«احمد الصحاف» سخنگوی وزارت خارجه عراق با تاکید بر نقش مثبت ایران در پیروزی این کشور علیه گروه تروریستی داعش تاکید کرد آمریکا اجازه ندارد از خاک عراق برای اقدام علیه همسایگان به ویژه جمهوری اسلامی ایران استفاده کند.

به آمریکا اجازه نمی‌دهیم از خاک ما برای اقدام علیه ایران استفاده کند

به گزارش گروه بین الملل قدس آنلاین، «احمد الصحاف» سخنگوی وزارت خارجه عراق با اشاره به اهمیت دیدار «حسن روحانی» رئیس جمهور ایران با «برهم صالح» رئیس جمهور عراق، اعلام کرد که این ملاقات، تاثیر قابل ملاحظه‌ای بر ثبات روابط میان دو کشور و نزدیکی دو ملت خواهد داشت.

الصحاف در گفت‌وگو با شبکه پرس تی وی، ثبات و امنیت در عراق را به نفع تمامی کشورهای منطقه دانست و افزود: «امنیت نیازمند گفت‌وگوهای دائمی، همکاری و ارتباطات نزدیک کشورها با یکدیگر است و دکتر [محمد علی] الحکیم به عنوان وزیر خارجه عراق، بر روی این مساله تاکید دارد».

وی گفت: «ما توانستیم در جنگ با گروه تروریستی داعش که بزرگ‌ترین تهدید برای امنیت عراق محسوب می‌شد، پس از سال‌ها مقاومت و فداکاری نیروهای نظامی و کمکهای بسیج مردمی که با فتوای آیت الله سیستانی به نیروهای نظامی پیوستند، پیروز شویم و اکنون وقت آن رسیده تا عراق و مردم این کشور بار دیگر در منطقه نقش‌آفرینی کنند».

سخنگوی وزارت خارجه عراق ادامه داد: «با پایان یافتن عمر داعش در این کشور، عراق اکنون قصد بازگشت به جایگاه خود در پلت‌فرم بین المللی را دارد و برای این منظور برنامه‌های استراتژیک و امنیتی را دنبال می کند. ما به دنبال شکل‌دهی آینده خود هستیم و از این رو، از تمام کشورهایی که برای کمک به ما پیش‌قدم شوند، استقبال خواهیم کرد».

وی در خصوص ادعای آمریکایی‌ها برای حضور در عراق به منظور زیر نظر گرفتن فعالیت های ایران در منطقه گفت: «عراق به هیچ کسی اجازه نمی‌دهد تا از خاک این کشور به عنوان مقری برای آسیب رساندن به همسایگانمان استفاده کند».

احمد الصحاف، سفر روحانی به عراق را در جهت تقویت روابط دوجانبه و ایجاد سطح بالایی از درک میان دو کشور دانست و خاطرنشان کرد: «در جریان این دیدار، هیأت‌هایی از دو طرف در خصوص موضوعات مختلف با یکدیگر به بحث و گفت و گو نشستند و چندین تقاهم نامه همکاری در بخش های مخلتف اعم از صنعت، کشاورزی، بهداشت، گردشگری، حمل و نقل و امنیت ملی به امضا رسید. به اعتقاد ما، این تفاهم نامه‌ها از اهمیت بسیار بالایی برای دو کشور برخوردارند و فرصت های بیشتری را برای همکاری ها در آینده ایجاد خواهند کرد.»

وی ادامه داد: «در این دیدار، مذاکراتی بر سر احداث مسیر ریلی میان ایران و عراق انجام شد که می تواند در افزایش روابط تجاری میان دو کشور بسیار تاثیرگذار باشد. از طرف دیگر، تفاهم نامه همکاری دیگری در خصوص مبارزه با جرائم سازماندهی‌شده و افزایش امنیت در مناطق مرزی به امضا رسید. برادران ما در جمهوری اسلامی ایران، تلاش‌های زیادی را برای برقراری امنیت مرزها انجام دادند که نتیجه آن را در امنیت دو کشور می بینیم».

سخنگوی وزارت خارجه عراق با تاکید بر دوستی دیرینه کشورهای عراق و ایران عنوان کرد: «روابط میان ایران و عراق ریشه ای تاریخی و فرهنگی دارد که به مردم این دو کشور و همچینن دولت ها این اجازه را می دهد تا در یک چارچوب دوستانه با یکدیگر در تعامل باشند».

الصحاف همچنین تصریح کرد: «مساله امنیت و مبارزه با تروریسم مستلزم تلاش مجدانه کشورهاست تا از این طریق بتوان امنیت را به طور کامل برقرار و تروریست‌ها را از منطقه بیرون کرد. عراق در طی سال هایی که با داعش در حال جنگ بوده، قدم های بزرگی برداشته و در این راه، بسیاری از مردم ما شهید و بسیاری نیز مجروح شدند. عراق اکنون به کشوری قوی‌تر از قبل تبدیل شده و جایگاه و تاثیرگذاری خود را باری دیگر به دست آورده است».

وی در پایان خاطر نشان کرد: «یک ضرب المثل عربی وجود دارد که می‌گوید قبل از آنکه مسیرت را انتخاب کنی، همراهت را انتخاب کن؛ بنابراین، تلاش ما بر این است تا برای تداوم بخشیدن به پیروزیهای خود علیه تروریسم و رسیدن به کشوری تاثیرگذار در منطقه، با کشورهای همسایه ارتباط نزدیکی برقرار و درهای خود را به روی کشورهای دوست باز کنیم.»

منبع: فارس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.