۲۶ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۱:۱۸
کد خبر: 649325

انقلاب اسلامی، تحولی بر اساس خواست ملت ایران برای براندازی نظام دیکتاتوری و احیای ارزشها و فرهنگ اسلامی- ایرانی در جامعه خود بوده است. بنابراین، این خواسته یک ارزش نهادینه شده در بین ملت ایران بوده و هیچ گاه اعتبار و جایگاه خود را از دست نخواهد داد.

به گزارش گروه سیاسی قدس آنلاین، چهل سالگی در فرهنگ اسلامی ایرانی، عدد تکامل است، از اینرو چهل سالگی انقلاب به معنای استحکام بنیان های فکری، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی انقلاب اسلامی به شمار می رود. "از میان ملت های زیر ستم، کمتر ملتی به انقلاب همت می گمارد؛ در میان ملت هایی که به پا خواسته و انقلاب کرده‌اند، کمتر دیده شده که کار را به نهایت رسانده و جز تغییر حکومت ها، آرمان های انقلابی را حفظ کرده باشند. اما انقلاب پرشکوه ملت ایران که بزرگ ترین و مردمی ترین انقلاب عصر جدید است، تنها انقلابی است که یک چله پرافتخار را بدون خیانت به آرمان‌هایش پشت سر نهاده و در برابر همه وسوسه هایی که غیر قابل مقاومت به نظر می‌رسیدند، از کرامت و اصالت شعارهایش صیانت کرده و اینک وارد دومین مرحله خودسازی، جامعه پردازی و تمدن سازی شده است". ۴۰ سال زمان کافی برای ملکه ذهن شدن آرمان‌ها و خواسته های یک ملت است، بنابراین همانطور که رهبر معظم انقلاب در بیانیه چهل سالگی در ابتدای بیانات خود فرمودند، انقلاب اسلامی و ملت بزرگ ایران کوچکترین عدولی از آرمان های خود برای حمایت از انقلاب اسلامی نکرده است. اما این سخن به معنای حمایت ملت از ناکارآمدی ها و کم کاری های مدیران و مسئولان نیست. چراکه بصیرت و بینش عمیق مردم فراتر از آن است که نتوانند به این مبانی ارزشمند انقلاب اسلامی که با اهدای خون بهترین جوانان خود، آنرا حراست و پاسداری کرده اند و چالش های مدیریتی و برنامه ریزی های غیر کارشناسی و هزینه زا تفاوت قائل شود. "هرگاه دلزدگی پیش آمده، از روی گردانی مسئولان از ارزش های دینی بوده، نه از پایبندی به آن ها و کوشش برای تحقق آنها…"

 بر این اساس معظم له فرمودند: «انقلاب اسلامی دچار رکود و خاموشی نمی‌شود و از نظریه نظام انقلابی تا ابد دفاع می کند.»اما این سخن به معنای عدم توجه به چالش ها و کاستی های ۴۰ سال گذشته انقلاب نیست بلکه گام دوم ابتنای حرکت بر مسیر آرمان های انقلاب اسلامی بر اساس تجارب ارزشمند ۴۰ سال گذشته انقلاب است.        «بی شک فاصله میان باید ها و واقعیت ها، همواره وجدان‌های آرمانخواه را عذاب داده و می‌دهد، اما این فاصله ای طی شدنی است و در ۴۰ سال گذشته در مواردی بارها طی شده است و بی شک در آینده، با حضور نسل جوان و مومن، دانا و پر انگیزه، با قدرت بیشتر طی خواهد شد. "، بنابراین گام دوم انقلاب حرکت به سوی رسیدن به بایدها است، چرا که اولا ۴۰ سال اول انقلاب از نقطه صفر آغاز شده بود، حال آنکه امروز درس ها، تجربه ها و عبرتهای فراوانی پیش روی ماست که باید با دقت در آنها، ضمن سرعت بخشیدن به حرکت انقلاب، شاهد تحقق اهداف انقلابی در همه زمینه ها باشیم. البته در اینجا ذکر یک نکته بسیار حائز اهمیت است و آن اینکه در واقع انشای بیانیه از سوی رهبر معظم انقلاب، نشانگر کم کاری و رخوت جریان نخبگی کشور در ایفای نقش خود در ساخت آینده نظام اسلامی است.

