«ایدن مصطفی خطیب زاده» یکی از خلبانان عراقی بود که از دستور صدام برای بمباران شیمیایی حلبچه خودداری کرد.

ماجرای خودداری خلبان عراقی از بمباران شیمیایی حلبچه+ عکس

به گزارش گروه فرهنگی قدس آنلاین، بیست و پنجمین روز از اسفند سال ۱۳۶۶ در حال سپری شدن بود که یکی از دردناک‌ترین وغم‌انگیزترین رویدادها در دوران جنگ تحمیلی عراق علیه جمهوری اسلامی ایران رقم خورد. بمباران شیمیایی شهر حلبچه کردستان عراق یکی از جنایات رژیم بعث عراق بود که در آن هزاران تن از شهروندان کُرد عراقی قربانی سیاست‌های رژیم بعث و نسل‌کشی سازمان‌یافته این رژیم شدند.

حمله شیمیایی به حلبچه که به کشتار حلبچه یا جمعه خونین نیز شناخته می شود، به‌عنوان نسل‌کشی مردمی‌ بی‌گناه از آن یاد می‌شود. ابعاد فاجعه شیمیایی حلبچه در مقیاسی به‌وقوع پیوست که به باور بسیاری با فجایع بمباران اتمی هیروشیما و ناکازاکی قابل قیاس است. از این‌رو پس از هیروشیما این شهر را می‌توان قربانی جنایت علیه بشریت و نمادی از توحش مدرن یک رژیم فاشیستی دانست.

این فاجعه در شرایطی رخ داد که پیروزی رزمندگان ایرانی در عملیات والفجر ۱۰، آزادسازی بسیاری از مناطق کردنشین ازجمله شهر حلبچه را به‌دنبال داشت. پس از ورود نیروهای ایرانی به شهر حلبچه، مردم شهرها و روستاهای اطراف به استقبال از آنان شتافتند.

این مسئله چنان برای رژیم بعث غیرقابل باور بود که در یک اقدام غیرانسانی و به قصد انتقام‌گیری از این شکست فاحش و دشمنی با مردم کرد، شهر حلبچه و اطراف آن‌را هدف بمب‌های شیمیایی قرار داد. صدام به پسرعمویش علی حسن المجید معروف به علی شیمیایی، دستور بمباران شیمیایی این مناطق را داد. پیش از حملات شیمیایی، شهر به‌مدت دو روز با بمب‌های متعارف بمباران شد. حسن المجید با این‌کار می‌خواسته شیشه ساختمان‌های شهر را بشکند، تا امکان مقاومت در مقابل گازهای سمی به حداقل برسد.

این حمله نزدیک به ۳۲۰۰ تا ۵۰۰۰ نفر را کشت و نزدیک به ۷۰۰۰ تا ۱۰۰۰۰ نفر را زخمی کرد که اکثراً از غیرنظامیان بودند؛ صدها تن دیگر بر اثر عواقب، بیماری‌ها و نقص جسم در هنگام تولد در سال‌ها پس از حمله کشته‌ شدند. حادثه‌ای که به‌صورت رسمی به‌عنوان نسل‌کشی مردم کرد عراق شناخته شد و هنوز به‌عنوان بزرگترین حمله شیمیایی مستقیم به یک منطقه شهرنشین در تاریخ باقی مانده ‌است.

در این میان اما «ایدن مصطفی خطیب زاده » یکی از خلبانان عراقی که مأمور می‌شود تا این بمباران را انجام دهد.شهید «ایدن مصطفی خطیب زاده»در سال ۱۹۴۹ میلادی(۱۳۲۷ هجری شمسی) در کرکوک و در خانواده‌ای از تبار ترکمان اصیل به دنیا آمد. پدر او در شهر کرکوک جنگلبان بود.در سال ۱۹۵۵ میلادی(۱۳۳۳ هجری شمسی) پدرش به منطقه تون کوبری منتقل شد و ایدن کلاس اول ابتدایی خود را در این شهر گذراند. پس از مدتی خانواده اش مجددا به کرکوک بازگشتند و دوران ابتدایی و متوسطه خود را در آن شهر به پایان رساند.

صبوری و آرامش از ویژگی‌های بارز او در دوران تحصیلش بود. پس از آن که دیپلم خود را گرفت بنا بر علاقه‌ای که در او بود, به دانشکده هوایی ارتش عراق پیوست و به عنوان کمک خلبان از آن دانشکده فارغ التحصیل شد.او علاقه‌ بسیاری به کشور و خصوصاً مردم کشورش داشت و این صفت زبانزد دوستان, همکاران و آشنایانش شده بود.

ایدن با اینکه در ارتش بعث کار می‌کرد اما حاضر نبود بر علیه مردم بی‌گناه اقدامی کند. زمانی که صدام شکست بزرگی از ایران را در حلبچه متحمل می‌شود, یه ایدن دستور می‌دهد تا حلبچه را بمباران کند اما او از دستور بمباران شیمیایی حلبچه سرپیچی می‌کند و حاضر به انجام این کار نمی شود. صدام پس از شنیدن این موضوع دستور می‌دهد تا این خلبان را اعدام کنند. سرانجام او در همان سال اعدام می‌شود و حتی اجازه برگزاری مراسم تشییع پیکر و مراسم یادبود به خانواده او را نمی دهند.ایدن مصطفی خطیب زاده قبل از اعدامش گفت: آیا ملت ایران و کرد، سال‌های بعد از من یاد می کنند؟

منبع: تسنیم

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.