۲۶ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۶:۰۲
کد خبر: 649400

استعفا و قهر ظریف هم نتوانست سبب شود تا محمود واعظی از اظهار نظر و دخالت در حوزه سیاست خارجی و دیپلماسی دست بردارد....

به گزارش گروه سیاسی قدس آنلاین، استعفا و قهر ظریف هم نتوانست سبب شود تا محمود واعظی از اظهار نظر و دخالت در حوزه سیاست خارجی و دیپلماسی دست بردارد.

وی روز گذشته در مصاحبه با روزنامه سازندگی، ارگان مطبوعاتی حزب کارگزاران، در پاسخ به این پرسش که آیا دولت پیش‌بینی می‌کرد که آمریکا ممکن است به هر دلیلی از برجام خارج شود، می‌گوید: در همه تصمیمات به نوعی احتمالاتی وجود دارد، اما روی چیزی که این همه کار شده بود، کنگره‌های بزرگی برگزار شده بود، حتی در آنجا احزابی ریشه‌دار حاکم بودند و هیچ‌گاه نشنیدیم که هنگام مذاکره دولت اوباما با دولت ایران، جمهوریخواهان علیه برجام به میدان بیایند؛ ما با چنین رویدادی مواجه نشدیم. بر این اساس پیش‌بینی این رفتار آقای ترامپ را نداشتیم.

این ادعای رئیس دفتر رئیس جمهور نه فقط در تناقض با اظهارات و سخنان تیم مذاکرات هسته‌ای و حتی شخص رئیس دولت است که همواره در زمان مذاکرات و امضای برجام و پس از آن تأکید و تکرار کرده‌اند پیش‌بینی همه شرایط و وضعیت‌های محتمل را در مورد این توافق داشته و برای آن آماده بوده و هستند که با شواهد و اسناد و حتی منطق هم سازگار نیست.

شکی نیست که دولت روحانی و تیم مسئول مذاکرات پس از انتقال پرونده مذاکرات از شورای عالی امنیت ملی به وزارت خارجه و مأموریت ویژه به شخص ظریف بسیار برای رسیدن به توافق هسته‌ای و امضای برجام هیجان زده بود و عجله داشت، اما کسی نمی‌تواند مدعی شود که دولت و وزارت خارجه پیش‌بینی خروج آمریکا از برجام را نمی‌کرد.

یا حافظه آقای واعظی ضعیف است و به خاطر نمی‌آورند، یا ایشان حافظه تاریخی مردم را دست‌کم گرفته‌اند و یا به اظهارات و مصاحبه‌های پرشمار دیپلمات‌های مسئول مذاکره که اتفاقاً در همین هفته‌ها و روزهای اخیر بارها از پیش‌بینی و تدبیر در برابر خروج آمریکا سخن گفته‌اند توجه نکرده‌اند.

ایشان مدعی شده‌اند که در طول مذاکرات هیچ‌گاه نشنیدند که جمهوریخواهان علیه برجام به میدان بیایند! باید از ایشان پرسید که از نامه سرگشاده ۴۷ سناتور جمهوریخواه آمریکایی به دولت روحانی پس از آنکه با دولت اوباما توافق کردند برای جلوگیری از رد برجام در کنگره آن را در قالب فرمان اجرایی رئیس جمهور آمریکا اجرایی کنند، خبر ندارند؟

در آن نامه سناتورهای جمهوریخواه به دولت روحانی هشدار دادند که هرگونه توافق هسته‌ای میان آمریکا و ایران فقط تا پایان دوره ریاست‌جمهوری باراک اوباما دوام خواهد داشت.

یک جمله در این نامه که توسط سه سناتور برجسته و مشهور جمهوریخواه یعنی تد کروز، تام کاتن و مارکو روبیو تنظیم شده بود، اتفاقاً بسیار مشهور شد. جمله‌ای با یک پیش‌بینی که محقق هم شد. سناتورهای آمریکایی در آن نامه دولت روحانی را ناآشنا با سیستم قانونی آمریکا توصیف کرده و نوشتند: رئیس جمهور بعدی آمریکا براحتی می‌تواند با حرکت یک قلم این توافق(برجام) را به طور کلی لغو کند و کنگره نیز می‌تواند مفاد این توافق را در زمان دلخواه تغییر دهد. البته در همان زمان محمد جواد ظریف در اظهار نظری عجیب در نوع خود نامه ۴۷ سناتور آمریکایی را بدون ارزش حقوقی دانست و آن را یک ترفند تبلیغاتی خواند و اظهار داشت: نامه سناتورهای مزبور نشان می‌دهد که آن‌ها نه فقط با مقررات حقوق بین‌الملل بیگانه‌اند، بلکه به طور کامل با ریزه‌کاری‌های قانون اساسی خود در مورد اختیارات رئیس‌جمهور آمریکا در اجرای سیاست خارجی نیز آشنا نیستند.

هجدهم اردیبهشت ماه امسال اما ترامپ با چرخش یک قلم بر روی فرمان خروج از برجام نشان داد نه فقط سناتورهای آمریکایی با قوانین و ریزه‌کاری‌های نظام حقوقی کشور خود آشنا هستند که پیش‌بینی شان هم درست بوده است.
۲۳ اردیبهشت‌ امسال نگارنده در ستون یادداشت روزنامه قدس با عنوان «دیدید ترامپ با چرخش یک قلم از برجام خارج شد» این پرسش را از وزیر امور خارجه مطرح کرد که چگونه چنین تحلیل عجیبی داشته است. در همانجا اشاره شد که حتی دولت اوباما هم چنین برداشت ساده‌انگارانه‌ای از برجام نداشت تا آنجا که جان کری چند روز بعد در جلسه استماع کمیته روابط خارجی سنا درباره دلیل عدم ارسال برجام به کنگره برای تصویب گفت: «ما از ابتدا به‌صراحت بیان کرده‌ایم که در مورد برنامه‌ای که به لحاظ حقوقی برای آمریکا الزام‌آور باشد، مذاکره نمی‌کنیم. ما در مورد برنامه‌ای مذاکره می‌کنیم که قابلیت اجرایی شدن (توسط ایران) را داشته باشد». از سوی دیگر معلوم نیست اگر دولت پیش‌بینی نمی‌کرده که آمریکا از این توافق خارج شود چرا از همان آغاز مدعی بود برای تمام شرایط محتمل سناریو و آمادگی دارد. شاید هم دولت روحانی بر این باور بوده برجام آن قدر جذابیت و منفعت برای آمریکا دارد که قاعدتاً نباید از آن خارج شود. در سخنان دیپلمات‌ها حداقل چنین جمله‌ای را سراغ نداریم، پس ظاهراً آقای واعظی خواسته‌اند سرپایی توجیهی کرده باشند، اما عذر بدتر از گناه آورده‌اند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.