما هم اگر ران و سینه مرغ بخواهید در اختیارتان خواهم گذاشت!

وی افزود: وقتی قیمت ران و سینه مرغ را جویا شدم دیدم همان قیمت‌های قبل را برای این محصولات مرغ گذاشته‌اند بعد دلیل اینکه آن‌ها دست به چنین کاری زدند را فهمیدم. آن‌ها مرغ کامل را به این دلیل که تعزیرات قیمت ۱۲ هزار و ۵۰۰ تومان را برایش اعلام کرده را به مردم نمی‌فروشند و همان مرغ‌ها را تکه‌تکه می‌کنند و جنبه فانتزی به آن می‌دهند و بعد به هر قیمتی که دوست دارند به فروش می‌رسانند!

به نظر من بایستی تعزیرات برای جلوگیری از این سوءاستفاده قیمت تمام فراورده‌های گوشتی مرغ را همان ۱۲ هزار و ۵۰۰ تومان اعلام کند تا سودجوهایی که با این ترفند جیب مردم را خالی می‌کنند راه در رو برای خودشان درست نکنند.

  قانون شکنی با ترفند جدید

یکی دیگر از شهروندان در پاسخ به این پرسش که آیا مرغ در بازار به وفور وجود دارد، اظهار داشت: گوشت مرغ به هر اندازه که شما بخواهید در بازار شهر مشهد وجود دارد اما اینکه بتوانید مرغ کامل را با نرخی که برایش اعلام شده پیدا کنید قطعاً کاری نشدنی است! چرا که به هر فروشگاهی که سر می‌زنید ابتدا اعلام می‌کنند مرغ نداریم وقتی از آن‌ها سؤال می‌شود یعنی گوشت مرغ نیست می‌گویند ران و سینه مرغ داریم اما مرغ کامل، نه!

وی ادامه می‌دهد: خیلی جالب است آقایان خیلی زود راه دور زدن قانون را پیدا می‌کنند و در این مورد با اینکه اعلام شده باید با نرخ معلوم به مردم مرغ فروخته شود فقط با یک کار آن هم تکه کردن مرغ قانون را هم می‌شکنند و قیمت را هر طور که خودشان دوست دارند اعلام می‌کنند.

 به نظر می‌رسد نهادهای نظارتی برای جلوگیری سوء استفاده بیشتر از این جریان باید هرچه زودتر وارد عمل شوند.

  کمبود مرغ در برخی از شهرها

با وجود اینکه فروشگاه‌های سطح شهر مشهد در عرضه گوشت مرغ (ران، سینه و فیله) چندان مشکلی برای عرضه آن به مشتری با نرخ‌های خودشان ندارند اما اخبار رسیده از برخی از شهرستان ها حکایت از این دارد که مرغ در این شهرها با کمبود مواجه شده است و مردم را در آستانه شب عید دچار مشکل نموده است.

به طور مثال در شهر بجنورد صف‌های طولانی مردم برای خرید مرغ مقابل برخی از فروشگاه‌ها مشکلاتی را برای مردم به وجود آورده است که البته ریشه این مشکل گفته می‌شود عرضه نشدن مرغ‌های موجود در مرغداری‌ها به بازار فقط به این دلیل که تولیدکنندگان و عرضه کنندگان بتوانند نبض بازار را خودشان در دست بگیرند و به هر نرخی که خودشان دوست دارند مرغ را به مردم بفروشند.

منبع: روزنامه قدس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.