حجت الاسلام و المسلمین سید محمد معلمی گفت: دین مبین اسلام فرصت زمانی انسان ها را به چهار بخش عبادت_کار_ استراحت و پرداختن به تفریحات سالم تقسیم کرده است؛ که باید برای تفریحات سالم خود برنامه ریزی کنیم.

تشکیل جلسه شورای فرهنگ عمومی با حضور امام جمعه بشرویه

به گزارش خبرنگار قدس آنلاین از بشرویه،‌آخرین نشست اعضای شورای فرهنگ عمومی شهرستان بشرویه در سال جاری بعد از ظهر امروز با حضور امام جمعه، فرماندار و جمعی از مسئولین و معتمدین محلی در محل دفتر امام جمعه برگزار شد.

 در این نشست "علیرضا پور رفعتی" رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی و دبیر شورای فرهنگ عمومی شهرستان بشرویه با قرائت دستور کار جلسه، گفت: در تاریخ فرهنگی هر شهری مردم بر اساس آداب و رسوم فرهنگی خود تعاملات سازنده اجتماعی را رقم می‌زنند که در تامین امنیت و آرامش آن منطقه نقش تاثیرگذاری دارد.

 وی گفت: مردم بشرویه با توجه به سبقه فرهنگی و بومی که داشتنددر مسائل مهمی همچون رعایت حجاب و عفاف رعایت حقوق شهروندی و همجواری ترویج فرهنگ وقف و امور اجتماعی و حتی رعایت حقوق حیوانات الگو و نمونه بوده اند و باید سعی کنیم فرهنگ و باور ها را که منطبق بر موازین دینی و اسلامی است تقویت کنیم.

 دبیر شورای فرهنگ عمومی شهرستان بشرویه احیا و تبلیغ فرهنگ اصیل مردم این شهرستان، تعیین نوع لباس محلی، احیای مراسمات اعیاد باستانی، ترویج فرهنگ قرآنی و اجرایی برنامه های شادی بخش و محلی را از دستورات شاخص این جلسه برشمرد.

 حجت الاسلام والمسلمین "سید محمد معلمی" امام جمعه و رئیس شورای فرهنگ عمومی شهرستان بشرویه با اشاره به روایات اسلامی گفت: دین مبین اسلام فرصت های زمانی انسان ها را در چهار بخش پرداختن به عبادت و راز و نیاز با خدا_ کار و فعالیت _خواب و استراحت_ و پرداختن به تفریحات سالم تقسیم بندی کرده است که لازم است برای استفاده بهینه و تاثیرگذار از تفریحات سالم برنامه ریزی کنیم.

وی گفت یکی از مواردی که حتماً باید در دستور کار اعضای شورا قرار گیرد، مسئله پژوهش و تحقیق کافی درباره شناخت و تدوین آداب و رسوم محلی شهرستان است که منطبق بر آموزه‌های اسلامی باشد و انتظار می‌رود اعضای محترم شورای فرهنگ عمومی برای هر موردی که نظرسنجی می‌کنند، ارائه راهکار اجرایی هم داشته باشند.

 امام جمعه بشرویه گفت: یکی از بهترین برنامه هایی که باید دنبال شود، معرفی مفاخر شهرستان و اجرای برنامه های بومی و محلی است که مطابق با شرع مقدس اسلام باشد.

 وی گفت با توجه به فرصت کمی که تاحلول سال نو باقیمانده، لازم است ۳ تا ۴ برنامه شاخص بومی_ محلی که قابلیت اجرایی را دارد شناسایی و از متولیان دستگاه‌های فرهنگی_ اجتماعی خواسته شود تا در زمینه اجرایی شدن آن اقدام کنند.

" علیرضا زمان زاده" فرمانداربشرویه نیز هدف از برگزاری برنامه های بومی محلی؛ را ترویج فرهنگ عمومی ومردمی برشمرد و گفت: با توجه به فصل رویش طبیعت و بهار جدید لازم است در کنار برنامه‌های معنوی مردم، محافل و مجالس شادی آفرین را هم برگزار کنیم و سعی کنیم با استفاده از ظرفیت های هنری منطقه و آداب و رسوم سنتی و محلی نگذاریم حریم مقدس شرح دینی خدشه دار شود.

 وی گفت: با توجه به اینکه شهرستان بشرویه به لحاظ موقعیت جغرافیایی در مسیر تردد مسافران و زائران آقا علی بن موسی الرضا(ع) از استان های فارس یزد اصفهان و استانهای میانی کشور قرار گرفته، سعی شده است در ستاد خدمات سفر معرفی جاذبه های تاریخی شهر _ محصولات محلی_ آداب و رسوم بومی در ورودی های شهر بشرویه تبلیغ و ترویج گردد؛ تا زمینه جذب مسافر و گردشگر را بیشتر فراهم کنیم.

 فرماندار بشرویه یادآور شد: باید همه دستگاه‌های متولی امور فرهنگی اجتماعی و ورزشی با استفاده از ظرفیت های هنری بومی و محلی؛ دنبال اجرای برنامه‌های شاد و بانشاطی باشند که سبقه تاریخی و فرهنگی مردم شهرستان را معرفی کند؛ و لازم است متولیان امور اجرایی از گروه های هنری محلی حمایت نموده تا خدای ناکرده برنامه‌هایی که حریم حجاب و حیای مردم را خدشه دار می کند اجرا نشود.

 در ادامه این نشست اعضای شورای فرهنگ عمومی بر اجرایی شدن فرهنگ صله رحم در اول سال نو_ زیارت اهل قبور ترویج فرهنگ قرآن خوانی_ رعایت حجاب و عفاف فاطمی _نظافت و پاکیزگی فردی و محیطی _معرفی مفاخر و بزرگان شهر_ اجرای بازی های بومی و محلی_ تعریف و ترویج لباس محلی_ پیشنهاد ثبت روز ملی مفاخر همزمان با سالروز وفات مرحوم استاد فروزانفر_ جانمایی مکانی برای عیدگاه نوروزی_ تحقیق و پژوهش و معرفی آداب و رسوم سنتی و محلی شهرستان بشرویه تأکید کردند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.