فازهای ۱۳، ۲۲، ۲۳ و ۲۴ پارس جنوبی در کنگان با دستور رئیس جمهوری اسلامی ایران به طور رسمی به بهره‌برداری رسید.

افتتاح رسمی فازهای ۱۳، ۲۲، ۲۳ و ۲۴ پارس جنوبی با حضور رئیس‌جمهور

به گزارش گروه سیاسی قدس آنلاین، به نقل از پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور روز یکشنبه در ادامه برنامه‌های سفر به استان بوشهر ضمن افتتاح و بازدید از فازهای ۱۳و ۲۲، ۲۳ ،۲۴ پارس جنوبی در شهرستان کنگان، با توضیحات وزیر نفت و مدیران و متخصصان این فازها، در جریان روند احداث این مجموعه عظیم پالایش گاز و تولید محصولات گوناگون در آن و نیز طرح‌های توسعه‌ای فازهای پارس جنوبی قرار گرفت.

رئیس جمهور با حضور در یادمان شهدای صنعت نفت و گاز کشور یاد و خاطره مجاهدت‌های آنان را گرامی داشت و هنگام پرده‌برداری از یادمان بهره‌برداری از فازهای ۲۲، ۲۳ و ۲۴ پارس جنوبی، اظهار داشت: با افتخار به همه مهندسان، کارکنان و زحمتکشان‌ و با تبریک به ملت بزرگ ایران، در روز میلاد امام نهم، حضرت جواد(ع) با نام خداوند و توسل به ارواح طیبه معصومین (ع) فاز ۲۲، ۲۳و ۲۴ پارس جنوبی را افتتاح می‌کنیم.

همچنین روحانی هنگام پرده‌برداری از یادمان افتتاح فاز ۱۳ پارس جنوبی گفت: با تبریک به ملت بزرگ ایران در ایام ولادت امام جواد(ع) و در آستانه‌ولادت مولایمان امیرالمومنین علی (ع) فاز ۱۳ که معادل دوفاز است در کنار فازهای دیگر را افتتاح می‌کنیم.

فاز ۱۳ پارس جنوبی با چهار سکوی دریایی، ۳۸ حلقه چاه و  چهار خط لوله به طول هر کدام ۹۰ کیلومتر، فازی صد در صد ایرانی در همه مراحل طراحی، ساخت و راه اندازی است.

فاز ۱۳ با هدف تولید روزانه ۵۶ میلیون متر مکعب گاز، ۷۵ هزار بشکه میعانات گازی، ۴۰۰ تن گوگرد و تولید سالانه یک و نیم میلیون تن ال پی جی، و یک میلیون تن اتان در ساحل کنگان اجرا شده که ارزش محصولات تولیدی این فاز پنج میلیون دلار در روز است.

همچنین فاز ۲۲، ۲۳ و ۲۴ میدان گازی پارس جنوبی با چهار سکوی دریایی، ۳۸ حلقه چاه و سه خط لوله در فاصله ۱۰۵ کیلومتری ساحل کنگان واقع شده است.

این فازها که همه مراحل طراحی، ساخت و راه اندازی تجهیزاتش صد در صد ایرانی است ۲ میلیارد فوت مکعب گاز را از دریا به خشکی منتقل می‌کند.

فازهای ۲۲ تا ۲۴ پارس جنوبی برای تولید روزانه ۵۶ میلیون متر مکعب گاز، ۷۷ هزار بشکه میعانات گازی، ۴۰۰ تن گوگرد و تولید سالانه یک و نیم میلیون تن گاز مایع و یک میلیون تن اتان طراحی و ساخته شده که ارزش محصولات تولیدی این فازها روزانه ۳۰ میلیون دلار برآورد شده است.

با بهره‌برداری از این فازها روزانه ۱۱۳ میلیون متر مکعب گاز غنی، ۱۰۰ میلیون متر مکعب گاز متان، ۱۵۰ هزار بشکه میعانات گازی و ۸۰۰ تن گوگرد گرانول به ظرفیت تولید اضافه و همچنین سالیانه ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار تن گاز مایع و ۲ میلیون تن اتان به عنوان خوراک اصلی صنایع پتروشیمی تولید می‌شود.

تمامی این مراحل با اعتباری بیش از ۱۱ میلیارد دلار ساخته شده ‌و ایران برای نخستین بار در برداشت گاز از این میدان مشترک از قطر پیشی می‌گیرد.

اجرای این طرح‌ها که با مشارکت قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء(ص) به کنسرسیوم‌هایی متشکل از پیمانکاران، مشاوران و سازندگان ایرانی واگذار شده، با بهره‌گیری از حداکثر توان و تخصص شرکت‌های داخلی به مرحله بهره‌برداری رسیده است.

منبع: فارس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.