 واقعیت امر این است که باید نخبگان کشور در این برهه از زمان به رسالت تاریخی خود در پیشبرد اهداف انقلاب اسلامی اهتمام تمام داشته و با تلاش‌های فکری و پژوهشی و کمک به تصمیم سازی در مسیر آینده انقلاب اسلامی، راه های برون رفت از چالش ها و افزایش سرعت حرکت چرخ های انقلاب در مسیر پیشرفت و توسعه را هموار سازند. بی‌تردید برای اینکه بتوانیم در گام دوم انقلاب نیز، همانطور که رهبر معظم انقلاب تصریح کردند، با پایبندی به آرمان های انقلاب و دفاع سرافرازانه از نظریه نظام انقلابی تا ابد، به راه خود ادامه دهیم، لازم است که مروری دوباره بر چیستی، چرایی و چگونگی انقلاب اسلامی داشته باشیم تا ببینیم آیا در ماهیت آنها کوچکترین تغییری اتفاق افتاده است یا اینکه کماکان اهداف انقلاب اسلامی در همان مسیر و خواسته ملی قرار دارد و باید در گام دوم نیز با صیانت از آن ارزش ها به مسیر خود ادامه دهیم.

 انقلاب اسلامی، تحولی بر اساس خواست ملت ایران برای براندازی نظام دیکتاتوری و احیای ارزشها و فرهنگ اسلامی- ایرانی در جامعه خود بوده است. بنابراین، این خواسته یک ارزش نهادینه شده در بین ملت ایران بوده و هیچ گاه اعتبار و جایگاه خود را از دست نخواهد داد.

انقلاب اسلامی برای پیاده سازی احکام و ارزش‌های اسلامی و اعاده حق حاکمیت خداوند به بندگان صالح در قالب ولایت فقیه جامع الشرایط بود که یک خواسته اعتقادی و قلبی از جانب مردم مسلمان ایران بود، بنابراین چرایی انقلاب اسلامی در رسیدن به ارزش های اسلامی و سبک زندگی اسلامی ایرانی و زندگی تحت هدایت و رهبری ولایت فقیه بوده است.

 انقلاب اسلامی با رهبری یکی از فقهای تراز اول جهان اسلام و با حمایت همه جانبه آحاد ملت علیه نظام ستمشاهی برای تحقق عدالت و رسیدن به استقلال و آزادی انجام شد.

 بنابراین اگر تعاریف اختصاری از چیستی، چرایی و چگونگی انقلاب اسلامی را در ذهن خود مرور کنیم، خواهیم دید که آرمان‌های برآمده از این انقلاب نمی‌تواند محدودیت زمانی و مکانی داشته باشد و آنچه در گام دوم انقلاب باید تبیین و حرکت در مسیر آن هموار گردد، پایبندی به آرمان‌های انقلاب اسلامی در کنار بهره گیری از تجربیات تلخ و شیرین برای رسیدن به اهداف بلند و جهانی انقلاب اسلامی است که رهبر معظم انقلاب آن را چنین تبیین کردند: «عزیزان! از انقلاب خود حراست و آن را هرچه بیشتر به آرمان بزرگش که ایجاد تمدن نوین اسلامی و آمادگی برای طلوع خورشید ولایت عظمی ارواحنا فدا است، نزدیک کنید.»

بی شک در این راه دشوار و رسیدن به این آرمان بزرگ و جامعه پیشرفته اسلامی چالش‌ها و مشکلات بزرگی نیز هست و باید با همت و تلاش باورمند و درونزا پای در رکاب تلاش شبانه روزی ملی بگذاریم.

منبع: تسنیم

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.