۲۷ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۳
کد خبر: 649469

در دو روز گذشته به گزارش‌هایی از وضعیت گوشت مرغ و قیمت‌هایی که این فراورده پروتئینی در بازار دارد و نایاب بودن مرغ کامل بعد از تعزیراتی شدن آن پرداختیم.

پایان سلاخی مرغ و تثبیت قیمت‌ها

در این گزارش‌ها با وجود اینکه مرغ کامل تقریباً در بازار یافت نمی‌شد از فروش مرغ به صورت تکه‌ای و بسته بندی شده خبر دادیم که دلالان با این ترفند سعی در دست گرفتن قیمت گوشت مرغ داشتند! این اتفاق در حالی رخ می‌داد که قیمت تعزیراتی برای هر کیلو مرغ ۱۲ هزار و ۵۰۰ تومان در نظر گرفته شده بود اما با قطعه کردن مرغ به صورت ران، سینه و مابقی مخلفات مرغ را با قیمت‌هایی در حدود کیلویی ۱۸ هزار تومان به فروش می‌رساندند. با این وجود و با توجه به اینکه مرغ کامل با قیمت‌های مصوب تعزیرات در بازار وجود نداشت اما بودند مرغ‌هایی که عنوان بدون آنتی بیوتیک داشتند و با قیمت‌هایی نزدیک به کیلویی ۲۰ هزار تومان به مردم فروخته می‌شدند.

 ورود ۱۸۰ تن مرغ به بازار

پس از انتشار این گزارش‌ها روز گذشته با اقدام نهادهای نظارتی مقدار زیادی گوشت مرغ روانه بازار شد تا بازار از این جهت اشباع شود. اما با وجود اینکه حدود ۱۸۰ تن مرغ از دیروز وارد چرخه بازار این مواد پروتئینی در مشهد و سایر شهرستان‌ها شده است اما باز هم نرخی برای آن تعیین نشده و تابلوی قیمتی اکثر فروشگاه‌های مرغ دیروز بین ۱۴ هزار و ۲۰۰ تومان تا ۱۴ هزار و ۵۰۰ تومان را نشان می‌داد که این قیمت نیز حدود ۲۰۰۰ تومانی با قیمت تعزیراتی آن تفاوت داشت. هرچند که همین دیروز دادستان تهران از نرخ ۱۱ هزار و۵۰۰ تومان برای هر کیلو گوشت مرغ خبر داده بود و گران فروشان این فراورده پروتئینی را مشمول برخورد قانونی دانسته بود.

آنچه که در مورد شرایط گوشت مرغ در حال حاضر وجود دارد این است که در استان خراسان رضوی نظارت سفت و سختی بر نحوه قیمت گذاری‌ها نمی‌شود که اگر این گونه می‌شد، جریان این نمی‌شد که وجود دارد.

 تفاوت نرخ مرغ در سه استان خراسان

گزارش‌های رسیده از خراسان‌های جنوبی و شمالی حاکی از این است که گوشت مرغ در این استان‌ها که قسمت عمده گوشت آن‌ها از خراسان رضوی تأمین می‌شود حداقل ۱۰۰۰ تومان در هر کیلو ارزان‌تر به دست خریداران می‌رسد. سؤال اینجاست که چطور می‌شود در استان‌های همجواری که خراسان رضوی قسمتی از مرغ آن را تأمین می‌کند می‌توانند قیمت را مهار کنند و اینجا قیمت گوشت مرغ افسار گسیخته است و نهاد و سازمانی با قدرت با دلالان و مافیای گوشت مرغ برخورد نمی‌کند؟

چطور یک شبه با فشار و نظارت بیشتر جلوی ترفند قطعه کردن مرغ را بگیرند و دیروز بازار پر شد از مرغ کامل اما اینکه قیمت کنترل شود امکانش هنوز فراهم نشده است؟

شروع سال جدید نزدیک است و این بیم می‌رود که باز هم شاهد ورود دلالان و مافیای گوشت مرغ به جریان احتکار باشیم که برای جلوگیری از تکرار مجدد این اتفاق لازم است نهادهای نظارتی به مانند صنعت، معدن و تجارت، تعزیرات و دادگستری نظارت بیشتر و به موقعی نسبت به جلوگیری از این اتفاق داشته باشند.

در جهت بررسی این موضوعات و روشن شدن برخی از جهات تاریک در موضوع گوشت مرغ تلاش کردیم تا با سلطانی، سرپرست دادسرای انقلاب مشهد ارتباط برقرار کنیم که تلاشمان بی فایده بود.

منبع: روزنامه قدس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.